Han vindt boer

We gaan op gezond.
Meer fruit en verse groente, minder suiker en ongezonde vetten en het liefst alles biologisch.
Ik begin de dag met een kom havermout, hartstikke lekker en naar verluid gezond. Daarnaast maak ik  iedere dag een smoothie. Dat is een paar stuks fruit (eventueel aangevuld met groene groente) in een blender kieperen en tot een heerlijke drab vermalen.
Ik drink nog steeds melk, eet mijn dagelijkse portie gluten in de vorm van brood en pasta en eet ook wekelijks een paar keer vlees. Hartstikke slecht volgens de nieuwe gezondheidsgoeroes, want melk, vlees en gluten zijn taboe.
Jammer dan, want naast gezond eten draagt genieten (mits met mate) ook veel bij aan je gezondheid .
Bewust eten dus. Geen pakjes meer met toegevoegde E-nummers. Geen potjes en kant en klaar komt er helemaal niet in.
Ik was dan ook erg blij met de tip die ik van An kreeg.
Zij haalde biologisch vlees bij een boer. Je bestelt je vlees op internet. De koe, de kip of het varken wordt op het hakblok gelegd en  je kunt het vlees een paar dagen later ophalen. Mooi makkelijk.
Vandaag was de grote dag.
An en ik reden met een grote krat richting boer om onze bestellingen en die van Schoon op te halen.
We waren niet de enigen en moesten even op onze beurt wachten. In de tussentijd kregen we een kijkje in de stal, waar een stel alleraardigste koeien stonden. Zo aardig, dat ik onmiddellijk de aandrang kreeg vegetariër te worden. Ware het niet, dat ik de runderlappen al had besteld.
Eindelijk waren we aan de beurt en bleek waar we al bang voor waren: we konden niet pinnen. Geen paniek, we zochten een flappentap in de buurt en kwamen met een goed gevulde portemonnee terug bij de boer.
Helaas was Ans bestelling verdwenen, maar de boer haalde een stuk koe door de gehaktmolen en trok een paar kippen aan flarden en Ans zenuwinzinking was weer voorbij.
De mijne kwam opzetten, toen bleek dat ik niet genoeg geld uit de tap gehaald had. Maar de boer maalde er niet om, ‘Maak maar over,’ zei hij. Ik hoefde An niet eens als onderpand achter te laten!
Had de goede man het nu direct gezegd, hadden we helemaal niet op zoek hoeven te gaan naar een geldautomaat. Maar goed, wij reden naar huis met een halve koe, een kwart varken en een flink aantal kippen op de achterbank. Ondanks de drukte, bleef het daar doodstil.
Thuis gekomen, hebben we de buit verdeeld  en de vriezer propvol gestampt met zakjes vol vlees.
Een prachtig gezicht. Voorlopig kunnen we vooruit.
Vanavond aten we overigens zalm.

17 gedachtes over “Han vindt boer

  1. Ik vroeg me al af waar je was, maar ………. jij was vlees halen hahaha …
    Is een hele hype, ook in mijn omgeving, eten via de voedselzandloper. Nou, ik doe ook niet mee hoor, moet er niet aan denken geen brood, pasta of aardappels.

  2. Mijn vriendin zegt altijd: “ik ben vegetarier, maar niet onder het eten🙂
    SInds ik vorig jaar met suiker gestopt ben, is er een soort gezonde golf door Huize Kakelbont gespoeld. Ook geen zakjes en pakjes meer, en het smaakt allemaal even lekker.
    Goed bezig, Hanneke!
    Fijn weekend en liefs,
    Kakel

  3. wat een toestand, maar goed heb je toch een hele stal achter in je auto liggen, en nu in de vriezer.
    Geniet er van vlees is echt lekker hoor en pasta ook, gezond vezig zus,

  4. Dat van die koe door de gehaktmolen en die kippen aan flarden bezorgde me een hartverzakking van het lachen. Ik geef toe, dat doet Aagje je niet na (je hebt toch wel gelezen dat ik je een smeeekbede toestuurde via de reacties?).
    Maar als je toch vlees eet is dit een mooie oplossing. Gewoon een schakel uit de keten halen en meteen naar de boer. Ik gun dat die supermarkten wel met hun gemanipuleer.
    En lekker vlees denk ik. Want die kippen, koeien en varkens hebben vast altijd lekker bewogen.

    Eet ze een fijn dat je er weer bent.

    • ik kon Aagje nergens vinden, waarschijnlijk bedwingt ze de wereldzeeën met haar zeeman. Dus moest ik zelf maar weer eens aan de slag.
      het heeft te lang geduurd, maar ja, soms gaat het zo.

  5. hilarisch geschreven weer, alsof ik er bij was….

    en ja ‘vroeger’ deden wij het ook zo…… met een joekel van een vriezer in de kelder…. waar ieder half jaar een halve koe en een half varken aan vlees in ging….. heb nu de ruimte niet maar anders…

  6. Wel opletten dat de havermout gezond blijft. Binnenkort komt het bekendste havermoutmerk met een nieuwe verpakking. Op de “oude” staat: 100% natuurproduct. Op de nieuwe komt dat niet meer te staan, want er komt een E.nummer in, en graan- en tarweonderdelen. Dat je ’t ff weet😉
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  7. Vriezer hier zit vol met verse groenten.. zo uit de tuin, daar kan geen varken meer bij, in de vriezer dan. Gezonder eten is niet verkeerd, maar om nu alles uit te gaan zoeken wat gezond is en wat niet?… als het maar lekker is, afwisselend en betaalbaar🙂.

  8. Je moet dan wel een enorme vriezer hebben natuurlijk. Maar omdat je bijn Ecoplaza alles biologisch kunt kopen, vind ik dat toch wat simpeler. (En minder confronterend…)

  9. Ik heb dat ook ooit een keer gedaan (nog met ex en kind) maar op een of andere manier bleef er altijd weer van dat vlees over wat je dan eigenlijk het minste eet. Ik vond het geen succes. Hoop dat het je goed bevalt. Het was wel een goeie kwaliteit vlees moet ik zeggen.

Zeg het maar:

