Kerst op de Bahama’s

‘Ik heb ze!!!’ juichend viel Emma het huis binnen.
Haar moeder kwam verbaasd de keuken uit, de handen nog drogend aan haar schort.
‘Ik heb de tickets! Met kerst zitten Kim en ik heerlijk op de Bahama’s! Weg kou, hallo zon!’
Zonder een reactie af te wachten rende ze de trap op naar haar kamer en viel neer op het bed.
Wat een vooruitzicht: kerst onder de palmbomen.
Geen lange kerstdagen met de familie, geen spelletjes doen en vooral geen kerstliedjes aanhoren van een aangeschoten oom Freek.
In plaats daarvan lange dagen in de zon. Tot diep in de nacht cocktails drinken en dansen op het strand.
Anderhalve week later landden ze op een tropisch eiland.
De reisfolder had niet overdreven: het was er werkelijk schitterend. De meiden knepen elkaar in de arm: dit zou de beste kerst worden ooit!
Maar de tweede dag werd Kim gestoken door een inheems insect, waardoor haar voet ongelooflijk opzwol. De dag erna kreeg Emma last van haar darmen en bracht ze de dag door op het toilet.
Er waren weinig of geen jongeren, alleen gezinnen die zich opmaakten voor de kerst.

Op de eerste Kerstdag  zaten de meiden op hun balkon. Kim met de voet omhoog en Emma nippend aan een kopje thee.
‘Ik denk dat ik mijn ouders even bel,’ zei Emma
Niet veel later had ze haar moeder aan de telefoon.
‘ Hoe is het daar schat?’ vroeg die.
‘Prima,’ loog Emma. ‘En bij jullie?’
‘Ach, net als andere jaren. Vanmiddag hebben we hints gedaan, we hebben net gegourmet en nu zingt oom Freek zijn alom bekende kerstrepertoire.’
Toen ze haar oom op de achtergrond vol aangeschoten overgave ‘White Christmas’ hoorde zingen, liepen de tranen haar over de wangen en  ze realiseerde zich, dat ze de echte warmte was misgelopen.

geschreven voor WE-300 Winterwarmte

18 gedachtes over “Kerst op de Bahama’s

  1. Pingback: De WE voor de maand december | Platoonline

  2. En het had zo mooi kunnen zijn. Enfin… volgend jaar maar weer de kerstboom… en oom Freek.
    Mooi verhaal Hanneke. Leerzaam voor de jeugd ook: laat je toch niet in met inheemse insecten en met darmflora bedreigende bacteriën. Want dat is link…. en die staat er inmiddels bij mij 🙂

  3. Ik herken het.Toen ik in het buitenland woonde miste ik pas alles in Nederland.
    En in Nederland mis ik weer de gebruiken van de andere landen waar ik maar heel even woonde. Het gras is echt nergens anders groener en je neemt jezelf overal mee naar toe. Dank voor je invulling van winterwarmte.

Zeg het maar:

