Minder wordt meer!

Het is vastentijd, de periode tussen carnaval en Pasen.
Nu heb ik niet zoveel met carnaval, maar met Pasen des te meer.
Vasten heb ik nooit gedaan. Om je de waarheid te zeggen, wist ik nooit van die vastentijd af, tot een paar jaar geleden steeds meer mensen in mijn omgeving werkelijk minderden.
Nu las ik laatst een opmerking bij iemand op facebook.
‘Bij vasten draait het om minder. Waarom draaien we het niet om en leggen we de nadruk op meer?’
Een verrassende insteek, want met meer bedoelde ze natuurlijk niet meer eten en drinken, maar meer aandacht voor elkaar.
Een bezoekje, een kaartje een bloemetje. Delen.
Een prima idee. Ik denk dat we zo allemaal beter worden van de vastentijd en dan wordt minder ineens meer!

24 gedachtes over “Minder wordt meer!

  1. Ik dacht dat vasten en carnaval vooral iets van de katholieken was/is. Maar meer geven mag altijd natuurlijk. Vaak vinden we alles en iedereen zo gewoon, terwijl niet onze welvaart maar onze familie en vrienden het belangrijkst zijn. Goed om dat eens onder de aandacht te brengen. Ik ga er van harte aan mee doen. Liefs

  2. Wij doen ook niet aan vasten, alhoewel sommigen bij ons daar graag aan mee willen doen zo af en toe. Wel wil ik graag dat ze bewust zijn van de dingen die ze hebben. De luxe die andere kinderen (hier in Nederland, of zelfs in ons dorp) niet hebben. Een paar dagen niet snoepen bijvoorbeeld, of een weekje geen computerspelletjes. Veertig dagen is te lang, maar het is best goed om ze te laten merken hoe goed ze het hebben. Overigens vinden ze jouw idee leuker… veel en lang spelen bij vriendjes en vriendinnetjes.
    Maar eigenlijk zou het altijd zo moeten, even iets meer aandacht voor de medemens. Mooie gedachte Hanneke!

    Liefs, Nathalie

  3. Wat een mooie invulling en gedachte!
    Eigenlijk zou dat normaal moeten zijn, maar de maatschappij is er niet meer op ingericht lijkt het wel! Ik hoop dat een heleboel mensen in derdaad tijdens deze vastentijd meer aandacht gaan geven ………….

  4. IK wist helemaal niet dat die vastenperiode zo lang is tot aan Pasen toe? Dan zie je maar, ik doe ook nooit aan vasten. (wel minderen momenteel maar dat heeft een andere oorzaak) Maar ik vind jouw gedachte om meer te doen voor anderen eigenlijk wel heel mooi. Het hoeft allemaal niet zo groots te zijn om iets voor iemand te betekenen.

  5. Inderdaad een mooie gedachte. Maar als je het goed bekijkt zou je daar dus na de vastentijd mee door moeten gaan. Anders wordt het een ritueel, een trucje. De gedachte erachter is immers dat we meer aandacht aan de ander moeten besteden. Dat is niet aan een periode gebonden.

  6. Zo dat is een prima gedachte… maar ja volgens mij hebben hun na het vasten een suikerfeest, en die wordt heel erg uitbundig en met veel lekkernijen gevierd… 😉

  7. Tja, even over dat andere blogje. Het is een merkwaardig verschijnsel dat echt ALTIJD in februari er een dip optreedt in het bloggen. In maart krijgt iedereen dan langzaam weer zin. Maar in februari is het echt pet. Hebben wij een soort collectief mechanisme in ons. Want het ligt dus echt niet aan jou alleen, Hanneke.
    Plato is erg nieuwsgierig van aard en vraagt zich af hoe dat nu eigenlijk kan. Misschien schrijf ik er wel een blogje over.

Zeg het maar:

