De Kerst-man

Tegenwoordig kun je met kerst niet meer om hem heen: de Kerstman.
De winkels staan vol met de rondbuikige nep-Sinterklaas, die een beetje dommig ho-ho-ho loopt te roepen. En er zijn zelfs gemeenten, waar hij een heuse intocht maakt.
De man is ooit in het leven geroepen door Nederlandse immigranten in de Verenigde Staten, die de folklore van Sinterklaas misten. Later werd hij geadopteerd en groot gemaakt door Coca Cola en waaide de mythe uit over de hele wereld.
Ik kan me niet herinneren dat hij vroeger (dan heb ik het over zo’n twintig jaar geleden) ook zo massaal in het straatbeeld voorkwam. Volgens mij is het echt iets van de laatste jaren.
Ik heb er in ieder geval niets mee.
Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je hem in huis halen hoor, maar hier komt hij er niet in.
Voor mij bestaat er eigenlijk maar één Kerst-man.
De man, die bij de eerste kerst als klein jongetje in een voerbak lag.
Hij strooide niet met dure cadeaus, maar bracht liefde, verzoening en genezing.
Door hem werden en geen holle ho-ho-ho klanken uitgestoten, maar hij sprak wijze woorden, waar we eeuwen later nog verder mee kunnen.
En dat is misschien wel het wezenlijkste verschil tussen Santa en Jezus: Na Kerst wordt het akelig stil rond de Kerstman, terwijl Jezus’ leven en woorden na tweeduizend jaar nog steeds nadonderen.

9 gedachtes over “De Kerst-man

  1. Ik heb ook niks met de Kerstman en voor mij is het ook geen Kerstmis als ik niet op Kerstavond naar de kerk ben geweest. Eerlijk gezegd kom ik er nog maar 1x per jaar omdat ik een beetje afgeknapt ben op het instituut kerk. En ik deel zijn gedachtegoed.

  2. Mooi geschreven. Doet me denken aan een gedicht van Toon Hermans:
    Jezus
    Vrede zij met U
    zó kwam Hij binnen
    een diepe betekenis
    een simpele taal
    Vrede zij met U
    dat zijn van die zinnen
    die klinken heel anders dan:
    Dag allemaal

  3. Het merkwaardige is dat de man die jij bedoelt, niet in december maar in september in zijn voederbakje lag. Staat ook zo ongeveer in de bijbel. Doet er niet toe. Alles is symbolisch en laat Kerst nu maar gewoon het symbool zijn van liefde en mededogen. Dat is inderdaad een stuk mooier dan dat opgeklopte gedoe uit de VS waar de meeste kerstmannen vermoedelijk uit overtuiging een wapen dragen. Alsof de wereld daarvan verbetert. Onze kerstman draagt gewoon het kruis van de liefde. Dat telt.

Zeg het maar:

