Vroom

Is er dan niets meer heilig in dit kleine kikkerlandje?
Nadat de Bijenkorf gehalveerd is, de Bonneterie heur sjieke deuren heeft moeten sluiten en Halfords in zeer verkleinde staat doorstart, dreigt nu ook de V&D kopje onder te gaan.
Al  een aantal jaren is het aanmodderen, maar nu lijkt dan toch het doek te vallen.
Jammer, want wie heeft er geen herinneringen aan de warenhuisketen?
Ruim veertig jaar geleden ging ik twee keer per jaar met mijn moeder naar ‘de stad’ om nieuwe kleren te kopen.
‘De stad’ was Den Haag.
V&D had daar een groot pand.
Niet zo mooi als de Bijenkorf, maar zeker zo betaalbaar.
Het winkelen was niet zo mijn ding. Vooral aan kleren passen had ik een broertje dood, maar het avontuur met de draaideuren (‘doorlopen, anders wordt je geraakt door de volgende deur’), de roltrap (‘goed vasthouden en een flinke stap nemen, anders kom je tussen de treden’) en de lift (‘soms storten ze neer’) maakte alles goed.
Net als het kroketje en flesje sinas in het restaurant dat deed. Een dagje om naar uit te zien.
Wij hebben ook een V&D in ons dorp. De eerste winkel met een roltrap!
Maar de magie is weg.
Van draaideuren, roltrappen en liften word ik niet meer warm. Van het assortiment van de winkel al helemaal niet. De circusweken maken me paranoia en eerlijk gezegd winkel ik liever op internet.
Dus ben ik ook een van de moordenaars van dit ruim honderdtwintigjarige warenhuis. Mea culpa.
Het is misschien hypocriet, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik binnenkort in ‘de stad’ loop en de etalages  donker en leeg zullen zijn. Of erger nog: zo’n goedkope mega-modeketen zich in het pand zal vestigen.
Toch maar even langs de V&D, ik heb vast nog wel een rolletje plakband nodig.

14 gedachtes over “Vroom

  1. Jeugdherinneringen zoals jij die beschrijft heb ik ook…. Zij het dan niet in Den Haag maar in Groningen.

    Dat winkelstraten zullen veranderen door online koopmogelijkheden is al een tijd terug in gang gezet, onomkeerbaar ook denk ik….

  2. Ik zou me maar niet al te schuldig voelen. De oorzaak ligt m.i. vooral bij lieden die met hun overvloed aan kapitaal nog meer kapitaal willen maken. En liefst in zo kort mogelijke tijd. En al die gerenommeerde bedrijven zijn daar met open ogen – lees eigenbelang in plaats van bedrijfsbelang – ingetuind. Jammer, maar de graaizucht is een verwoestend verschijnsel.

  3. Tja, we maken ons er allemaal schuldig aan. En winkels als de Action en de Xenos doen ook geen goed. Er zijn straks alleen nog maar hele goedkope prulwinkels en echt heel exclusieve denk ik.
    En wat dat internetshoppen betreft: ik doe het ook af en toe, maar er gaat wat mij betreft toch niets boven meteen voelen en passen.

  4. Vroom, ik heb er helemaal niks mee. Wij hebben er hier ook een in het dorp, ben er misschien 3x binnen geweest.
    Ik weet niet wat het is maar ik kan nooit iets leuks vinden, vind het een ongezellige zooi, dus ja… misschien kan er beter iets anders in dat pand…

  5. Heb ook niks met Vroom en Drees, en nu ook nog Blokker onder vuur.
    Heel fijn dat Rolinka mag blijven, ja goeie krachten hebben ze nodig.
    Weet je nog jaren geleden dat we het met C en A hebben gehad in ons dorp??

  6. Nou gelukkig is hij voorlopig nog even gered, maar ………… ja, ook ik heb er jeugdherinneringen aan, het was een groot feest toen Vroom eenmaal een klein filiaal in mijn geboortestad opende ……. volgens mijn ouders kwam de grote stad ons kleine stadje in en het moest niet gekker worden ……….

  7. Ik heb dezelfde herinneringen aan winkelen in ‘de stad’, kroketje of ijsje toe. Heerlijk was dat. En verder ben ik het met Harrij eens; al die mooie Nederlandse bedrijven zijn gesneuveld door de graaicultuur van de vastgoedspeculanten. Eigenlijk zouden de organisaties die meer dan dik verdiend hebben aan de verkoop en dóórverkoop van V&D een flink deel van het geld moeten terugstorten.

  8. Ik koop tegenwoordig ook op internet dus ik ben ook schuldig. Zoeken waar ze de earbands voor Maria hadden, lukte niet (winkel in – winkel uit) en op internet vond ik het artikel binnen 3 minuten. Even bestellen, betalen en 2 dagen later had ik het. Tja, dan had V en D dat fenomeen maar tijdig moeten onderkennen.

  9. Hanneke er staat weer een nieuwe WE. Doe je mee. Je schrijft altijd zo goed. Die inspiratie kan toch niet voor eeuwig weg zijn?

  10. Tja, vervlogen tijden….we kunnen er lang bij stil blijven staan, maar wat doen we eraan? Het ziet er naar uit dat het (voorlopig) met V&D wel goed komt, maar dat is dankzij mijn gezin: we hebben vorige week nog heel wat centen uitgegeven aan hen!😛

Zeg het maar:

