Eendje maar……

Vanmiddag moest ik even op Jade passen.
En wat doen oma’s  dan?
Die verzinnen een onbenullig boodschapje om lekker op stap te gaan met de kleine, in de hoop iedere honderd meter een kennis tegen te komen, die zich eindeloos verwonderd over de schoonheid en het intellect van het kindje.
Helaas komt dat maar zelden voor.
En dat ligt niet aan de kleine, maar aan de kennissen die zich niet buiten laten zien.
Hoe dan ook: vanmiddag een loopje naar het winkelcentrum.
Onderweg passeerden we een bruggetje dat een singel overspant, waarin het wemelt van de eenden.
Ik ben niet gek op eenden.
Vind het luidruchtige, opdringerige dieren, die –voor je het goed en wel door hebt- de boodschappen uit de wandelwagen jatten en je daarna ook nog eens brutaal uitkwaken.
Tegenover Jade kon ik natuurlijk niets laten blijken. Oma’s zijn nergens bang voor en zeker niet voor eenden.
Gelukkig zwommen de beesten zo’n twee meter onder ons door. Veilig genoeg dus.
‘Kijk eens wat een lieve diertjes!’ kweelde ik.
Jade beaamde dat met een vrolijk tatata.
Een schouwspel uit een boekje.
Tot ik me omdraaide en tot mijn grote schrik zag, dat een eend de brug op was gelopen en het op de voetjes van mijn kleindochter gemunt had.
Ik deed een moedige sprong naar voren. Ze moeten verdikkie wel van die kleintjes afblijven, anders zal ik ze verbouwen, ongeacht de grootte van de aanvaller.
‘Opzouten!’ siste ik.
‘Kwaaaak’ zei het brutale dier, liet een flats vallen en deed twee stapjes achteruit.
Genoeg voor mij om er snel vandoor te gaan.
Prompt liep ik een bekende tegen het lijf.
‘Leuk hè, eendjes voeren,’
‘Geweldig!’ overdreef ik, ‘Maar ik moet gaan. Poepbroek en flesje, je weet wel….’
Een leugen natuurlijk, maar uit mijn ooghoek zag ik die vermaledijde eend aan komen waggelen en toegeven dat ik daar bang voor ben?
Nooit!

geschreven voor WE300-renoveren (vrije interpretatie)

20 gedachtes over “Eendje maar……

  1. Zo zeg, wat een leuke invalshoek! Ik zag het helemaal voor me, je hebt je goed geweerd hoor. als oma ;-).
    Ben blij dat je weer terug bent of blijft het er echt maar bij “eendje” oftewel één blogje?

    Like

  2. Inderdaad een vrije interpretatie van het woord. Want een eend laat zich niet zo makkelijk ehhhhh…. renoveren. Of die eend moet een verenkleed gekocht hebben in Reno (VS).
    Mooi geschreven door een trotse oma met jeugdig voorkomen. Heel leuke WE dus.

    En nee, ik ga niet meer boeken kopen. Ik zit meer in de wegdoe-fase. Hoe meer open ruimte hoe liever ik het heb. Lukt vrij aardig want die kinderen kunnen alles gebruiken.
    Een paar dagen geleden had ik trek en ik had alleen nog een blikje haring in tomatensaus in de kast. Dan dat maar, dacht ik. De volgende dag vroeg ik aan zoon of hij misschien mijn blikopener had. Ja, zei hij, je zei: neem maar mee, ik gebruik hem toch nooit.
    Dat blikje staat nog steeds in de kast. Je kan ook teveel willen opruimen.

    Zucht.

    Like

  3. Pingback: WE-300 voor de maand september | Platoonline

  4. Oma’s zijn helden in de ogen van hun kleinkinderen. Een klein kind is dan een geweldig excuus om er dan eendje te kunnen ontlopen… jammer dat er dan niet even gepronkt kan worden. Rot eend.

    Like

  5. Zong K3 niet: “Oma’s aan de top”? Ik ben op het feest geweest van de 65e verjaardag van een jeugdvriendin, waarop ik 35 jaar boos geweest ben omdat ze mij (en hoe!) de bons gegeven had, en daar zongen haar kleinkinderen dat lied voor haar…

    Like

  6. Bang van eenden 😉 Veel gekker heb ik het niet gehoord, haha! Gewoon flink stampvoeten!
    Volgende keer wil ik wel weer een foto van je kleinkind(eren) zien. Alsjeblieft…
    Liefs Kakel

    Like

  7. Ha Hanneke .Het eerste wat ik dacht toen ik je weer zag was dat je een metermosfose had ondergaan.:-) Bang voor eenden ?nee wel voor zwanen als ze aan het wandelpad zitten en ik er langs moet met de honden.Dan loop ik maar gauw stukje om.Leuke WE,

    groetjes, Ria

    Like

  8. Volgens mij bedoel jij hiermee dat je jezelf hebt gerenoveerd. Je was bang van eenden, maar ze moeten niet aan je kleinkind komen, want dan word je link ondanks je angst.
    Leuke invalshoek en grappig geschreven ook weer.

    Like

Zeg het maar: