Oude bomen

Wij gaan verhuizen en met wij bedoel ik het verzorgingstehuis waar ik vrijwilligerswerk doe.
Het oude gebouw is ruim veertig jaar oud en voldoet allang niet meer aan de eisen van deze tijd. Daarom gaat het plat en wordt er op dezelfde plek nieuwbouw gepleegd. Maar het kan wel vijf jaar duren voordat die gerealiseerd is.
Honderdnegentig bejaarden zullen medio december overgaan naar een nieuw (tijdelijk)onderkomen.
En dat geeft veel onrust.
Sommigen zijn inmiddels verhuisd naar een tehuis elders, vaak dichter bij de kinderen.
Anderen raken bij het vooruitzicht van de ophanden zijnde verhuizing helemaal de kluts kwijt.
En een enkeling laat het gelaten over zich heen komen.
Het tijdelijke gebouw rijst vliegensvlug de grond uit. Het ziet er mooi uit, ligt in een bosrijke omgeving, maar de meeste bewoners zijn sceptisch.
   ‘Het lijkt wel een gevangenis.’
   ‘We hebben geen balkon.’
   ‘Je mag niets aan de muren ophangen.’
Het valt ook niet mee om, als je de tachtig of soms de negentig al ruim gepasseerd bent, nog eens zo’n verandering door te moeten maken.
Ook voor het personeel zijn het onzekere tijden, want er komt een reorganisatie aan. Dat betekent vrijwel zeker ontslagen.
Bijna iedere dag wordt me door de bewoners gevraagd of ik ook meega naar het nieuwe gebouw.
Dan kan ik ze geruststellend antwoorden: ‘Jazeker!’ Waarna een opgeluchte glimlach boekdelen spreekt.
In de kleine twee jaar dat ik er werk, zijn we verknocht geraakt aan elkaar en zou ik ze niet meer willen missen.
Inmiddels is de kamerindeling bekend. Bewoners mochten zelf aangeven naast wie ze wilden wonen en dat is in de meeste gevallen gehonoreerd.
De vloerbedekking en gordijnen zijn uitgezocht. Niets staat de verhuizing nog in de weg.
Maar hoe enthousiast de directie ook is, de bewoners blijven veel liever zitten waar ze zijn.

Dat spreekwoord over het verplaatsen van oude bomen? Het is helemaal waar.

15 gedachtes over “Oude bomen

  1. Ach jeetje, die arme mensen! Hoe nodig soms iets ook is, het is niet altijd goed voor hen die het betreft… Gelukkig ga jij met hen mee dat is al een geruststelling voor die ouderen maar ik kan me heel goed voorstellen dat de meesten er als een berg tegenop zien…. Ik werk ook met 85+ en dit soort zaken zijn elke week onderwerp van gesprek… het is veelal ingrijpender dan wij ‘jongeren’ het ons realiseren…

  2. Arme mensjes. Ze willen alleen maar genieten van hun oude dag…
    Maar soms heb je geen keus, en soms is nu. Het vooruitzicht dat het wel 5 jaar kan duren voordat alles weer bij het “oude” is, valt ook niet mee voor ze. Gelukkig gaan er lieve verzorgsters zoals jij mee. En weet je: jij kan daadwerkelijk voor hun het verschil maken! Dat doe je ook, want zo ben je 🙂

  3. Ja zo is het wel hoor, oude bomen moet je niet verplanten. Wij dachten dat mijn moeder ook wel naar een verzorgingstehuis zou moeten toen mijn broer overleed. De huisarts raadde dat met klem af en hij had gelijk. Met hulp van thuiszorg gaat het best goed al meer dan een jaar dus oude bomen, laat ze maar waar ze zijn. Soms zal het wel onontkoombaar zijn dat snap ik ook wel maar leuk is het niet voor die mensen.

  4. het is dan ook niet niks, zo’n verhuis
    Dan denk je maar dat je voor de rest van je leven op je gemakjes bent… 😛

    Die nieuwbouw was wellicht noodzakelijk, en zal heel wat handiger en mooier zijn. Maar ook duurder…

  5. Voor het verzorgingstehuis waar de vader van manlief woont wordt momenteel ook nieuwbouw gepleegd. Gelukkig gebeurt dat op een plek naast het huidige gebouw (eerst stond daar een school). Hier hoeven ze dus maar één keer te verhuizen en ook dat is al niet niks. De verhuizing is gepland voor maart 2013. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

  6. Hanneke, lieve Ganneke, je weet niet hoeveel angst dit logje bij me naar boven brengt, en toch..soms heb je geen keus!

  7. Het klopt helemaal van die “oude bomen”.
    Daar zijn voorbeelden zat van.
    En hoewel onderstaande ook zoals alles 2 kanten heeft?

    Heel veel ouderen ‘willen’ niet meer.
    Daar hoor je van, “ik heb mijn tijd gehad”.

    En dan denkt de HHH, “het is goed zo”!

  8. Ja, dat zijn van die dilemma’s ………. het zal, als ze het nog halen, in het nieuwe gebouw alleen maar beter worden, maar ze weten nu wat ze hebben, en dat willen ze houden.

    Hoop dat als jou bewoners eenmaal over zijn, met behulp van jullie, ze er weer tevreden kunnen wonen, want dat is het belangrijkste.

Zeg het maar:

