Schaduwen

Voorjaar 2012
Nein!!!’
Met een schreeuw wordt Reinhard wakker.
Hij tast naar de schakelaar op zijn nachtkastje, maar stoot daarbij een glas water om.
Direct gaat de deur van zijn kamer open.
‘Gaat het, herr Muhler?’ vraagt een vriendelijke verpleegster. ‘Weer die droom gehad?’
Hij knikt.
Kordaat ruimt ze de scherven op en brengt hem een nieuw glas water.

Najaar 1943.
De deuren van de wagon schuiven open. 
Onmddellijk komt de stroom gedeporteerden in beweging.
Instinctief drukt Reinhard zijn mouw tegen de neus.
Beesten zijn het. Moet je ze zien: de ogen wild in het hoofd, stinkend naar uitwerpselen en kots.
Reinhard begint aan zijn taak. De eigendommen worden afgepakt en een eerste schifting wordt gemaakt.
De zwakken naar links, de sterkeren naar rechts.
Kinderen onder de vier jaar moeten van hun moeder gescheiden worden en komen ook in de linker rij te staan.
Wanneer een moeder geen afstand wil doen van haar kind, wordt ze ruw tegen de grond geslagen en op haar ingetrapt tot ze stil is.
Er wordt geschreeuwd en gehuild, maar Reinhard gaat onverstoorbaar verder.
Het is zijn taak.
Hij heeft geen keus…

Na de oorlog wordt hij gevangen gezet, maar wegens goed gedrag en een tekort aan jonge arbeidskrachten duurt zijn detentie slechts drie maanden. Hij vertrekt naar zijn oom op het Duitse platteland en wordt er boerenknecht.
Eind 1947 trouwt hij met Bertha,  ze krijgen drie kinderen en acht kleinkinderen.
De oorlog is vergeten.

Maar de laatste jaren zijn de schimmen zijn leven in geslopen.
De deuren van de wagons gaan open, de Joden verzamelen zich op het hoofdterrein tussen de barakken. De scheiding begint.
Zwakken en kinderen links, de overigen rechts.
Vrouwen schreeuwen.
Kinderen huilen.
Langzaam krijgen ze een gezicht.
Het zijn Bertha, zijn dochters en kleinkinderen, die naar de linkerrij worden gedirigeerd.

‘Nein!!!!’

geschreven voor WE-300

26 gedachtes over “Schaduwen

  1. zo dan………….. dat jij pakkend kan schrijven wist ik al……..dat je iemand bij de strot grijpt die dan vervolgens acuut ademnood krijgt… weet ik nu ook.

    Hoe intens triest het verhaal ook is voor alle betrokkenen…. waanzinnig goed geschreven!

  2. Wat heb je dat weer super goed geschreven.
    Het is vreselijk wat er allemaal is gebeurd, de man deed zijn ‘plicht’ maar zoiets is toch tegen zijn natuur geweest, dat komt er nu pas uit…

  3. Hoi Hanneke
    Ik weet dat die oorlog wreed was
    Ik heb hem niet meegemaakt ben in 1947 geboeren
    Maar die oorlogen die nou nog woeden gaat het nog raarder er wreder .
    Laten we hopen dat wij hier in Nederland nog heel lang kunnen genieten van onze vrijheid
    Ik gaat op 4 mei wel even naar de doden herdenking en ik hoop dat velen dat zullen doen.
    Groetjes Rinus

  4. Al was het een kort verhaal, het kwam goed binnen. Ademloos zitten lezen. Ben toch blij dat ik die tijd niet heb meegemaakt en dat ik in vredestijd opgegroeid ben.

  5. Pingback: WE-300: Wie doet er mee? | Platoonline

  6. Mooi geschreven….een vreselijk verhaal natuurlijk.Denk dat de mensen die het meegemaakt hebben Reinhard wel iets meer wensen dan een nare droom.

  7. Ik dacht dat ik hier al gereageerd had. Vreemd. Hoe dan ook, ik schreef dat ik het een pracht verhaal vond. Nou ja, zo ongeveer wat anderen ook al schreven dus ik ga het maar niet dunnetjes over doen. Prima WE Hanneke.

  8. Misschien is het niet goed, doch ik ontvlucht regelmatig de harde werkelijkheid die ook nu nog steeds voortwoed en alsmaar grimmiger wordt. Weten en nooit vergeten ,maar ook verder leven.
    groetjes ,Ria

  9. Zo ……. ben even stil ………… wat goed geschreven zeg! Je zet mij wel aan het denken, deze man kreeg dus op latere leeftijd inzicht in wat hij gedaan had ………. maar inderdaad, hij deed als zoveel gewoon wat hem werd opgedragen …….. hoeveel doen dat vandaag de dag ook niet?

  10. Dat worden weer een paar slapeloze nachten. Het is alsof ik hetzelf heb meegemaakt, zeker door de manier waarop jij het geschreven hebt.

Zeg het maar:

