Who done it?

Ooit, jaren geleden, vond ik voetbal nog wel leuk. Volgde ik redelijk het Nederlands elftal en zag ik af en toe een wedstrijd van Feyenoord. Inmiddels ligt dat allemaal achter me, ik ben er klaar mee.
Mijn nageslacht snapt dat niet helemaal, of beter: helemaal niet!
‘Heb je dan echt niet gekeken, mam?’ vragen ze daags na een gespeelde wedstrijd van Oranje.
‘Nee, jongen, echt niet.’
En dan zie ik die blik in hun ogen: ‘Het mens gaat echt hard achteruit, misschien wordt het tijd….’
Nee jongens, mama heeft iets anders op tv gezien. Iets veel leukers.
Dat niet iedereen het zelfde wil, heeft de KRO goed begrepen.  Om de niet-voetbal-kijkende-kijker ter wille te zijn, zendt die zoveel mogelijk detectives uit. En dat vind ik nou wel de moeite waard.
Heerlijk een echte ouderwetse ‘Who done it’ waarbij we anderhalf uur samen zoeken naar de moordenaar.
Als je er voldoende gezien hebt, weet je dat bijna alle verhalen dezelfde lijn volgen.
Eerst komen er een stuk of drie onschuldige verdachten voorbij, vaak rotzakken, waarvan je hoopt dat zij in het cachot verdwijnen en daar tientallen jaren zullen wegrotten. Helaas, zo’n tien minuten voor het einde komt de dader in beeld. Regelmatig een sympathieke, met de familie van het slachtoffer meelevend mens, waarvan je het eigenlijk jammer vindt dat hij of zij de misdaad begaan heeft.
Met het opsporen van de dader ben je er nog niet, we moeten nog speuren naar het motief, want je hebt niet alleen een dader nodig, nee ook een motief en gelegenheid (Waar was u, dinsdagavond tussen zeven en acht?).
Als dat motief nu ook nog zoiets is als een afrekening omdat de arme man al jaren gepest is, denk ik al snel: kom op man, laat die kerel lopen!
Helaas gaat mijn detective daar niet mee akkoord. Hangen zal ie! Nou ja, niet letterlijk, maar brommen zeker wel. Gerechtigheid zal geschieden.
Logisch natuurlijk, want met een moord los je niets op.
Als ik een nou een moordverhaal zou schrijven, was de grootste rotzak de dader, was het slachtoffer niet echt dood en liep alles goed af.
Maar misschien zou ik dan beter een sprookje kunnen gaan schrijven.
Sneeuwwitje of zo.

14 gedachtes over “Who done it?

  1. Dat verhaal komt vast nog wel een keer. Ik houd er ook van, van die detectives.
    Dit was in ieder geval ook alweer een leuk logje ;-).

  2. Voor mijn rust kijk ik ook liever sprookjes;).De films waar mijn man naar kijkt,wie verzint er in godsnaam zoiets…….

    • Help! Ik kan hier alleen maar reageren door op beantwoorden te klikken bij een eerdere reactie.
      Als je toch sprookjes wilt gaan schrijven, doe dan niet Sneeuwwitje. Volgens mij ken ik dat sprookje al.:-)

Zeg het maar:

