Lief kleinkind

Dit is de allereerste brief die ik naar je schrijf.
En wie weet, zullen er nog velen volgen.
Piepklein ben je nog en nu al heb je ons hele leven op de kop gezet.
Wat waren we blij en verrast toen je papa en mama vertelden dat ze eind maart waarschijnlijk niet meer met zijn tweetjes zouden zijn, maar er een kleine frummel bij zou komen.
Zoon als papa, Schoon als mama….ja, natuurlijk!
Er waren er nog niet veel die van jouw bestaan wisten en samen dreven we in het geheim op een grote roze wolk.
Toen kwam het moment van de eerste echo.
Je hartje klopte en je bewoog er vrolijk op los. Alleen zag je mama een vreemde schil achter je rugje zitten.
De verloskundige legde uit, dat dit een zogenaamde nekplooi is en dat kindjes die dit hebben, een verhoogde kans hebben op het syndroom van Down of een andere afwijking.
De roze wolk stortte in.
Er werd gehuild, want ineens werd alles zo onzeker:
Zul je wel overleven in de buik van je mama?
En als je geboren wordt, wat dan? Ben je dan gezond of???
Je opa en ik huilden om je papa en mama, want wat gunden we ze een onbezorgde zwangerschap en een gezond kindje.
Inmiddels is er weer een echo gemaakt en bleek de schil gegroeid te zijn.
Een ander syndroom werd genoemd, dat van Turner.
Weer tranen, want stiekem hadden we gehoopt dat het er beter uit zou zien.
Langzaam krabbelen je papa en mama uit het dal. Gaan ze verder met blij met je te zijn, want dat zijn zij en wij nog steeds.
Bijna veertien weken duurt de zwangerschap nu.
Je mama krijgt al een klein buikje en wie weet, kan ze je binnenkort ook voelen.
Vol spanning kijken we uit naar de volgende echo, waarop meer te zien is van je organen.
Wanneer die goed zijn, wordt de kans dat je overleeft veel groter.
Lief kleinkind, je bent een geluksvogeltje, want je bent o zo welkom. Ook met het syndroom van Down of Turner. Je opa’s, oma’s, ooms en tantes houden nu al van je.
Jij hebt van dit alles geen weet. Draait onbezorgd je rondjes diep in je mama.
Groei maar, wordt maar sterk. Wij wachten wel.
Al duurt een half jaar wel erg lang.

Liefs, Oma.

41 gedachtes over “Lief kleinkind

  1. Wachten duurt inderdaad lang… 6 maanden lijken onoverbrugbaar soms he?

    Liefde is een Godsgeschenk, net als dit kind, je kan niet anders dan er zielsveel van houden!

    Geniet ervan zoveel als het gaat, weet dat ik aan jullie allen denk en enorm mee leef logischerwijs nu dubbel en dwars.

    {{{knufff}}}

  2. Hanneke en familie, dit houden van het onbekende gezichtje is ook al zo bijzonder. geniet van dat houden van , en alle momenten zoveel als dat kan…ik denk aan je/jullie, xx

  3. Wat fantastisch dat je oma wordt! En wat een zorgen meteen! En wat goed om te lezen dat dit kindje zo omringt wordt met liefde. Dat ontroert me! Sterkte met (af)wachten… xxx

  4. Echt heel fijn en mooi dat je eigen kind een kindje verwacht en jij dus oma wordt! De rose wolk zal idd minder rose zijn nu er zorgen zijn om de gezondheid van dit kindje. Heb pas die spanning van dichtbij meegemaakt en ook het wonder gezien wat er met de (groot)ouders gebeurde: bezorgd, verdrietig, afwachten, maar vooral heel blij en gelukkig met het (zorgen)kindje.
    Eén ding is zeker: aan liefde zal het je kleinkind niet ontbreken. En ook hij/zij is nu al veilig omdat het gedragen wordt door de Heer!

  5. Wat leuk Hanneke je word oma
    wat heb je dit mooi verteld heel ontroerend en lief en toch ook met zorgen voor dit kindje wat zo welkom is, wens jullie sterkte en leef met jullie mee!
    liefs Ida

  6. Heel mooi geschreven Hanneke, knap ! Aan een oma die zoveel snapt zullen ze heel wat hebben. Ik neem aan dat zij hier ook weer kracht uithalen. !!!!

  7. Gefeliciteerd met je oma-schap. Een origineel en apart idee om het nieuws in de vorm van een brief te brengen. Natuurlijk houden jullie van het kindje! Als je weet dat je in verwachting bent, wil je het hebben en houden. Sterke vanwege het sombere vooruitzicht. Ik denk en bid voor jullie.
    Je brief aan je eerste KleinKind is een openbare liefdesverklaring.
    Liefs en een knuff

  8. Ik ben nu al een trotse papa! Hansie is, hoe dan ook, nu al heel erg welkom en geliefd! ❤
    Bedankt voor alle lieve berichten!

  9. O Hanneke, wat een prachtig verdrietig bericht. Ik leef met jullie mee en hoop, wens en bidt dat het niet zo hoeft te zijn. Hansie mag nu al trots zijn op zijn oma, nu al geliefd en bijzonder.

  10. het (groot)ouderschap is iets waar je maanden naar uitkijkt, en hoe het kind er op hét moment er dan uitziet doet niets af van het trotse gevoel
    Hansie heeft nu al prachtige (groot)ouders!

  11. Ontroerend blogje zo dubbel, blijdschap en verdriet zo dicht bij elkaar.Ik wens voor jullie dat hoop en geloof zegenvieren voor dit kleine mensje wat oh zo welkom is.Veel sterkte met elkaar.

  12. Lieve Hanneke ik moet werlijk zeggen dat ik toen ik je brief las meteen in dikke tranen was en nog heb. Als moeder van een dochtertje met het syndroom van down weet ik hoe moeilijk en ook hoe mooi het was. Met zo,n oma en familie zal dit kindje ook omringd worden met liefde en zorg. Gelukkig had ik dat ook. Daarom zeg ik ook van harte gefeliciteerd dat je oma wordt en heel veel sterKte ook omdat ik ook weet dat het soms heel moeilijk zal zijn. liefs anneke

  13. Proficiat Hanneke met het oma worden.
    Maar ook sterkte met de grote zorgen nu al.
    Het ongeboren kindje voelt nu al hoe welkom het zal zijn en zal vast en zeker zijn/haar uiterste best doen.

  14. Gefeliciteerd met het kleinkind dat op komst is. Maar wat een zorgen ook meteen. Ik weet hoe het is om geen onbezorgde zwangerschap te hebben en dat is heel zwaar. Ik hoop dat de schoon en zoon goed nieuws gaan krijgen. Want dan krijgen jullie het ook. Het kindje komt in ieder geval in een fantastische en warme familie terecht.

  15. Goh, ik ben er stil van. Zo’n ontroerend stukje, zo liefdevol geschreven. En ach, wat moet het mooi zijn om oma of opa te worden.
    Wel laten we allemaal bidden, hopen en duimen dat het een gezond kind mag worden. En is het toch anders dan jullie hadden gehoopt: het moet heel fijn zijn voor de toekomstige wereldburger dat hij/zij onder alle omstandigheden meer dan welkom is.

  16. Die Facebookbutton ‘vind ik leuk’ is wel uitermate schrijnend na dit stukje. Nee, dit is niet leuk. Het is alleen maar te hopen dat een volgende echo wat meer zekerheid biedt. Zekerheid, van welke aard ook, geeft wat meer rust.

  17. ik vind het wel leuk!!! ik hou nu al van hansie!! mijn nieuwe kameraadje:) ik kan me geen warmer nest voorstellen waar het in kan opgroeien!!! love u hansie!

  18. Lieve aanstaande oma,

    Wat een mooie lieve brief. Van harte gefeliciteerd! Ook zoon en schoon! Geloof, hoop en liefde Is mijn wens voor alle mensen. Maar het belangrijkste van deze drie is liefde. Daaraan zal het Hansie nooit ontbreken. Xxx

  19. Wat een ontroerende brief aan je kleinkindje.
    En wat een liefde voor dit ongeboren wezentje spreekt al uit de reacties van zijn/haar ouders en de mensen om hem/haar heen.
    Mijn oudste dochter is over ruim een week uitgeteld. Dat wordt ook ons eerste kleinkindje. Ik kan me dus de vreugde voorstellen die zo’n gebeurtenis bij je teweeg brengt.
    Ik hoop voor jouw kinderen en voor de verdere familie dat verdere onderzoeken beter nieuws brengen.
    Liefs,
    Janny

  20. Een prachtige,ontroerende,liefdevolle en verdrietige brief aan een lief en kwetsbaar kindje.ik ben er stil van…………

  21. In stille verwondering lees ik je mooie brief!
    Wat een warm welkom voor dit kindje in wording!!
    dikke knuffel van mij voor jou en de a.s ouders.
    jullie komen er wel. Geen twijfel over mogelijk.
    God is met jullie

    X

Zeg het maar:

