De twee bergen

De wijze zat op zijn vaste plek op de berg Genoeg. Van daaruit had hij een goed overzicht op de naastgelegen berg Overvloed. Het was daar druk. Aan de voet krioelde het van de mensen die zo snel mogelijk de top van de gouden berg wilden bereiken. Er bewoog zich een constante stroom omhoog. Slechts weinigen slaagden, de meesten bleven door het gedrang halverwege steken of stortten naar beneden.
Op Genoeg was het rustig, vandaag hadden twee reizigers de top bereikt en bogen voor de wijze.
De oudste van de twee nam het woord.
“Mijn naam is Silas en mijn metgezel hier heet Zeb.’
‘Welkom. Mag ik vragen waarom jullie hebben gekozen voor deze berg?’
‘Meester, ook ik had mijn zinnen gezet op de Overvloed. De gouden berg, succes en aanzien lonkten naar me. Helaas ben ik kreupel geboren en de weg naar boven was te moeilijk voor me. Ik kreeg zo hier en daar wel wat hulp, maar de meesten waren te druk met hun eigen weg en zagen me niet staan. Toen besloot ik Genoeg te proberen. Het viel me zwaar, maar gelukkig kwam ik Zeb tegen, hij wandelt dit pad al vanaf zijn begin. Hij is niet zo slim meester, maar heel sterk. Hij tilde me over de moeilijke stukken.’
‘Maar jij hebt je eten en drinken met me gedeeld,’ onderbrak Zeb schuchter.
Silas knikte naar zijn reisgenoot en ging verder, ‘De tocht verliep langzaam, maar was wonderschoon. We zagen prachtige bloemen, vogels, vlinders en andere dieren. De vergezichten waren indrukwekkend en vervulden ons met eerbied voor de Schepper. En nu zijn we hier.’
‘Ik ben blij met jullie komst. Kom vrienden,’ De wijze ging hun voor naar een grote tent waar mannen en vrouwen genoten van een maaltijd en elkaars gezelschap.
‘Neem plaats. Er is genoeg,’

Geschreven voor https://platoonline.wordpress.com/2023/08/01/we-300-het-woord-van-augustus/ bestormen

18 gedachtes over “De twee bergen

  1. Pingback: WE 300: het woord van augustus | Plato Online

  2. Een heel mooi verhaal Hanneke. En daar waar ik bij Ferrara koos voor hemel I vanwege de heerlijke eenvoud, kies ik hier ook voor de berg genoeg. Maar natuurlijk gaat mijn leedwezen uit naar de beklimmers van de berg van overvloed die naar beneden stortten (ovt).

    Like

Zeg het maar: