Hachi

Al wekenlang lag hij op de kast, misschien zelfs al wel maanden. De dvd van Hachi.
Een film n.a.v. het waargebeurde verhaal van een hond die acht jaar op de terugkeer van zijn baas wachtte. Hij deed dat iedere dag op zijn vaste plekje bij het station. Tevergeefs, want zijn baas was overleden.
Zoon had mij de dvd uitgeleend.
‘Een film die je móet zien!’ had hij gezegd.
‘Is ie zielig?’ vroeg ik, want ik ben niet zo goed in die tranentrekkers.
‘Nee joh, valt wel mee.’ zei de jongen die alleen maar gehuild heeft toen hij baby was en dan alleen van de honger.
‘Vreselijk zielig.’ antwoordde schoon, bij wie de tranen bij de reclame  van ‘Komt wel goed schatje’ al rijkelijk stromen.
En zo twijfelde ik iedere keer weer: zal ik wel of zal ik niet. Want ik zal maar eerlijk toegeven dat ik een snotteraar ben, maar me daar vreselijk voor schaam.
Je gaat toch niet zitten janken om een film? Zelfs al is het een waargebeurd verhaal.
Gisteren moest het er maar van komen. Ik was alleen, dus eventuele tranen zouden niet opgemerkt worden.
Het begin ging goed. Eigenlijk een vrolijk verhaal over een kleine hond, die zijn eigen baas uitkoos. Maar toen ging de baas dood…..slik…. zat de hond jaren achter elkaar op zijn stekkie….slik slik…. en uiteindelijk…..slik slik slik…. werden hond en baas in het eeuwige herenigd. Brok in de keel en tranen in de ogen en juist op dat moment kwam Gert thuis.
Toevallig moest ik net naar de wc, want huilen om een film…… dat doe ik niet!

17 gedachtes over “Hachi

  1. Ik heb hem gisteren gezien op tv en vond het een heel vertederend en ontroerend verhaal, ik huil normaal niet snel bij films maar nu wel… Beste acteur was de hond. 😉

  2. Ik heb de film gisteren ook gezien ……… en ik huil best snel bij films ……… gisteren dus ook, wat heb ik zitten janken ……………… maar wat een mooie film!!!

  3. Toevallig dat je die film net gaat kijken als hij ook op TV is… Ik heb hem ook gezien gisteravond, zat in mijn eentje en heb onbeschaamd gejankt. Pfffff… wat een verhaal… Ik heb hem ook nog opgenomen dus kan ik hem nog een keertje kijken…
    Maar huilen om een film mag best hoor… schaam je maar niet, je bent ook maar gewoon Hanneke 😉

  4. Eerlijk gezegd lees ik liever een goed boek. En huilen bij een film…ik hoop het nog eens mee te mogen maken. Tsjeetje, ik lijk wel een ijskonijn. (Maar zo erg ben ik nou ook weer niet.)

    Oh en Hulk!! Ik wil ook je nieuwe adres!

  5. Ik heb er geen traan om gelaten, hij was ook op tv. Maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik ondertussen mijn sudoku-record op mijn phoontje aan het verbreken was (nieuwe verslaving, nadat wordfeud was gaan vervelen…) en ik halverwege mijn bed maar weer opzocht…

  6. Hé Hanneke, kan ik em lenen? Ik ben snipverkouden en de tranen biggelen over mijn wangen, dus heb ik een goede smoes…eh…..hatsjie….. hatsjie….

  7. Ha, ik kocht hem bij de Mediamarkt en we zagen hem een week of drie geleden. Maria liet een traantje, ik slikte een brokje weg met name toen die hond ouder werd en daar maar zat….Ja, die filmmakers weten wel hoe ze je emoties bij de kladden moeten grijpen. Mooi he even goed.

  8. hoi Han
    jheb de film ook gezien, heb wel een traantje weggepinkt.
    Was alleen thuis, maar moet zeggen vond het wel een super film.

Zeg het maar:

