Jo en Henk

Het wonderlijke van IKEA is, dat je het ene moment nog tussen de meubels loopt, ze bewondert terwijl je  weet dat je ze toch niet meeneemt, en het volgende moment achter een bord Zweedse balletjes zit.
Samen met San en Mojo vertrok ik vanmiddag naar Duiven om nu dan eens eindelijk de vernieuwde IKEA te bewonderen.
Groot was het wel geworden, maar weinig vernieuwend.
Maar goed, de balletjes dus.

Gezeten op een hoge kruk heb ik een prachtig uitzicht over het etende publiek.
In de hoek zie ik een echtpaar van gevorderde middelbare leeftijd. Ze zitten zichtbaar te genieten van het eten.
Ik stap op ze af.
‘Wim en Annie,’ begroet ik ze hartelijk, ‘Wat leuk jullie hier te zien!’
Wim kijkt me verbaasd aan, om van Annie nog maar te zwijgen.
‘Ik heet geen Wim, maar Henk en mijn vrouw heet Jo. Moeten we u kennen?’
‘Ach natuurlijk, Jo en Henk. Je lijkt ook zoveel op je broer Wim.’
‘Maar ik heb geen broe…’
‘Tjonge, dat is een tijd geleden zeg. Wat is het? 2002? 2003? Maar jullie zijn echt niets veranderd hoor, geen spat ouder geworden. Komt zeker door de line dancing. Wat waren jullie fanatiek! Hoe gaat het met de kinderen? Kleinkinderen? Ach wat ontzettend leuk om jullie toch weer eens te zien.’
Het echtpaar kijkt me in shock aan, ze hebben kennelijk geen idee met wie ze te doen hebben.

‘Mam? Ma-am? Je hebt niets gehoord van wat ik zei hè?’ haalt San me uit mijn fantasie.
‘Eh nee….’ ik vertel over de  ontmoeting die zich uitsluitend in mijn hoofd heeft afgespeeld.
We vervolgen onze weg door het woonwarenhuis.
En Jo en Henk?
Die smullen van hun ijsje en hebben er geen idee van dat ze inmiddels het gesprek van de dag zijn geworden en nu zelfs op internet staan.

nav de WE-300 opdracht van Plato verhalen

15 gedachtes over “Jo en Henk

  1. geweldig, mij overkomt dat gewoon, dat ik denk he die ken ik e ga er dan op af, Verschrikkelijk, dus blijf het in je hoofd houden ,zo is het ook leuk om het te lezen. .Nog wat gekocht ook??

  2. Je logt eventjes niet maar als je het dan even wel weer doet en knalt er weer een enige echte Hanneke uit de wordpressdoos….die niet bij Ikea te koop is

  3. Een kostelijk verhaal en droom! En dat daarvoor door Ikea en klandizie geïnspireerd bent zeg!
    Nog wat leuks gekocht eigenlijk of echt helemaal niks?

  4. Pingback: WE-300: November 2013 | Platoonline

  5. Als het je in het echt overkomt schaam je je kapot. En al lezende dacht ik al: nu komt het. Met rode kop droop ze af. Maar ja, als het zich alleen in je hoofd afspeelt, kun je nog eens doen alsof er niks aan de hand is.
    Leuke WE (Plato glimlacht en gaat de trap af. Hij heeft plotseling zin in een ijsje).

  6. Nu reageerden Jo en Henk timide, maar dat komt denk ik door de leeftijd. Alhoewel, er zijn ook nog veel jongeren die de humor er van kunnen inzien, maar er zijn er die je “een stamp voor je raap” zouden geven! Gelukkig heb je de lieve Jo en Henk gefantaseerd, en niet Henk en Ingrid, want dan had je misschien een onrustige nacht gehad…

  7. Hmmm heel leuk …was dit nu echt gebeurd dan had je gewoon doorgerateld zonder te luisteren….ik was al bij de eerste verontwaardiging alerter geworden….Maar goed het speelde allemaal in je hoofd😉

Zeg het maar:

