Oranje waanzin

Het is nog geen dag bezig en ik ben er nu al zat van.
Ik heb het over het Europees Kampioenschap voetbal, dat gisteren officieel begon, maar vandaag voor Nederland pas echt spannend gaat worden.
Want vanavond spelen ‘onze jongens’ hun eerste wedstrijd tegen de Denen.
Nog geen bal geraakt, maar de zestien miljoen bondscoaches zijn het er al over eens: Nederland wordt NOOIT kampioen, althans niet op deze manier.
Iedereen weet wat ze met Huntelaar, van Persie of Vlaar aan moeten, alleen de echte bondscoach schijnt het maar niet te snappen en daar wordt fel over gediscussieerd.
Al weken gaan de gesprekken alleen nog maar over voetbal. Ik word doodgegooid met verzoekjes om mee te doen met een voetbalpoule en als je de media moet geloven, gebeurt er bijna niets meer buiten Polen en de Oekraïne.
De steden kleuren oranje, rood, wit, blauw en leveranciers  proberen met oranje extraatjes, de klant over te halen hun producten te kopen.
Zoon, Worm en Baksteen hebben zich ook uitgesloofd, meters oranje vlaggetjes en dundoeken sieren hun tuinen, voorgevels en straten en nog steeds kan er meer bij.
Donderdagavond zat ik bij een kennis in de auto en kwamen we een totaal oranje opgepimpte auto tegen. ‘Moet je dat zien! Die is gek!’ zei mijn chauffeur. Waarop ik besmuikt reageerde met: ‘Dat is mijn zoon.’
Nee, voor mij hoeft dat voetbal niet. Ik gun al die oranje fans hun plezier, maar val mij er alsjeblieft niet mee lastig.
Thuis ben ik de baas en wordt ons huis niet versierd, al draagt Adèle het oranje shirt uit 1988 en hangt er een piepklein vlaggetje in de bijkeuken.
Van Italië welteverstaan.
Voor Mario.

19 gedachtes over “Oranje waanzin

  1. Wat kunnen we toch slecht (ingeboren calvinisme) enthousiast zijn….
    Natuurlijk wordt er teveel over voetbal geluld, maar mag het even na weken Rutte-Wilders en Griekenland….

  2. Ach kan mij niks schelen al die versieringen….als ze daar nou lol aan hebben.Ik kijk meestal geen voetbal want ik krijg er hartkloppingen van hahahah

  3. In Vlaanderen is er gelukkig niets aan de hand. Wij gaan trouwens wel tv kijken, zo tussen de bedrijven door. Gisteren ook alle twee gezien. Voor een paar weekjes vind ik het wel leuk. Verder heb ik niets met voetbal.

  4. Boek gewoon een weekje zon,zee en strand. Nou ja een weekje is met het voetbalgebeuren niet lang genoeg, maar toch.

  5. Pingback: ♫ Z-o-Z (verhaal) ♫ | Melody Music

  6. Helemaal waar meis…… hier thuis ben ik ook de baas, althans wat dat betreft. ENNNN ik voel me zo intens gezegend met een man en een zoon die die nonsens niet volgen…. JOEHOEEEE

  7. Hier hangen de vlaggetjes ook …ondanks dat ik totaal niet van voetballen hou,maar het EK en WK vind ik helemaal leuk.Hup Holland…………………..

  8. Hahahaha, hier geen vlaggen, maar de vensterbank staat wel vol met die oranje gelukswuppies, of hoe die dingen ook mogen heten…. En tja, vanavond gaan we wel naar de stad. Toch even kijken…. 😉

  9. Voor mij hoeft al die voetbalellende ook niet, maar manlief mag het graag volgen. Jongste zoon kwam erbij staan, toen we vanochtend afrekenden bij de kassa en wenste onmiddellijke overgave van alle oranje geluksvogeltjes. Hij mag ze hebben.:-)

  10. In mijn huis niets wat maar enigszins verband houdt met “onze jongens”. Ik word al ziek van de voor-/tijdens- en nabeschouwingen op tv en de voetbalreclames. Van mij mogen ze best winnen, maar als ze verliezen, zijn we wel snel van ze af…

  11. Jammer dat ze verloren hebben.Ze hadden wel pech.Ik geef verder niks om voetballen en al helemaal niet om die gekte er omheen.Maar voor de jongens hoop ik dat ze kampioen worden.
    groetjes,Ria

  12. In de Zaanstreek zijn hele wijken hartstikke gek. In Maastricht beplakken ze elke centimeter van twee straten met oranjepapier. Hoezo over de top? Gelukkig is er in Hasselt geen sprake van gekte. De straat ligt al Vier maanden open zodat bij een beetje regenbui, de geel-oranje leem/baksteengruis naar binnen wordt gelopen. Over twee maanden gaan er weer wat buizen in de grond (om alles er in te krijgen wordt maandelijks de grond weer opengeschoffeld, er wordt iets bijgeplaatst en dan gaat ie weer even dicht, maar we blijven wel in modderpoelen lopen. Eind september gaan ze al asfalteren. Heerlijk, die Belgen. Ze zijn een beetje gek, maar in elk geval niet Oranje. Dat scheelt alweer.

  13. Oh jeetje, die Adele… staat ze daar in haar eentje in het oranje, daar hoor je toch solidair mee te zijn? Wel lachen die auto… die van mij is van zichzelf al oranje dus ik doe hartstikke mee. Maar de spiegelhoesjes en hoofdsteunhoesjes doe ik er pas op als ze naar de volgende ronde zijn.
    Ben helemaal niet van de voetbal, ken ook de spelregels niet hoor, maar dit soort toernooien vind ik wel leuk. Zelfs mijn manlief denkt het allemaal heel goed te weten…;-). Prettige wedstrijd woensdag!

Zeg het maar:

