What’s on my mind

Het brein is een wonderlijk iets.
Neem vanavond.
Als toetje nam ik yoghurt. Meestal eet ik het puur, maar nu besloot ik er eens een flinke schep suiker door te roeren.
En ineens schoot me een flard van een boek door mijn hoofd. Een boek dat ik de afgelopen zomer las, zo spannend dat ik het amper weg kon leggen.  Waarschijnlijk heb ik toen ook yoghurt met suiker gegeten en legden mijn hersenen die link.
Na het eten toch maar eens in de boekenkast gedoken en daar het boek gevonden:  ‘Zijn laatste wil.’ Van Elisabeth George.
Gek hè, maar ik kan het fragment nu niet meer naar boven halen.
Heb jij ook wel eens zoiets gehad? Laat maar horen.

17 gedachtes over “What’s on my mind

  1. Ja, mooi he, dat het zo werkt!! Een schitterende schepping eigenlijk ons brein!!

    Ik herken het wel, wat je hier beschrijft, alleen kan ik niet zo een twee drie een voorbeeld voor mijn geest halen 😉

  2. Je hebt me wel meteen nieuwsgierig gemaakt naar dat boek. Jouw ervaring met de yoghurt vind ik de betere reclames voor een boek! Ik zal eens heel hard gaan verzinnen, maar ik geloof niet dat ik een opwindende herinnering aan het lezen van een boek heb overgehouden. Wel met luchtjes. Na het lezen van het boek “parfum” van Suskind leken mijn reukpupillen wel vertienvoudigd te zijn. Gelukkig is dat weggetrokken.
    Ik heb jouw boek op mijn leeslijstje gezet!

  3. Ik heb het met geluiden en vooral met muziek. Als ik ergens muziek hoor die ik ooit heb gehoord bij een belangrijke gebeurtenis, sta ik meteen weer in die gebeurtenis èn in de bijbehorende emotie. Bijvoorbeeld: vlak voordat mijn dochter in 1998 (ze was net 18) drie maanden op reis ging, gingen wij samen naar een voorstelling van het Cirque du Soleil. Daar was een acrobate die hoog in de tent, gehangen aan rode linten haar kunsten vertoonde en werd een lied gezongen waar wij allebei een brok van in onze keel kregen “Let me fall”. De tekst behelsde de vraag om iemand los te laten en het vertrouwen hebben haar op eigen benen te laten staan; “Someone I am is waiting for courage. The one I want, The one I will become, will catch me”. Iedere keer als ik dat lied hoor, raak ik overspoeld door emoties en sta ik weer op Schiphol mijn dochter uit te zwaaien en me te realiseren dat ik haar los moest laten en dat mijn leven voorbij was (onzin natuurlijk, want ik was nog geen 50, had nog een zoon thuis en zij zou na 3 maanden gewoon weer thuis komen, maar zo voelde het toen wel). Zij heeft bij dit nummer trouwens precies hetzelfde; ook zij houdt haar ogen niet droog als ze het weer hoort.

    Voor de nieuwsgierige liefhebber; http://youtu.be/BRoNHjYZuPk

    • Kijk, daar heb je nu zo’n toevalligheidje. Ik heb het lied Let me fall in de uitvoering van Josh Groban gebruikt bij het schrijven van mijn levensboek, omdat ik nu pas ben gaan studeren. Telkens als ik het hoor, en dat is regelmatig, denk ik terug aan de eerste schooldag, toen ik doodsbang maar toch wel dapper de klas inliep…

  4. Ik liep in een gebouw een paar weken geeden en zag in gedachten opeens mijn lagere school voor me. OPeens wist ik het: Ik rook ook daar de zelfde lucht van natte jassen aan de kapstok!

  5. Ik heb het met geuren en met muziek ook wel… dan zit ik zo in een andere tijd.
    Toen poes gisteren voor het laatst naar me keek, zag ik ook ineens 14 jaar van mijn leven voorbij razen.

    Wonderlijke dingen, die associaties.

  6. Ik heb het ook wel met eten maar ook met geuren die gebeurtenissen oproepen. Of zelfs als je iets beleeft dat ik dan de geur er bij ruikt terwijl die er echt niet is. Zo heb ik het altijd als ik brood met pindakaas eet aan vroeger dat we in een eigengemaakte tent buiten brood met pindakaas mochten eten haha. Ja gek hoor die associaties maar ook wel leuk.

Zeg het maar:

