Prinses krullenbol

Lui hang ik tegen haar volle boezem aan. De geur van versgebakken taart en haar eigen ‘klonnie’ vermengen zich in mijn neus. Mijn pasgewassen haren maken haar schort nat, maar het interesseert haar niets.  Mijn Nanny is de allerliefste van de hele wereld. En ik ben haar ‘Prinses krullenbol’.
Papa en mama zijn al jaren geleden naar Suriname verhuisd, ik ben er geboren.
Nanny heeft me vanaf dat ik een kleine baby was verzorgd.
Ik heb geen broertjes of zusjes, want dat kan mama niet aan, ze heeft heel vaak hoofdpijn. De zes kinderen van Nanny zijn mijn broertjes en zusjes en samen met hen speel ik in de rivier en bouw ik hutten in het bosje achter het huis. Soms mag ik bij Nanny logeren en dan slaap ik met  alle kinderen in Nanny’s  grote bed.
Maar vanavond is Nanny helemaal van mij. Papa en mama geven een feestje en ik mag niet naar beneden. Stiekem hebben we bovenaan de trap de binnenkomende gasten bekeken. Daarna moest ik in bad en straks naar bed.
Maar eerst het verhaaltje voor het slapen gaan.
Nanny kan heel mooie verhalen vertellen, die komen uit haar hoofd en niet uit een boek. Ze kan de letters niet aan elkaar plakken, zegt ze, ze vormen geen woorden omdat ze dat nooit geleerd heeft.
Ik beloof haar dat, als ik later groot ben,  ik het haar zal leren.
‘Dat is lief van je, Prinses krullenbol.’antwoordt ze en ze geeft me een kus op mijn haar.
Samen zitten we in de grote schommelstoel, heel langzaam wiegen we heen en weer. Mijn duim floept in mijn mond, gelukkig merkt Nanny het niet, want ik mag niet duimen.
Dan begint ze haar verhaal.
‘Er was eens een lief prinsesje met blonde krullen….’
Mijn Nanny is de allerliefste van de hele wereld.

fictief, geschreven voor WE-300 ‘lezen’

25 gedachtes over “Prinses krullenbol

  1. Nou, Hanneke, je hebt het woord moeiteloos omzeild en er een pracht van een verhaal van gemaakt. Die Nanny, dat is eigenlijk meer haar moeder dan haar eigen moeder. Ik ken Suriname en ik weet dat dit vaak voorkomt. Lees voor Nanny ook oma of tante. Erg gevoelvol geschreven ook. Een echte Hanneke die de laatste tijd een beetje weg was maar nu weer met volle kracht aanwezig is. De andere reacties zullen het bevestigen 🙂

    • dank je voor je lovende woorden, ik hoop dat de óude hanneke’ gewoon weer blijft, want de inspiratie is ver te zoeken,
      ik ga maar weer meer lezen, want daardoor ga ik meestal ook weer schrijven.
      mooi woord: lezen….

  2. Inderdaad een echte Hanneke! Heel mooi beschreven, ach bij gebrek aan een niet voorlezende mama is een vertellende Nanny zo gek nog niet voor een prinses!

  3. Hoi hanneke
    Ik zie dat tafereeeltje al voor me in die grote schommelstoel,
    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt, een mooi verhaal om te lezen
    Groetjes Rinus

  4. Pingback: WE-300: het woord voor de maand juni | Platoonline

  5. Ben het met Plato eens, een mooi verhaal en ik miste het ook wel een beetje, altijd mooi om te lezen omdat je goed kan schrijven. Wie weet komt de inspiratie weer terug.. Dit was al vast een goed begin 😉

  6. Ook bij mij is de inspiratie weg, en de tijd is er domweg niet meer voor…. dus nu tijdens uks kort slaapje snel bij iedereen reageren…

    Heerlijk verhaal heb je geschreven, lief, zacht. Zodra ik weer wat tijd heb, kom ik gauw weer langs om al het andere te lezen!

  7. Hoezo inhaalslag, ben je mal, verloren tijd is niet te in halen. Die tijd heb je aan andere zaken besteed en dat was/is goed. Gewoon lekker verder waar je gebleven bent en doen wat goed voelt 😉

    Dit was wel weer een knap staaltje schrijf (en lees-) werk…. echt mooi gedaan!

    LIefs en fijn weekend. (oh enne niet aan een hypotheek beginnen boven 1 miljoen hoor, dan ga je in no time failliet)

Zeg het maar:

