Middelbaar Beroerd Onderwijs

Wat is er mis met het MBO?
In principe niets. Een prachtige opleiding waar jongeren goed opgeleid worden voor een degelijk beroep.
Althans, zo zou het moeten zijn. Helaas hebben wij in het verleden wel anders meegemaakt en nog steeds valt mijn mond regelmatig van verbazing open.
Het MBO lijkt de ideale school voor ongemotiveerde leerlingen.
Toen San de opleiding kinderopvang deed werd dat letterlijk tegen ons gezegd.
Op de vraag of ze niet wat meer aan konden bieden omdat ze plezier in het leren had en echt geïnteresseerd was, werd gereageerd: ‘Dat doen we niet. Ze is ook geen doorsnee leerling, de meesten doen liever niets!’ En dat klopt, want onze oudste drie kinderen hadden ook al verschillende MBO opleidingen gevolgd en die deden inderdaad liever niets. Wonderlijk dat ze er op de een of andere manier toch mee wegkwamen. Een diploma hebben ze daar nooit gehaald: het bleek toch niets voor ze en verlieten de school. Gelukkig zijn ze allemaal op hun plek gekomen, maar zeker niet dankzij het ROC.
Ka doet dit moment MBO architectuur. Dezelfde opleiding die ze zes jaar geleden een blauwe maandag ook gevolgd heeft, maar toen absoluut niet te motiveren was.
Nu is dat helemaal anders: ze gaat er voor, zet zich voor de volle honderd procent in en wil graag verder.
Maar dan komt ze in een project groepje met nog twee of drie andere leerlingen, die het allemaal wel best vinden. Het eindcijfer voor de hele groep geldt voor ieder individueel. Er wordt dus niet gekeken naar wat jouw aandeel daarin was.
En zo gebeurt het dus iedere keer, dat Ka de opdracht bijna  in haar eentje uitvoert, omdat de anderen er geen zin in hebben, maar zij liever geen onvoldoende heeft. Apetrots was ze dan ook – en wij niet minder-  dat ze met de laatste opdracht de eerste prijs gewonnen heeft. Dat de andere groepsleden ook met de eer gingen strijken, maakte haar niet uit: zij wist wel beter: ik ben de beste!
Maar gister hoorde ze dat ze weer is ingedeeld bij leerlingen die zo min mogelijk doen, zelfs nog opdrachten van de vorige periode in moeten leveren.
Ze is het beu en heeft een boze mail naar school gestuurd en haar grieven gespuid. Ze wil in een andere groep.
Van de tien leerlingen, zijn er vier wel gemotiveerd. Willen graag door met de opleiding, maar worden daarin gefrustreerd door het beleid van de school.
Ik snap dat beleid wel, want zo liften de mindere goden mee op het succes van een enkeling, gaat de hele klas over en hoeven ze geen leerlingen te laten gaan.
Dat dat ten koste gaat van de anderen, daar zitten ze niet mee: die redden het toch wel.
Misschien klopt deze redenatie niet helemaal en sla ik wat door, maar ik ben heel boos en teleurgesteld.
Wat zou het voor Ka en die andere drie geweldig zijn om een keer in een team te werken, dat er helemaal voor gaat. Steeds meer ideeën aan gaan dragen en de opdracht tot in de puntjes willen uitvoeren. Wat een prachtig product zal er dan afgeleverd gaan worden.
Ka is vierentwintig en dopt haar eigen boontjes inmiddels. Het liefst zou ik de lerarenkamer binnenstormen en ze haar en dus mijn frustraties eens duidelijk overbrengen.
Straks gaat Mojo naar dezelfde school. Ze gaat daar een opleiding fotografie volgen. Ik houd mezelf voor , dat je zo’n opleiding alleen gaat volgen als je daar interesse voor hebt.
Maar tegelijk houd ik mijn hart vast.
Het vorige stukje begon ik met een staking en eindigde ik bij het MBO.
Ik wil het nu eens andersom doen: Als leerlingen en ouders eens gingen staken voor een betere opleiding.
Zou dat helpen?

Advertenties

25 gedachtes over “Middelbaar Beroerd Onderwijs

  1. Het MBO wordt door menigeen als het afvoerputje van het onderwijs gezien. Helaas doet 90% van de leerlingen daar dapper aan mee. Dat is écht jammer voor de goedwillenden zoals jouw dochter.

  2. Ik heb even gewacht op ditvervolglogje met het reageren.
    Als leerlingen en ouders gaan staken komen er torenhoge boetes door de brievenbus. Dat mag namelijk niet van onze ministerie van het onderwijs. Docenten mogen dat blijkbaar wel en ook nog eens in een week waarin belangrijke toetsen gemaakt moeten worden.
    Te maf voor woorden!

    Ik kan me je angst en frustaties wel begrijpen Hanneke, Ka doet het nu zo goed en Mojo is volgens mij gemotiveerd genoeg om deze opleiding met goed gevolg af te maken.
    Probeer het maar een beetje los te laten, jouw meiden komen er wel!!

    • o ja, dat weet ik zeker, maar het is toch eeuwig zonde op zo’n manierhet hele MBO naar de knoppen te laten gaan! we hebben ze zo hard nodig: de loodgieter, de kapster en de peuterleidster.

  3. Je bent als gemotiveerde leerling dus eigenlijk het kind van de rekening.Dat leerlingen er mee weg komen komt natuurlijk ook door het beleid van de school.Wat zou het handig zijn om weer A en B groepen te hebben.Op de school van kind hadden ze die A voor de bollebozen en B voor degene die er minder zin in hadden.Het ging er dus niet om of je wel kon meekomen maar of je mee wilde.Kinderen weten vaak zelf ook niet direct wat ze ‘later’ willen als beroep dat is ook een struikelblok en dan kies je iets,blijkt het toch niet je ding. Moeilijk hoor.

  4. Ik ben het zo met je eens! En wat is het onzettend gruwelijk vervelend, irritant en frustrerend. Ik was in de 2e een gemotiveerde leerlingen: wilde naar de HAVO maar door samenwerkingsprojecten werden mn cijfers omlaag geduwd. Ook door leerlingen die niets wilden. Mijn vader belde op en vroeg een gesprek aan, dit vond hij niet kunnen. Een gesprek kwam er niet, de telefoon werd er op gegooid en ik moest het maar uitzoeken. Jammer. Enneeeh… waarom denk je dat Sandra en ik elkaar opzoeken? Weet ik zeker dat het afkomt en ieder zn aandeel levert 🙂

    • Woehoeee Bernice! You go girl! Maar wat er in het stukje werd gezegd, werd dus ook echt gezegd door de opleidingsdirectrice!

  5. Ik herken het helemaal. Vooral dan bij de de opleidingen van mijn zusjes. Zelf heb ik de kappersopleiding gevolgd en daar was gewoon de regel te weinig modellen ook geen examens. En daar werd strikt een boekje op na gehouden. In het loop van die 3 jaar zijn er ook veel gestopt.

    Mijn zusje kwam vandaag thuis en had te horen gekregen dat ze te opdracht gericht was. Ze was de enige die alle 4 de opdrachten af had die af hadden moeten zijn. En juist diegene krijgt kritiek! Belachelijk.

    Bij mijn andere zusje is het ook niet makkelijk. Zij heeft een bijbaantje, maar die krijgen per 4 weken een werkplanning. Maar school verandert elke week de lestijden. Dan kun je toch nooit iets goed doen.. Waarom moet je elke week andere tijden hebben? Zo vreemd..

    Succes voor Ka en Mojo!

    Liefs!!!

  6. Hanneke dit euvel ken ik ook .Onze dochter heeft de apothekersassistente op leiding mbo gedaan en inderdaad liften de luilakjes vaakop de harde werkers werk mee.Wij hebben onze dochter gezegd : Probeer je door dit obstakel heen te wurmen zonder boos te worden.En zie het maar als een les want in de maatschappij gaat het er vaak ook zo aan toe.
    Hard he?

  7. Jeetje wat een verhaal en wat een vervelende ervaring, mijn zoon heeft ook een MBO opleiding gedaan, ik weet niet of het daardoor komt maar dat is een opleiding waar maar een beperkt aantal plaatsen zijn en de leerlingen moeten een degelijke toelatingstest doen, misschien dat ze daardoor meer gemotiveerd zijn, maar ik vond het een prima opleiding, betrokken leerkrachten, regelmatig werden ook de ouders uitgenodigd voor projecten die ze gedaan hadden. Het was de opleiding sport, vrijetijd, marketing op het Albeda college in Rotterdam. Daarna nog een vervolgopleiding gedaan 2 jaar marketing en management en nu na een jaar werken (dat beviel ook niet ) zijn laatste jaar HBO sport, marketing en management op de Hoge school Rotterdam dus nog afstuderen volgend jaar hoop ik dan maar haha. Dus het kan wel anders ook.

  8. Ook ik heb mijn buik vol van dat competentie gerichte onderwijs.
    Ons onderwijs van vroeger was zo gek nog niet!
    Maandag start er hier een met zijn BBL-opleiding aan het ROC waar hij een half jaar geleden zijn studie na twee jaar beeïndigde. Ik heb het helemaal losgelaten, maar anders had ik er nu al buikpijn van.

  9. Van de staking hebben wij niet veel meegemaakt, Iris d’r school deed daar niet aan mee, en Joost had gewoon tentamen.
    Over de scholen kan ik heel kort over zijn, Die van Iris is veel te veel prestatie gericht, en die van Joost weer helemaal niet!!! Al met al ben ik niet tevreden over de beide scholen. Iris gaat komend schooljaar naar de Hoge School Rotterdam, en Joost naar het Scheepvaart College….ben heel benieuwd hoe hen dat zal bevallen!

  10. Om maar te beginnen met het antwoord op je vraag: nee… Het draait ook om geld en hoe meer scholieren slagen hoe ‘beter’ de school. Het is misschien een wat trieste constatering. Maar ook op hoger niveau is het goed mis met het onderwijs. Ik was gisteren bij een lezing van Maarten van Rossem, die af en toe gastcolleges geschiedenis geeft aan universiteiten en zich verbaast over het gebrek aan algemene ontwikkeling bij de studenten. Ook hun talenkennis is bar slecht. Basiskennis Engels en Frans en Duits wordt niet beheerst. De ellende is bij Cals begonnen met zijn mammoetwet. Remedie: terug naar veertien vakken.

  11. Het kan idd heel frustrerend zijn als je als een vd weinigen WEL gemotiveerd bent en dat anderen meeliften op je succes…misschien dat ka’s klasgenoten het over zes jaar ook nog es opnieuw proberen. En ik weet wel van wie ik later een huis koop! (goh er komt iets in me op over een wijze man en een dwaze man…)

  12. Zo, je hebt er alvast hier uitgegooid…! Kan me je frustratie goed voorstellen, het is ook van de gekken. Mijn zoon had dat ook, was gemotiveerd en goed (niet omdat het mijn zoon is hoor) en moest opdrachten doen met luiwammesen… Niet eerlijk.
    Maar zo redden ze hun eigen hachje wel, die scholen bedoel ik…

  13. Ik heb geen ervaringen met het MBO, maar ik vind dat ze werken met een uiterst vreemde instelling. Het is toch de bedoeling om leerlingen af te leveren die ook daadwerkelijk iets geleerd hebben? Hoe kan een school nou trots zijn op het aantal geslaagde leerlingen als de helft eigenlijk geen klap heeft uitgevoerd?

  14. Heel eerlijk gezegd vind ik dat van het VMBO-T ook al… Ik ben ervan overtuigd dat er kinderen op het VMBO-T zitten die de hersens voor Havo of VWO wel hebben, maar het gewoonweg niet ‘zoeken’ (zoals ze dat bij ons in Brabant zeggen) om zich in te zetten om te leren… Tja… moeilijk hoor!

  15. Ja, jammer he, dat niet gemotiveerde leerlingen het zo verpesten voor gemotiveerde leerlingen!! De goede moeten blijkbaar ook hier weer onder de kwade lijden!!
    Ik hoop dat Mojo in een klas met merendeel gelijkgestemde zal komen, en anders ………. als ze het echt wil vecht ze zich er wel doorheen.

  16. Mijn mond valt open van verbazing Hanneke. Wat een zooitje zeg! 😦
    Hulde aan hen die tegen de stroom op moeten roeien. 🙂

  17. Ga klagen en klagen en klagen. Dit ligt aan de school. Het “meeliftprobleem” werd toen ik in 2005 bij een hbo school werkte al aangepakt. Jongste stiefzoon doet nu universiteit, meeliften is uit den boze. Jongste zoon zit in 2e klas vmbo. Een paar klasgenoten hadden in hun groepje niks uitgevoerd, ze kregen een onvolddoende EN een herhaalopdracht.

Zeg het maar:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s