Nicole (slot)

‘Eh…ja…nou ja eigenlijk is het niet mijn hond.’
‘Loopt u maar even mee.’ De jongen ging Nicole voor naar de kooi waarin ze de donkerbruine haarbal hadden opgesloten. Die begon onmiddellijk te blaffen en te kwispelen.
‘Nou mevrouw, zo hebben we hem nog niet meegemaakt. Hij heeft de hele week stilletjes in zijn hok gelegen, hij is duidelijk blij met uw bezoek. Eigenlijk gaat het helemaal niet zo goed met hem, hij eet bijna niets en kijkt triest van zich af. Ik ben blij hem zo te zien.’
Toen de jongen het hok opende sprong de hond tegen Nicole op voor een enthousiaste begroeting.
Nicole merkte dat ze het helemaal niet erg vond, dat de hond haar likte en tot haar eigen verbazing knuffelde ze hem uitvoerig.
‘We zeggen hier altijd, dat niet de mens de hond uitzoekt, maar andersom. In uw geval is dat wel duidelijk.’ lachte de asielmedewerker. ‘Wilt u hem niet meenemen voor een wandeling, hier achter in het bos?’
Nicole vond het een goed idee en even later liep het duo door het bos.
Ze kwam meerder hondenbezitters tegen en maakte een praatje.
‘Wat een leuke hond heeft u,’ zei een vrouw,  ‘wat is het voor een ras?’
‘Een Asbara.’ antwoordde Nicole trots, omdat ze het antwoord op die vraag wist.
‘Oh,’ lachte de vrouw ‘het is in ieder geval een schatje.’
Na een wandeling van ruim een uur kwam Nicole terug bij het asiel. Ze had een beslissing genomen.
‘Ik neem de hond mee.’ zei ze snel, omdat ze bang was, zich te bedenken.
‘Daar gaat u geen spijt van krijgen, mevrouw, het is een lief beest.’
Nadat ze de rekening voor het verblijf had voldaan, vertrok ze met het dier naar huis.
Op de terugweg kocht ze de spullen die ze nodig had voor het onderhoud van de hond. Inclusief een flinke fles hondenshampoo, want hij zou eerst netjes in bad gaan.
Terwijl ze hem droog föhnde zei ze: ‘Hoe zal ik jou eens gaan noemen?’ ‘Bink of Boef of…. Ik weet het: ik noem je Asra. Asra de Asbara. Dat klinkt mooi.’ De hond ging zwijgend  akkoord en genoot van de warme lucht uit de föhn.
Nicole had een groot kleed gekocht waar Asra zich behaaglijk op nestelde.
‘Gek is dat,’ dacht Nicole ‘het lijkt alsof we altijd al samen zijn geweest.’ En ze maakte zich niet eens druk om de losse haren op haar vloer.
Nicole maakte geregeld lange wandelingen met haar nieuwe huisgenoot en tijdens die wandelingen hadden ze al aardig wat nieuwe vrienden gemaakt, waaronder Tim en zijn hond Sjors.
Terwijl Asra en Sjors achter elkaar aan stormden, hadden Nicole en Tim uiteenlopende gesprekken.
Tim wist veel van honden. Hij had ze zijn hele leven gehad, dus aan hem durfde Nicole het wel te vragen.
‘Weet je Tim. Ik heb al heel wat gegoogled naar het ras van Asra, maar ik kan het niet vinden. De medewerker van het asiel noemde hem een Asbara. Heb jij er wel eens van gehoord?’
Toen Tim in een bulderlach uitbarstte, bleef Nicole beduusd staan.
Toen hij weer bedaard was zei hij.
‘Lieve Nicole, een Asbara is hetzelfde als een Vubara: een asbakkenras of een vuilnisbakkenrasje!’

15 gedachtes over “Nicole (slot)

  1. Ja, dit had ik wel gedacht en van die asbak ook… maar ik dacht, ik ga het niet verklappen 😉
    Een leuk verhaal heb je ervan gemaakt. Waarom is dit al het slot? Er kan best nog een vervolg op komen hoor, die Tim lijkt me wel wat voor haar … 😉

  2. Heb expres gewacht tot ik het hele verhaal kon lezen. Je snapt vast wel waarom.:-)
    Wil je mijn eerlijke mening? Vast wel. Ik ben blij dat dit verhaal niet is ingezonden, want hoewel erg lief, het was vanaf het begin eigenlijk wel duidelijk hoe het zou gaan. En jij kunt meer, veel meer. Goede keuze dus.:-)

  3. Lieve Hanneke,
    Bedankt voor je lieve kaartje.
    Ik hoop t.z.t. ook weer de energie te hebben om te bloggen!…
    Fijne paasdagen!…

    Liefssssss, Hanny

  4. Wat een leuk, en vooral lief, verhaal Hanneke. 🙂
    Een mazzel voor mij dat ik de drie delen gelijk achter elkaar kon lezen.
    Gelukkig liep het af zoals ik al hoopte en wat een Asbara was snapte ik gelijk. 😉

  5. Hoezo “Einde verhaal?”, kom op zeg doe niet zo flauw en schrijf hoe Nicole en Tim samen een fijn leven krijgen enz enz enz.

Zeg het maar:

