Droomhuis op het platteland

Zaterdagavond, vaste prik, kijken wij met het bord op schoot ‘Droomhuis op het platteland’.
Een Brits programma, waarin een stel een aantal woningen op het platteland van Engeland  gaat bekijken, waarvan er eentje wellicht hun droomhuis zal worden.
Iedere keer als ik dat zie, weet ik het zeker: we verkopen de boel en vertrekken naar een cottage op het platteland van Engeland.
Ik zie mezelf al mijn eigen groenten verbouwen, wandelingen maken van een tiental kilometers door de uitgestrekte velden, vergezeld door onze drie, of laat ik eens gek doen, vier grote honden. Een paard is ook absoluut een optie. Ja, dat platteland zie ik wel zitten.
Maar al snel realiseer ik me dat zo’n moestuin leuk is, wanneer je er niet iedere dag voor op de knieën hoeft en dat mijn onderstel niet helemaal berekend is op een eindeloze wandeling en dat ik eigenlijk bang voor paarden ben. Maar meer nog realiseer ik me, dat ik me knap eenzaam zal voelen in mijn riante huis in the middle of nowhere. Ver weg van familie en vrienden en voor iedere boodschap een eind zal moeten rijden.
Voor mij dus een leuk huis midden in een woonkern, met een goede groenteboer in de buurt, een oude hond voor wie een wandeling van een kwartier in ons ‘Honderdbunderbos’ al een hele onderneming is. En gelukkig geen eng paard.
Volgende week zaterdag zit ik waarschijnlijk weer met het bord op de schoot en hoor ik mezelf zeggen: ‘Gert zullen we emigreren?’
Want mooi is het daar wel.

24 gedachtes over “Droomhuis op het platteland

  1. Ik ken het programma niet dus ja,maar ben wel eens op het eiland geweest en sommige plekken zijn er inderdaad prachtig.Maar van ‘ons’ Holland vind ik dat ook en je hoeft er niet héél ver naar te zoeken.We zijn soms wat te “verziend”.Fijne zondag.

  2. Hoi Hanneke
    Ja Engeland is mooi maar ik zou er niet heen willen.
    Je moet nieuwe taal leren en nieuwe vrienden maken enz
    geef mij daar maar een weekje vakantie en dan snel weer terug naar ons eigen kasteeltje
    Groetjes Rinus

  3. Mooi is het er zeker. Prachtige stadjes en dorpen ook. Maar buiten de randstad raakt ons land langzamerhand ontvolkt. Daar kun je ook heel aardig terecht en het is minder ver weg…;o)

  4. Ja “leuk is dat programma ,maar om nou alles op te geven zou mij ook te ver gaan .Gewoon met bord op je schoot en lekker weg dromen !
    Gr..ida

  5. Wij hebben geen moestuin, honden of een paard, maar wonen paradijselijk in Vlaanderen. Engeland is misschien romantischer, maar ook stukken natter en duurder. Blijf lekker genieten met je bord op schoot.

  6. Kan het me voorstellen, ik zit ook wel eens te kwijlen…Wij keken vaak op SBS 6 het programma ‘de grote verhuizing’. Erg mooi…vooral als ze naar het platteland gingen! Maar ach… verstoken van al je kinderen, familie en vrienden daar leven? Lijkt me niks hoor…
    Maar dromen mag altijd dus lekker doorgaan!

  7. Je weet waar ik van droom, ik ken dat programma niet maar ik begrijp jouw verlangen wel.
    Je zult het (weet ik wel zeker) nooit doen want daar ben jij een veel te groot “gezinsmens” voor.
    Maar even wegdromen is ook fijn, dus blijf dat vooral doen!

  8. Toevallig gisteren voor het eerst gezien. Onze oud-buren hebben ook een tijdje in zo’n soort huis gewoond als gisteren tem zien was. We zijn er ooit een paar dagen naar toe geweest, maar hoewel het een heel mooi stekkie was en een prachtig, groot huis, lag het dusdanig in the middle of nowhere, dat de buren zo gauw het kon ergens in een dorp een huis gekocht hebben. Ook mooi trouwens.
    Als, ik zeg àls, we uit Nederland zouden vertrekken, zou ik zeker voor Zweden of Noorwegen kiezen. Zo mooi!!!

  9. HAHA.. het is net of ik mezelf hoor praten als wij..IK VERTREK…aan het kijken zijn…heb wel een voor de grap voorgesteld dat we met de hele famillie gaan emigreren!!…maar idd het lijkt allemaal zo gweldig maar als het er op aan komt..ik zou me echt REMI voelen…zonder famillie en goede vrienden..neuu dan is de keus wel snel gemaakt..

  10. Geweldig he, dat soort programma’s. Ik kijk er zaterdags inderdaad ook graag naar …….. en dan natuurlijk lekker fantaseren dat je er zelf zit ………….. Ach, moet toch kunnen? Het zijn onschuldige dromen 🙂

  11. Dat programma heet: escape to the country en wij kijken dat al jaren op de BBC! 🙂 nu t ook op sbs komt kijken we ook meestal en ja ik wil dat. In the middle of nowhere in Schotland uiteraard. Aan een loch, met een stuk land met varkentjes,schaapjes, hooglanders. Een conservatory (serre) en een Inglelook fireplace. Met een keuken met een AGA en een loei van een tuin en grond. Tja de droom is er zeker. *zucht*

  12. het lijkt allemaal zo verleidelijk, en ik droom er ook wel ’s van. Maar als je het totaalbeeld (sociale zekerheid, weer, economische omstandigheden, bereikbaarheid van dokters, winkels,…enz.) bekijkt, blijf ik toch liever waar ik ben…

  13. Het programma ken ik niet, maar als ik aan onze vakantie(s) in Zweden en Noorwegen denk, krijg ik terplekke ontzettend veel last van heimwee. Dus ja, ik kan me wel in jou verplaatsen…Soms is het gewoon het makkelijkst om het gras bij de buren gewoon in zijn geheel weg te maaien!

  14. Ja, ik wil ook wel regelmatig emigreren, maar dan wel naar een warm plekje. Aruba ofzo. En dan alleen als het slecht weer is en ik teveel gezeur aan mijn hoofd en in mijn agenda heb… Maar meestal komt er toch niks van 🙂

    Ps: ik verbaasde me al over dat paard…! O ja, weet je wat Sint in Elise’s schoen had gedaan? Een paar boeken over de Bleshof… Schot in de roos!!!

  15. Zijn leuke programma’s….maar om nou zo op het platteland te gaan wonen, nah nee, niets voor mij hoor! Maar emigreren lijkt mij wel wat, maar dan naar een warm en stabiel land!

  16. Het is juist zo mooi om ergens van te kunnen dromen. Zodra de droom is uitgekomen is het over. Want we lijden toch allemaal en beetje aan het vrouwtje Piggelmeesyndroom. Zodra de wens is vervuld willen we weer wat anders.

  17. Een vrijstaand huisje met een stukje grond waar de kinderen kunnen rennen, schreeuwen en spelen zonder bemoeizucht van anderen… dat is al een mooie droom. En natuurlijk laten ze op televisie alleen maar de mooie plekken zien en die zijn er hier in Nederland ook wel. Echt wel…. zucht (maar ook zoooo ver weg). Maar emigreren? Voor geen goud….

    En wat betreft die moestuin? Daar heb ik kinderen toch voor? 😉

  18. Oef, het is vreselijk, wonen op t platteland. Ik ben er geboren en verhuisd naar de “grote stad”. Ik zou voor geen goud meer ooit op t platteland willen wonen. De eenzaamheid, de triestheid en de vreselijke open landschappen.

Zeg het maar:

