Herfst

Terwijl ik in de vroege ochtend de hond uitlaat en loop te rillen in mijn veel te dunne vestje, kan ik er maar niet over uit dat de zomer echt voorbij is.
Weg ontbijtjes op het terras. Het is gedaan met aangename middagjes in de hangmat en lange avonden buiten zitten.
En ik weet niet of ik dat nu leuk vind of niet.
De ochtenden zijn gemeen koud en de winterjas kan weer aan.
Inmiddels is het echt herfst.
Dreigende wolken drijven over, of laten gul hun inhoud vallen.
De wind rukt takken van de bomen en bladeren worden op een hoop geblazen.
Dan is daar ineens een rustig moment, met warempel zelfs wat zon.
Ik loop met het hondje door het bos.
Sluit mijn ogen en zet de neusgaten wijd open.
Een boeket aan geuren dringt binnen.
Natte grond en rottende bladeren creëren een odeur waar Chanel nooit aan kan tippen.
De Schepper blijkt een Meester Parfumeur.
’s Avonds wordt het al veel vroeger donker.
De gordijnen gaan op tijd dicht en de kaarsjes aan.
Langzaamaan, laat ik de zomer glippen en dringt het tot me door, dat de herfst evenals de lente en de zomer tot mijn favoriete jaargetijden hoort.
Mijn kinderen denken daar anders over en zien het najaar slechts als een opstapje naar de winter.
Dat bleek deze week weer uit de vragen die ik kreeg.
‘Wanneer gaan we lootje trekken?
Wanneer gaan we kerst vieren?
En: ‘Bij wie vieren we oud en nieuw?’.
Tja, dat is de jeugd.
Die heeft nog tijd genoeg, maar van mij mag het nog wel even duren.

geschreven voor WE-300 ‘Luchten’

22 gedachtes over “Herfst

  1. Ik kan er altijd slecht tegen dat de zomer voorbij is. Lange avonden, donker, regen, niet mijn ding.
    Maar inderdaad wel mooi en het ruikt heerlijk in het bos dan.. En inderdaad je ziet de winkels ook al weer vollopen met alles voor de decembermaanden…. Nog even niet aan denken. Heb het gevoel dat ik net alles op de zolder gezet heb.

  2. Tja, dilemma’s…. Geniet jij nog maar ff van de herfst maar doe mij een plezier en trek een dikker vestje aan alsjeblieft.

  3. Hebben we een zomer gehad dan 😉 ?
    Ik heb ook geen hekel aan de herfst. Het is een van de rijkste seizoenen met al die bessen, bottels, fruit, en noten. Alleen dat verrekte weer.., En nee, laat Kerst alsjeblieft nog drie maanden wachten. De tijd gaat al zo snel!

  4. O ja, daarom ben ik in de herfst ook zo graag in Ootmarsum, lange wandelingen enz.
    Zeg maar tegen je kinderen dat Sint Maarten eerst nog langs komt!

  5. Ik hou niet van de kou, maar evenmin van overdreven warmte. De herfst laat de prachtigste kleuren zien, en bossen nodigen uit tot een zuurstofrijke wandeling. In dit seizoen krijg je het nog warm van buitenactiviteiten

  6. Er is geen ontkomen meer aan.
    De pepernoten en de 1e kerstballen zijn alweer gesignaleerd.
    Van mij mag de lente weer beginnen.
    Fijne dag en op naar een mooi weekend.

  7. Pingback: WE-300: een nieuw woord, een nieuw geluid | Platoonline

  8. Een mooie seizoensimpressie, Hanneke. Jij hebt dat dus ook, dat je geest een beetje achter de werkelijkheid komt aandwalen. De herfst komt, maar eigenlijk ben je er nog niet aan toe. Sinterklaas staat voor de deur, hè nu al? Zulke dingen herken ik.

    Sorry dat mijn reactie een beetje laat kwam. Heeft alles te maken met mijn huidige toestand. Ik voel me zo’n beroerd wrak en er komt veel te weinig uit mijn handen. Maar ik doe mijn best. Dat wel.

  9. Misschien een winterslaap en wakker worden van het lente zonnetje?
    Ik zou toch de knusse feestdagen gaan missen en al die herfstkleuren….
    Daarom toch maar van elk seizoen genieten.

  10. U heeft nog ongeveer zo’n 40 a 50 : Herfsten, winters, lentes, zomers, x kerst, x pasen, x oud&Nieuw, verjaardagen van de kinderen, verjaardagen van de toekomstige kleinkinderen. Dat klinkt wat mij betreft (ook) als tijd genoeg ! Geniet van uw komende 14.600 a 18.250 dagen die u nog heeft !!!

  11. Eerlijk gezegd vind ik alle seizoenen best te pruimen,maar inderdaad het is telkens weer even wennen.Prachtige WE,ik loop in gedachten met je mee door het bos………beetje rillerig dat wel want de winterjas hangt nog op zolder.

  12. Sinds ik bij bos in de buurt woon ben ik de herfst gaan waarderen vanwege de kleuren en de geuren. Maar voor de rest… mag het heel snel weer voorjaar worden ( maar wel eerst een dag of wat krakende vorst om te schaatsen). Mooie We. Mooi verwoord!

  13. Een weergave van hoe velen zich in deze tijd van het jaar voelen: de zomer nog willen vasthouden, maar toch ook de huiselijke gezelligheid van de donkere avonden en komende feestdagen verwelkomen.
    Mooi geschreven.

  14. Leuke combinaties gevonden, wolken en geuren. Slaat beide op luchten. Mooie zin, wolken die gul hun inhoud laten vallen. Ik zal er aan denken als ik weer eens door een regenbui loop

Zeg het maar:

