Sint eerst!

Zachtjes gaan de paardenvoetjes…
Zo zachtjes dat ze bijna overstemd worden door het luide ge-HOHOHO van de Kerstman.
De kerstverlichting rukt op in het straatbeeld, de uitnodigingen voor diverse kerstmarkten vallen massaal op de mat en de dennenbomen worden alweer verkocht en opgetuigd.
De eerlijkheid gebied, dat ik zelf net zo hard aan die gekte meedoe.
Zo was ik laatst al met dochters en schoondochters op de ladiesnight bij Intratuin, waar ik zomaar onverwacht een aanvulling kocht voor het kerstdorp. Ik was het niet van plan, echt niet –want: Sint eerst-  maar werd zo onder druk gezet door Ka, dat ik het niet waagde de kathedraal te laten staan.
Afgelopen woensdag ontmoette ik Geesje en Melody op de parkeerplaats van een megagroot tuincentrum in Denekamp. Nadat we, onder het genot van koffie en taart, bijgepraat hadden, trokken we de kerstafdeling op. Ik kon me met moeite inhouden –want: Sint eerst- maar verwonderde me over het geweld dat kerst heet.
En dan te bedenken dat het eerste kerstfeest uitermate sober verliep.
Vandaag ging ik met Annemarieke op stap naar Intratuin om me samen met haar nog een keer te vergapen aan het opgebouwde kerstdorp.
We genoten. Zij van het dorp en ik nog meer van haar.
We liepen wat over de kerstafdeling, maar ik kocht niets , nou ja, op één kerstbal en één houten kersster voor Annemarieke na dan, want: Sint eerst.
En laat die Sint nu uitgerekend daar in de tegenaanval gaan. Terwijl  we lekker aan de koffie met cake zaten, trok Sint en zijn gevolg, onder de luide klanken van een muziekkorps het tuincentrum binnen.
De pieten waren vrolijk en strooiden royaal met pepernoten. Brilpiet was, ondanks zijn drukke schema, niet te beroerd om even gezellig naast Annemarieke aan te schuiven.
Onze dag kon niet meer stuk en stiekem was ik apetrots op de Goedheiligman, dat hij zich met opgeheven hoofd in het hol van de leeuw, de kerstafdeling van Intratuin,  waagde. Een duidelijk statement makend: kerst is prima, maar Sint eerst!

intratuin ladiesnightannemarieke en brilpiet

12 gedachtes over “Sint eerst!

  1. Dat Sint zich als goedgelovige niet teweerstelt tegen een origineel sober Kerstfeest, dat is te begrijpen, maar dat hij zich als de Kindervriend laat gelden tegen een steeds commercieler armzalig hohohoho roepende rare Kerstman is gewoon zijn plicht. Met langdurige Klaaservaring durf ik dat rustig te zeggen.

  2. Zo is dat.. Mensen die Sint vieren vinden het helemaal niks dat Kerst zo oprukt…Maar ja de commercie hè, mens je doet er niks tegen! Een hele fijne Sinterklaasavond gewenst hoor met zijn allen!

  3. Wij doen niet (meer) aan Sinterklaas maar je hebt wel gelijk: Sint eerst! 🙂
    Onze Intratuin heeft ook een gigantisch dorp gebouwd. Ik heb er afgelopen zondag foto’s van gemaakt. Ik zal wachten tot NA de Sint voor ik ze plaats. 😉

  4. Ik doe ook niet meer aan Sint, maar ik vind ook dat kerst op zijn beurt moet wachten. Wat zullen we nou krijgen? Overigens vind ik het heerlijk als die grootwinkelbeker aan mij voorbij gaat. Ik word al moe als ik de ingang zie.

Zeg het maar:

