Kerstpiekeren

Nog heel lang heb ik stiekem gehoopt op een fraai toegift van de zomer.
Een paar dagen (of weken) vol zon met temperaturen zo rond de twintig graden.
He klimaat verandert, dus die kans zat er zeker wel in.
Maar helaas, inmiddels heeft de herfst die droom finaal aan gort geblazen.
Gure regenbuien en dagen waarop de lampen niet eens uitgaan.
Nee, de zomer is duidelijk voorgoed voorbij, sterker nog: de winter staat al voor de deur!
Nog een week en dan vieren we Sinterklaas. Ieder jaar weer een hele happening met veel cadeautjes, surprises en gedichten. Ik heb er zin in, al moet er nog heel wat geknutseld en gedicht worden.
Maar dan volgen onverbiddelijk de kerstdagen.
De bladen staan alweer bol met tips over hoe het huis van kelder tot zolder te decoreren. Jezelf en je huisgenoten piekfijn aan te kleden en, last but not least, hoe een aller-verschrikkelijkst lekker en uitgebreid kerstdiner op tafel te toveren.
De schrik slaat me al weer om het hart. Ik ben niet zo’n keukenprinses, vind de doorsnee weekhap al knap ingewikkeld. En dan heb ik het nog niet eens over de vrachten boodschappen die in huis gehaald moeten worden.
En wat als het kleinkind, zoals verwacht, op tweede kerstdag geboren wordt? Hoe plan ik dat in tussen de kerstbrunch, de spelletjes, de wandeling en de outdoor-gourmet?
Straks, in januari, kan ik waarschijnlijk weer terugkijken op een gezellige feestmaand. Maar nu houdt het kerstspook me al weken uit de slaap.

 

geschreven voor WE-300

23 gedachtes over “Kerstpiekeren

  1. Pingback: De U.O. en….. de WE-300 voor december | Platoonline

  2. Dat noemen ze pas piekeren zeg. Om die reden vind ik het zo fijn dat het weer januari is. Maar ja, vrouwen mogen graag piekeren. Ze groeien er volgens mij een beetje van ook.
    Leuk piekerlogje Hanneke. Het is goed om zo af en toe weer wat van je talent te zien.

  3. Waarom zou je doen wat de bladen suggereren? Lekkere stamppot koken, lekker flesje wijn erbij en klaar! Leuk, een kerstkleinkind! En een leuk geschreven piekerblog.

  4. Gewoon iets makkelijks maken wat iedereen lust een lekker buffet of zo doe ik ook altijd, kan je veel voorwerk doen. Is maar een tip haha ben zelf namelijk ook geen keukenprinses. Een Kerstkind zou heel leuk zijn tenminste ben er zelf een en vind het nog steeds leuk. Maar het gaat vast allemaal wel weer lukken.

  5. Ach ja, decemberstress en dan nog een kleinkind op komst ook. Maar het wordt vast heel gezellig en alles gaat goed. Je zult het zien! Gewoon doorgaan met ademhalen😉

  6. Ik verbaas me er ieder jaar weer over hoe de middenstand de mensen helemaal gek kan maken in december. En het moet allemaal steeds doller en luxer. Eigenlijk zouden de mensen met elkaar allemaal moeten afspreken dit jaar niet aan die gekte mee te doen.

  7. Hoi Anneke,

    Wat leuk, misschien een ‘kerstkleinkindje’. Misschien dit jaar dan even een ‘ongeorganiseerde’ kerst, maar de jaren erna ben je misschien onder de pannen hoor;-))
    Fijne dagen, en laat je niet gek maken.
    Groetjes, Narda

  8. Dat is toch het mooiste van alles, een kerstkindje? Houd het simpel, zowel het huis als het eten, en je zult zien dat je veel meer geniet. Weg met dat ‘eren’, je mag alleen de ‘piek’ houden.

  9. Niet piekeren, gewoon doen waar jij zin in hebt! Hou het lekker simpel, dan komt het wel goed. Ik eet al jáááren stamppot boerenkool op tweede kerstdag. En voor jou komt er een kerstkleinkindje uit de boerenkool…🙂
    Heb maar veel plezier!

  10. Ik zie het al jaren met verbazing aan, en steek een helpende hand uit waar nodig. Mijn aanbod om hutspot te maken met kerst is slechts één keer aanvaard, toen we met ons tweeën waren…
    En ik weet ook nog een piekertip: stel dat het kerstkleinkind eerder of later komt dan berekend…?

  11. Eigenlijk zijn het luxe problemen Hanneke. Zeker als je mijn WE gelezen hebt.
    Maar ik wens jullie heerlijke dagen en een gezond kleinkind toe.🙂
    O ja, zelf hou ik het heel simpel. Geen Sinterklaas vieren en een eenvoudige Kerst.😉

  12. Zo heeft ieder zijn piekeraties rond kerst. Ik pieker me suf om oud-en nieuwjaarsnacht met 2 doodsbange hondjes alleen in huis. Maar nu een glimlach om het verwachte kerstkleinkindje.
    groetjes, Ria

  13. Dit is inderdaad een beetje (kerst)piekeren maar volgens mij hoort dat nou eenmaal een beetje erbij, in december! (En wat leuk, een kerstkleinkind!)

  14. Eindelijk kom ik aan mijn rondje WE’s van december toe. Wat een gepieker, maar meissie, het is allemaal goed gekomen hè!
    En dan wens ik je nu een goede jaarwisseling!

Zeg het maar:

