Boeken

Boeken.
Heel mijn leven ben ik er al aan verslingerd.
Vanaf de avonturen van Pinkeltje, die mijn oma me voorlas. Of de meisjesboeken die ik als lagere schoolkind las, met Juffertje Korenbloem als lievelingsboek. En de serie van Pitty op kostschool.
Heerlijk vond ik het om me te verliezen in de wereld van het boek.
En toen moest ik opeens voor ‘de boekenlijst’ gaan lezen. Niets zo erg als verplicht lezen. Al werd mijn interesse voor de boeken van Couperus toen wel gewekt en vond ik de kronkels van Carmiggelt geweldig. Toch had die verplichting bijna mijn zin in lezen om zeep geholpen.
Gelukkig heb ik het lezen als beginnend twintiger weer opgepakt en moet er altijd een boek paraat liggen.
Laatst was ik bij de kapper en in plaats van de roddelblaadjes door te bladeren, had ik mijn eigen leesvoer mee.
Het gesprek met de kapster kwam dan ook op boeken.
Zelf was ze niet zo’n lezeres, zei ze en ze vroeg of ik veel las.
Toch wel een beetje trots vertelde ik haar dat ik in het bezit ben van een redelijk goed gevulde boekenkast, waarvan ik de meeste boeken toch wel gelezen heb.
Toen vroeg ze mij hoe ik ze rangschikte. Of ik ze op grootte of kleur neerzette, want dat stond zo mooi.
Ik voelde me plaatsvervangend beledigd: een boek is toch geen decoratiemiddel? Een boek is zoveel meer!
Een beetje beduusd antwoordde ik dat ze op schrijver en genre stonden.
‘Oh ja, dat kan ook,’ zei ze ‘maar dat staat vaak zo slordig…’

23 gedachtes over “Boeken

  1. Het kan nog erger, mijn schoonzusje, exkapster, vroeg mij waarom ik mijn boeken bewaarde als ik ze toch al had gelezen…

  2. Hoi Hanneke . Het was fijn om even jou logs door te lezen. Ja ik lees ook graag boeken en heb er ook veel verslonden.Nu even niet.
    Momenteel ben ik zo blij dat ik weer kan bloggen ,dat het lezen van boeken straks wel weer komt , hoop ik .Lekker in de luie stoel buiten .
    Groetjes, Ria

  3. Ook hier staan ze op schrijver en min of meer op genre. Zeker niet op kleur. Binnenkort ga ik aan de E- reader, maar da’s toch anders dan echte boeken.

  4. Ik moet zeggen dat ik heeeeeeeeeel veel gelezen heb maar zelf nauwelijks boeken heb alleen nog mijn kinderboeken ( helemaal stuk gelezen) en een klein aantal leesboeken. Ik heb altijd geleend in de bieb en nooit de wens gehad die boeken zelf te hebben. Als ik ze nog een keer wilde lezen haalde ik ze gewoon nog een keer op. Heb trouwens inderdaad wel een keer op de rommelmarkt meegemaakt dat iemand boeken zocht in een bepaalde kleur voor het plaatje in huis 😉

  5. Ja je bent een echte boekenwurm. Ik ook, vroeger thuis kon ik me helemaal afsluiten en noemden ze me Trees Lees. Toen ik een jaar of 4 was en ik de letters aan elkaar kon plakken ben ik begonnen en nooit meer gestopt. Ik heb nooit veel boeken zelf gekocht, ging elke week naar de biep, maar die ik heb gekocht en later ook de boeken die ik kreeg doe ik nooit weg. Ik ben superblij met mijn e-reader, dat is echt een super uitvinding. En nu ik weet hoe ik zelf boeken kan zoeken en downloaden heb ik er zoveel, ik moet minstens 210 worden om ze allemaal te kunnen lezen ;-).

  6. Grappig dat je met Pinkeltje begint. Daar had ik ook de beste jeugdherinneringen aan. Maar toen ik Pinkeltje aan mijn kleinkinderen wilde gaan voorlezen, merkte ik dat het dodelijk langdradige en melige teksten waren (geworden). Steeds moest ik halve zinnen overslaan, of zelf iets improviseren om er nog iets leuks van te maken. Weg met alle delen Pinkeltje dus. Weet je wie de tijden wèl doorstaat? Annie M.G. Schmidt. Vrijwel alles van haar is na 50 jaar nog springlevend!

  7. Ik las vroeger altijd, elk minuutje die ik vrij kon maken zat ik met een boek in mijn handen! Tegenwoordig lees ik niet zo veel meer, het begint wel weer een beetje te komen. Ik bewaarde al mijn boeken, totdat ik besloot om al mijn gelezen boeken te verkopen via marktplaats. Ze zijn dus weg! De kinderboeken van mijn zoon liggen nog steeds in een kist op zolder, hij heeft er nu (nog) geen belangstelling voor.

    Zit je haar wel goed Hanneke?

  8. Verplicht lezen gaat mij ook echt niet af. Over de boeken die ik voor de leesclub moet lezen doe ik altijd veel langer dan een boek dat ik uit vrije wil lezen.
    Mijn boeken staan per auteur gerangschikt en ik vind dat helemaal niet storend.

  9. Ik was ook zo’n boekenwurm. Heerlijk opgekruld in de leunstoel van mijn vader en dan helemaal wegzinken in dat boek. Lid van drie bibliotheken (de officiële, die van school en eentje in het buurthuis), wat een weelde was dat. Jammer genoeg lees ik nu alleen nog maar op vakantie. Te druk, te veel andere zaken die de aandacht vragen. Mijn boeken staan op onderwerp of op auteur, of soms gewoon maar door elkaar. Helemaal niet storend. Leuk juist.

  10. Ooit was ik ook zo’n boekenwurm…. kastenvol….. eveneens op alfabetische (schrijversnaam)volgorde gerangschikt… Tot de verhuizing kwam in 2007 en ik slechts een paar boeken bewaarde omdat ik die echt wilde ‘bezitten’. Ik lees nu wel weer maar lang niet meer zo veel als ooit. Ik koop ze ook niet meer, lees ze nu via de ipad.

    Ach joh….zolang je haar maar goed zit, toch?! 😉

  11. Sinds een tijdje heb ik een e-reader……..en toch………..ik mis het wel eens een echt boek,dus ja ik heb er toch weer een paar gekocht voor op de boot.Tegenwoordig neem ik wel de e-reader mee naar het ziekenhuis,handig hoor het leesvoer daar is zo pover net als bij jou kapper denk ik.

  12. Ziehier het verschil tussen iemand die wel en niet leest. 🙂
    Mijn boeken staan grotendeels op grootte. Omdat ik ze in allerlei maten heb en daardoor de planken op verschillende hoogtes heb staan. 😉

  13. Tja, voor iemand die niet van boeken houd staat het waarschijnlijk slordig ………… maar o I love it die slordigheid………… 🙂
    Nee, hoor, voor mij zijn boeken ook veel meer dan decoratie.

  14. ’t Is toch erg ook he, zo’n opmerking. Maar wel begrijpelijk. Voor hen zijn boeken ook decoratie. Bij mij staan ze ook op schrijver en genre. Ik zou niet kunnen leven met boekenkasten waar de boeken door elkaar staan. Dan kun je toch niks meer vinden? Daarom is excel ook zo mooi om een boekenlijst te maken.

    Lijstjes uitwisselen?

Zeg het maar:

