Nuttige rommel

Al zo lang ik mijn eigen huishouden bestier –en dat is nu al ruim dertig jaar- heb ik de droom, dat alles wat er in ons huis aanwezig is ook nut heeft. Geen overbodige rommel. Alleen nuttige voorwerpen en de nodige dingen om van een huis een thuis te maken. (Ik noem dat: verantwoorde prullaria.)
Ieder jaar neem ik me weer voor om in de opstapelende hoeveelheid meuk schoon schip te maken.
En ieder jaar gaat dat weer de mist in.
O zeker; zo af en toe neem ik een kast onder handen en doe ik een groot gedeelte van de inhoud weg. Afgelopen zomer nog heb ik  een groot aantal tassen weggedaan. Want zeg nou eerlijk: wie heeft er nu twaalf handtassen nodig? Niemand toch? Vooral niet wanneer je  nummer dertien al uitnodigend in de winkel hebt zien hangen.
Ook zo’n dingetje: in de grote kamerkast staat het bij elkaar verzamelde glasservies van de Albert Heijn nutteloos te pronken. De glazen zijn te groot en passen niet in de vaartwasser en ik ben te lui zo’n glas met de hand af te wassen. Maar om ze nou te laten staan voor die enkele verjaardag…..? Kringloop dan maar?
En dan hebben we natuurlijk de zolder.
Zo’n plek waar gemakkelijk een hele huisraad vermist kan raken.
Vorig jaar heb ik die eens grondig aangepakt. Een aanhangwagen vol vergeten spullen verdween richting stort en kringloop.
Tevreden nam ik deze week de periodieke inspectie af.
Hoewel  er inmiddels weer het nodige is bijgekomen, is er het afgelopen jaar toch een hele hoek leeggeraakt en dat zonder de kringloop, stort of marktplaats te belasten. Die spullen staan nu beneden in de woonkamer heel opzichtig  te genieten  van hun tweede leven als speeldorado voor de kleinkinderen.
Wel rommel natuurlijk, maar heel nuttig!

Sebastiaan

7 gedachtes over “Nuttige rommel

  1. O, wat een herkenbaar probleem zeg ……. ook ik kom naar mijn idee om in der rommel en overtuig mezelf af en toe dat bepaalde producten echt onmisbaar zijn (om de kasten te vullen).

  2. Om echt afstand te doen van verzamelde spullen voor wie weet misschien, moet je al je moed bijeen garen en en daarna rücksichtlos te werk gaan. En meteen wegdoen want anders zet je de helft ook weer terug.

  3. Oef wat herkenbaar is dit. Maar dan ben jij al heel wat opgeschoten. Da’s toch knap.
    Toen ik vorig jaar aan het renoveren sloeg heb ik ook de zolder opgeruimd. Ik zette het mes op de keel van mijn kids om eindelijk hun dingen eens mee te nemen. Dat is voor 70% gelukt en dat is al heel wat. Nu heb ik alleen nog wat dingen rond het trapgat (want kruipzolder met ladder is niet echt luxe te noemen). Dat geeft een heerlijk opgeruimd gevoel en daardoor kan ik nu ook zo lekker met je meevoelen.
    Leuk blogje, ik kijk al weer scheef naar al die laden die moeten worden doorgespit.

Zeg het maar:

