Speciale vaat

Vanwege de grote verhuizing, wordt het steeds stiller in het verzorgingstehuis.
Bewoners verhuizen of overlijden en hun plekje wordt niet meer ingenomen door anderen.
Waar er eerst nog zeventig in de zaal zaten, zitten er nu nog nauwelijks dertig.
Na de koffie is het leegruimen van de tafels en het afwassen van de kopjes dan ook zo gebeurd.
De laatste tijd breng ik steeds meer mensen terug naar hun kamers. Het liefst scheur ik met de rolstoelen door de gangen, maar meestal is het slenteren naast een rollator.
Vanochtend vroeg een bewoonster of ik haar terug wilde begeleiden.
Mevrouw F. is erg kortademig en ze vertrouwt haar broze lijf niet op de korte weg die ze af moet leggen.
We schuifelden naar haar kamer en ik installeerde haar in een stoel.
Het kleine stukje had haar volkomen uitgeput.
Ik zag dat er een klein beetje afwas in haar gootsteentje stond en wist dat ze dat zelf moet doen, omdat de huishouding daar geen tijd voor heeft.
Dus bood ik haar aan het beetje af te wassen en op te ruimen.
De paar kopjes, het bordje en het bestek waren zo schoon.
Op mijn vraag of ze nog meer vaat had, wees ze op een aantal glazen op haar nachtkastje.
Tot mijn afgrijzen zag ik er  een groot glas tussen staan, waar duidelijk haar ondergebit in dreef.
Kunstgebitten omspoelen heeft nou niet mijn voorkeur. Eigenlijk vind ik het gewoon vreselijk! Maar ja, wie A zegt moet ook B zeggen.
Huiverend kieperde ik het glas behoedzaam leeg, waste dat af en spoelde de inhoud om. Daarna liet ik snel het gebit weer in het waterglas zakken.
Mevrouw F. was geholpen, daar ging het om, maar de volgende keer kijk ik toch maar eerst wat er bij de afwas staat.

Geschreven voor WE300 verzorgen

17 gedachtes over “Speciale vaat

  1. Ha ha, zo heb jij jezelf tuk met je VERZORGING.

    Ik lag ooit in een ziekenhuis, jaren geleden.
    Ligt er een oude man schuin tegenover mij.
    En in het ‘na de middag rustuurtje’ wist die kerel zijn bovengebit onderin te duwen zodat hij bijna stikte.
    Omdat ik met mijn poot in een stellage hing heb ik steeds op de noodbel gedrukt totdat eindelijk een zustertje op haar dooie gemak kwam aansloffen.
    Ik wijzen naar die man en zij haalde kalm en bedaard het gebit uit zijn mond.
    “Geen paniek, hoor”, zei ze tegen mij.
    “Ja zus, je had hem moeten horen rochelen”?

  2. Wat ben je toch een goeierd ;-). Nee zo’n gebittenglas lijkt me ook niks hoor, vond het van mijn eigen moeder al moeilijk (ik deed het wel hoor) laat staan van een vreemde…

  3. Lijkt me inderdaad niet aangenaam om af te wassen maar knap dat je het toch gedaan hebt! Volgende keer misschien vragen of ze dat toch niet zelf kan doen?

  4. lag het te watertanden, keek het je aan achter het glas, zat er nog spinazie op tussen de voor tanden, Wat ben je toch een geweldige vrijwilligster.

  5. Pingback: Een WE-300 voor iedereen | Platoonline

  6. Ik heb wel eens gehoord van een bejaarde die zo’n glas zag, het gebit eruit viste en dat in haar eigen mond stak. Dan duurt het nog verrassend lang voor ze zo’n gebit hebben gevonden.
    Maarre…. toch aardig dat je het gedaan hebt. Het zijn die kleine extra’s die het leven zinvol maken. En ook al huiverde je, je deed het toch. Dat vind ik hartstikke goed van je. Nu hebben jij en wij daar deze mooie WE erover aan overgehouden.:-)

  7. Wat sneu toch zo’n verhuizing,dan is dat ‘afwasje’ maar een wissewasje toch.Bij dit soort verhalen denk ik altijd……mij zien ze niet in een tehuis als ik oud ben…maar ja soms kan het niet anders.

  8. Dat was mijn grootste angst, later als ik oud ben een kunstgebit in een glas. Ik heb maatregelen getroffen, heeft wat gekost, maar dan heb je ook wat.

Zeg het maar:

