Ik ben een muts

O wee, ik ben een muts en nog eentje van de bovenste plank ook. Althans dat vindt mevrouw Marianne Zwagerman in haar boek:  ‘Een webshop is geen carrière, ontsnap uit het mutsenparadijs’
Afgelopen vrijdag mocht ze er over praten bij Pauw en Witteman.
Een muts heeft geen carrière, dat wil zeggen: een zaak met minimaal een omzet van een miljoen. Voor minder moet je niet gaan, dan heb je een ‘baantje. Ik doe zelfs onbetaald werk, ben dus een über-muts.
Mutsen vind je op het schoolplein, vaak als luizenmoeder, afgunstig op iedere vrouw die het wel gemaakt heeft. O ja, een muts draagt een witte driekwart legging onder een jurk’, verplaatst zich per bakfiets en leest de Libelle of de Margriet. Daarnaast hebben mutsen maar één doel: de niet-muts weer naar beneden trekken naar het mutsenparadijs.
Mevrouw Zwagermans is zo’n niet-muts: ze heeft het gemaakt. Ze bezit een combinatie van bloeddorstigheid en doddigheid: ze is ‘bloeddoddig’ en jaagt met deze twee eigenschappen genadeloos naar een positie aan de top.
Nadat ze haar baan, huwelijk en gezondheid kwijtraakte, besloot ze een ander leven te gaan leiden. Ze noemde het een midlife-party (niet te verwarren met die crisis), ze rommelde wat met piraten in de Cariben en belandde uiteindelijk in de top van de Telegraaf.
Wie wil dat nu niet.
Mevrouw Zwagermans heeft geen gezin, geen man of kinderen die haar op de triomftocht naar de top kunnen afleiden.
Het lijkt me geen sympathieke vrouw, die Marianne Zwagerman, maar kleine kans dat ik haar in het wild tegenkom, want een niet-muts vermijdt een muts te allen tijden, of het moest zijn om die muts te gebruiken, voor het halen van de koffie bijvoorbeeld.
Begrijp me niet verkeerd: ik gun haar het succes van harte. Ik begrijp alleen niet zo goed, waarom ze zo hard uitvalt naar haar ‘zusters’ die niet hun identiteit uit hun maatschappelijk carrière halen.

Gek hè, ergens vind ik haar een beetje zielig, hoe bloeddoddig ze ook mag zijn…..of klink ik nu erg mutserig?

nieuwsgierig geworden?
hier kun je een voorproefje uit het boek lezen.