Opvoeden

Met de aanstaande komst van puppy Rizzo in ons leven, staat alles in het teken van de hondenopvoeding. Door het hele huis liggen boeken over dat onderwerp.
Martin Gaus ligt op de keukentafel , Scott  Miller naast de bank en voor als het helemaal fout gaat, kunnen we van Ceasar Milan leren hoe we onze ontspoorde hond weer op de rails krijgen. Daarnaast speur ik het hele internet af en hebben we het hondje opgegeven voor een puppy cursus.
Ka slaat het allemaal verbaasd gade.
‘Je hebt al vijftien jaar honden gehad en verder heb je vijf kinderen opgevoed!’ verzucht ze. ‘Die boeken heb je echt niet meer nodig.’
‘Mensenpuppy’s en ik spreken dezelfde taal, maar een hondenbaby is heel wat anders.’ verdedig ik mezelf. ‘En dat Kelly en Jessy zo leuk opgedroogd zijn is vast mazzel, want echt veel hebben we daar niet aan gedaan.’
Toch zet ze me aan het denken.
Toen ik moeder werd, was ik tweeëntwintig dagen tweeëntwintig, net kind af eigenlijk en werd ik in het diepe gegooid. Geen opvoedkundige boeken op de salontafel of naast het bed. Ook geen babycursus/gehoorzaamheidstraining.
‘Houden van’, was genoeg, de rest zou vanzelf gaan.
Dat er veel meer bij kwam kijken, werd ons door vallen en opstaan wel duidelijk gemaakt.
En dat die vijf zo leuk opgedroogd zijn…… mazzel?
Hoe dan ook: ik wil straks graag over straat met een gelukkige hond, die me begrijpt en die ik kan vertrouwen. Dus gaan we die puppycursus doen en blijf ik die boeken lezen, want hoeveel mazzel kan een mens helemaal in zijn leven hebben?

27 gedachtes over “Opvoeden

  1. hey Hanneke…zooo leuk een pupje opvoeden maar het boek van CM..gooi dat maar in de prullebak 😉 en de rest natuurlijk wel lezen….en begrijpen hoe een hond leert….want als je dat begrijpt is opvoeden een eitje…een hond/pup kun je niks afleren….maar je kunt hem iets aanleren, dus belonen wat wel goed gaat levert veel meer op dan bestraffen wat niet goed gaat..leer je pupje wel in een bench zodat hij de mogelijkheid niet ontdekt om kapot gaan te bjiten, boeken zijn leuk om in te bijten..en heb je vragen, juf Ka is altijd per mail bereikbaar 😉
    en heel veeeeel plezier met je lieve,,leuke, allerste cute puppekind…

    Like

  2. Puppycursus heb je een boel gemak van.
    Mijn schoondochter geeft hier in Hoogeveen die cursussen
    en eigen kinderen opvoeden ach meestal gaat dat redelijk tot goed en je kunt altijd hulp vragen als je het niet meer zo goed weet.

    Like

  3. Moeders, dat was geen mazzel maar gewoon een topmoeder! En je vergeet dat ik ook een soort puppycursus heb gevolgd (ooit… een beetje…). Allen noemden wij dat, ehm hoe was het ook alweer? Sgol?

    Like

  4. Ga gewoon lekker voor de vrije opvoeding, zonder boekjes of tv programma’s. Je wilt toch geen modelhond die op commando allerlei kunstjes voor je doet? Je wilt een hond die bij jou past, lekker vrijgevochten.:-)

    Like

  5. Hoe herkenbaar;)ik was 21 toen de oudste geboren werd…dacht ook dat liefde genoeg was,maar komt inderdaad heel veel meer bij kijken.Succes met de cursus…heb ik nooit gedaan maar had geen kwaad gekunnen;)

    Like

  6. Het komt wel goed met die opvoeding van Rizzo. Maar een beetje extra scholing kan geen kwaad hoor, En het toverwoord voor iedereen die zijn steentje bij gaat dragen in haar opvoeding is gewoon ´consequentie´. (is dat eigenlijk wel een woord?)
    Nog een paar nachtjes slapen… spannend!!!

    Like

  7. ik had eigenlijk net hetzelfde idee als Ka, Hanneke!
    Maar je zal vast wel bijleren, en de geest scherp houden aan onze ouderdom is ook al meegenomen hé… 😉

    Like

  8. Kijk, ik denk, dat als dat lezen jullie vertrouwen geeft dat het goed zal gaan met de pup ………. vooral doen, maar ook in wat Ka zegt zit iets !
    Zo dom ben je nu ook weer niet, dat je echt wel weet hoe je een hond moet opvoeden, maar nogmaals, jij en jullie moeten je er confortabel bij voelen …….. dus.

    Veel plezier met lezen en strakjes met de puppiecursus, want dat lijkt mij gewoon ook heel erg leuk!

    Like

  9. Het is dus Rizzo geworden, leuke naam. 🙂
    Vergeet vooral het plezier niet bij het opvoeden Hanneke. En bij zo’n puppycursus kan ze in ieder geval haar sociale vaardigheden oefenen.
    Mocht je nog meer leesvoer willen: Jan Fennell, de hondenfluisteraarster. 😉

    Like

  10. Bij alleen onze eerste hond ben ik op cursus geweest, de andere honden heb ik gewoon opgevoed met de cursus in mijn frisse geheugen! En tot op heden zijn al onze honden schatten!! Opvoeden doe je met liefde en gevoel, en soms een beetje met verstand! 😉

    Like

    • Toch denk ik wel eens: wie zeggen met name dat een puppycursus zo van belang is? Jawel, degenen die een puppycursus organiseren en daar geld uittrekken. Maar ik denk dat als je het woord consequent stevig hanteert, je heel goed zonder puppycursus kan.

      Like

Zeg het maar: