Kan ik u helpen?

Shoppen.
De een is verslaafd, de ander vindt het een verzoeking.
Laten we zeggen dat ik er zo’n beetje tussenin hang.
Shoppen is leuk, wanneer je binnen een uur goed geslaagd bent, de aankopen viert met een heerlijke lunch en dan nog wat langs de winkels slentert, waarbij je misschien nog tegen iets leuks en voordeligs aanloopt.
Meestal gaat het anders.
Heb je je al een hernia gesjokt of een breuk gepast en heb je nog niets gevonden, dat in de buurt komt van ‘dat jurkje of die laars’.
Ik mag graag zelf tussen de rekken snuffelen. In de meeste winkel laten ze je rustig loslopen, maar je hebt ook van die zaken, waar een verkoopster je onmiddelijk vraagt of ze je kan helpen.
Ik vind het altijd moeilijk om dat aanbod weg te wuiven, tenslotte staat dat meisje er ook niet voor niets.
Meestal antwoord ik: ‘Nee hoor, dank je. Ik kijk even,’ en licht opgejaagd verlaat ik even later het pand.
Vervelend, maar niet onoverkomelijk.
Erger vind ik het wanneer je als klant finaal over het hoofd wordt gezien.
Dat overkwam Mojo en mij een aantal jaren geleden.
We bevonden ons in een exclusieve damesmode zaak. Het type winkel waar de Gooise vrouw zich uitstekend thuis zou voelen. Inderdaad bestond de gemiddelde clientèle uit te blond gekapt, te bruin gebrand en iets teveel opgeverfd.
Het was uitverkoop, dus durfde ik er wel naar binnen. Mo en ik vielen met onze verwassen shirts, versleten jeans en uggs volkomen uit de toon. Gelukkig hadden we wel ons haar gewassen. Er werd niet gevraagd of we geholpen konden worden.
Geheel op eigen kracht vond ik wat ik zocht en het artikel was ook nog eens mooi geprijsd.
Op naar de kassa.
En daar stonden we, minuten lang, zonder dat het personeel (geen idee wie dat waren, want ook zij waren blond, bruin en in de lak) ons ook maar opmerkte.
Net toen we het voor gezien hielden, verscheen er uit het niets een verkoopster en rekende ongeïnteresseerd met ons af.
Op mijn vraag of ze ook creditcards accepteerden, moest ze ontkennend antwoorden.
En dat was maar goed ook, want ik heb er geen een, maar ik heb het altijd willen vragen.
En deze gelegenheid leek me er uitermate geschikt voor.

22 gedachtes over “Kan ik u helpen?

  1. Ooit werkte ik als verkoopster in een linnenspeciaalzaak en moesten we van de baas ook altijd naar de klanten toe om te helpen. Toen ik eenmaal wat verder in het verkoopvak zat vroeg ik meestal; Wilt u geholpen worden? dat bleek verreweg de beste oplossing.
    En dat van die creditkaart….leuk hé?!

  2. Hahaha…het stonk vast en zeker ook verschrikkelijk in die zaak? Dat kan niet anders met allemaal van die kakmadammen. Nog een geluk dat je je haar gewassen had 😉 Kauwgomkauwend personeel is anders ook een hel.

  3. Ik ben een echte bewuste shopper…koop alleen wanneer ik het nodig heb en weet precies wat ik wil! Heb nooit moeite gehad met personeel en ik laat me ook niet “op stang jagen”! Enne….sinds USA heb ik nu ook een creditkaart, en deze zou weer na de vakantie opgeheven worden, maar ik heb G maar niet verteld dat dat nog niet gebeurd is!! Hahahah! 😉

  4. Shoppen is ook niet mijn ding, het liefst ga ik alleen rondstruinen of met Diana. Er zitten niet veel mensen op mijn shop-golflengte… Maar heel soms kom je zo iemand tegen en dan is het wel leuk!
    En in dat soort Gooise Vrouwen winkels voel ik me ook niet zo op mijn gemak, mijn maat hebben ze in ieder geval vast niet…

  5. Tja, ze kunnen je straal negeren in dat soort kakzaken. Kan ook anders: paar jaar geleden in Laren. Herenmodezaak. Sale. Even naar binnen. Man: kan ik u helpen? Ik: nee, ik kijk even rond. Man nam me van boven tot onder op en zei toen: Dat dacht ik al.

  6. ja hoor shoppen doe ik graag maar dan moeten er niet van die opdringerige verkoopsters om je heen staan ,laatst nog bij Prommis ik had net één stap in de winkel gezet of er kwam al zo,n troela met een volder die ze mij toe stopten , als ik voor meer dan 50 euro kocht dan kreeg ik korting .Bah had gelijk geen zin meer en ik komt er altijd had dit nog nooit meegemaakt .Maar de zaken gaan wat minder hé dus !
    Lieve gr…ida

  7. Sinds ik zo goed als geen budget meer heb voor shoppen, doe ik het ook bijna niet meer. Gek, want toen ik het me nog wel kon veroorloven kwam ik ook vaak met niets thuis …….., maar goed, als ik geld heb vind ik het leuk.

  8. Als ik merk in een winkel dat er op me wordt neergekeken, haal ik eerst alles overhoop en zeg dan heel rustig ;Jammer dat het net niet is wat ik zoek ,ik had meer kwaliteit verwacht voor de prijs.Daarna wandel ik rustig de winkel uit.
    groetjes,Ria

  9. Nou ik vind winkelen ook wel leuk.. ik vind dit zo’n prachtig verhaal. Wat een kakkers in zo’n zaak zeg. Het doet me denken aan de keer dat mijn ex en ik een keer in een heel chique restaurant een kop koffie gingen drinken. We waren gewoon normaal netjes gekleed en mijn ex vroeg mag ik twee bakjes koffie “Bakjes” zei die ober, kopjes.. Dus we hadden het meteen al gehad. Toen moesten we afrekenen en gaven we 100 gulden (toen nog ) konden ze het niet wisselen en moesten ze het eerst ergens anders om gaan wisselen.. Nou toen gingen ze zelf goed af en een fooi ??? Wat dacht je zelf haha…..

Zeg het maar:

