Het lot van de familie Meijer

Al maanden heb ik het boek in huis: ‘Het lot van de familie Meijer’.
Een dik boek, met meer dan zeshonderdvijftig pagina’s.
Ik houd van dikke boeken, maar tegelijk schrikken ze me ook af.
Zo ging het ook met dit boek. Steeds pakte ik toch een ander, veel dunner exemplaar, dat in een paar dagen doorgelezen was en bleef ik dralen bij het zes centimeter dikke boek. Een paar weken geleden hield ik het dan toch eindelijk in de hand om echt gelezen te worden.
Ik heb er geen spijt van gehad. Een prachtig verhaal over een Joodse familie in Zwitserland.
Het bestrijkt de tijd tussen 1871 en 1945, met daarin twee wereldoorlogen.
Je ziet de toenemende intolerantie tegen de joden en als lezer weet je welke kant het op moet gaan. Toch weet de schrijver, Charles Lewinski, niet alleen een indrukwekkend en ontroerend verhaal te vertellen, het is regelmatig nog grappig ook.
Zoals gezegd een indrukwekkend boek over een turbulente tijd, waarbij ik helaas moet constateren, dat men maar bar weinig van de geschiedenis geleerd heeft.

‘Het lot van de familie Meijer’ door Charles Lewinski: een aanrader.

15 gedachtes over “Het lot van de familie Meijer

  1. Bedankt voor de tip! Ik heb meteen even gekeken en ik heb het als digitaal exemplaar in mijn lijst opgeslagen. Dus… dat wordt een heerlijk boek voor de vakantie!

  2. Ik herken dat wel hoor…dikke boeken spreken mij ook niet aan….maar ze kunnen idd zeer verrassend zijn!
    Bedankt voor het delen, ik zal eens kijken of dat boek ook wat voor mij is!

  3. Mooie beschrijving. Lijkt me een prachtboek. En die constatering op het eind. Tja, zo is het wel. Niemand leert van het verleden omdat er teveel belangen in het heden zijn. En daarom stemmen mensen op foute partijen.

  4. Fijn dat jij zo van een boek kunt genieten. Ik lees nooit meer Hanneke, vroeger zat ik altijd met m,n neus in een boek. raar eigenlijk.

  5. Wij hebben het ook. Zeker een heel boekwerk om in te beginnen, maar ik heb er geen spijt van gehad. een prachtig verhaal!

Zeg het maar:

