De ideale leeftijd

De zaterdag begint altijd met het doorlezen van twee kranten. Lekker door de bijlagen struinen en de interessante artikelen lezen. Een heerlijke cappuccino erbij en mijn dag kan niet meer stuk.
Daarna pak ik vaak een tijdschrift dat de dag ervoor door de bus is gevallen, maar waar ik vaak nog niet aan toegekomen ben.
Ik ben een muts, dus ik lees de Libelle.
Deze week een artikel over de ideale leeftijd. Voor de gemiddelde Nederlandse vrouw ligt die op eenendertig. Tenminste, dat vindt Libelle.
Toen ik jong was, heel erg jong, leek zestien me wel wat: dan mocht je zelf beslissen hoe laat je naar bed ging, in plaats van om half acht naar boven te worden gestuurd.
Eenmaal zestien, was ik een onzeker meisje met een slungelig lichaam en verschool ik me achter mijn haar, zodat niemand mijn jeugdpuistje zou zien. Eenentwintig moest ik zijn, dan was ik vast de zelfverzekerde schoonheid uit de bladen die ik bij de supermarkt doorkeek.
Toen ik zo oud was, werkte ik bij de bank, was ik net getrouwd en zwanger van de eerste. Gelukkig, maar ook toen voelde ik me vaak onzeker: zou ik het moederschap wel aankunnen? Was ik niet veel te jong? Deed ik het wel goed?
Was ik maar negenentwintig, nog net geen dertig want dat was oud.
Voor ik het wist, was ik vierendertig, had een lieve man, vijf prachtige kinderen en woonde ik in een fijn huis.
Gelukkiger als toen zou ik nooit worden, dacht ik. De kinderen gingen nog overzichtelijk naar de basisschool en waren nog lang niet aan het puberen. Van mij mocht het wel zo blijven.
Helaas kon ook ik de tijd niet stilzetten en een paar jaar later zat ik in een stroomversnelling waarin ik kopje onder leek te gaan.
En nu ben ik vijftig.
De rust is teruggekeerd in mijn leven. De kinderen vliegen uit, maar landen nog regelmatig op het thuisnest. Mijn huwelijk is goed en ik zit prima in mijn vel (tenminste, als de hormonen dat toestaan).
Zo zou ik wel altijd willen blijven, maar zei ik dat op mijn vierendertigste ook al niet?

27 gedachtes over “De ideale leeftijd

  1. 31? Nou, 34 bevalt ook prima! Ik zou zeker geen 16 of 21 meer willen zijn en voor de rest? Ach, je bent zo oud als je je voelt, zullen we maar zeggen hè. Leeftijd is maar een getal. Ik vond het een gezellig momentje, die cappucino bij jou vanmiddag.

  2. Goh, waar baseert de Libelle dat op dan? Ik ben nu 55 jaar en ik voel me goed.
    Ik zou al die stress wat ik heb gehad toen ik jonger was niet meer willen, alles gaat nu zo lekker op het gemakkie.
    Je hebt een mooi stukje geluk beschreven Hanneke.
    Fijn weekend!

  3. Je hebt het super gedaan Hanneke… en uiteindelijk ging het toch grotendeels vanzelf toch? Maar ja, de tijd gaat wel steeds sneller als je ouder wordt… Geniet maar van alle fijne dingen, van je gezin, huis en alles om je heen! Ik wens je in ieder geval nog heel veel leuke jaren en let goed op hoor… voor je het weet ben je 61… ik weet er alles van 😉

  4. Hoi Hanneke
    Een mooi verhaal over jezelf
    Ik ben 64 jaar en voel me soms nog 50jaar maar je merk toch soms wel dat je bijna 65 jaar bent en dat je ouder wordt
    Groetjes Rinus

  5. Goh wat herkenbaar! Mij leek 18 heel wat, vervolgens 20, toen 24. Nu ben ik bijna 27 en heb ik lange tijd uitgekeken naar 30, maar als ik eerlijk ben bevalt het nog niet 30 zijn me wel voorlopig. 30 klinkt idd oud. We gaan het allemaal zien. Een ding weet ik wel, als ik over 30 jaar terugkijk ben ik tevreden, denk ik! X en een fijn weekend

  6. Het leven is eigenlijk best constant in beweging 🙂

    Ik begin pas sinds een kleine 2 jaar echt goed in mijn vel te zitten en geniet daar ook van. Ik heb weinig onzekerheden en kijk met volle moed naar de toekomst. Soms ben ik wel benieuwd naar wanneer ik in de 30 ben. Ik vind vrouwen van in de 30 vaak het knapste, dan is het meisjesachtige er echt af en ben je op en top vrouw. Dus eigenlijk ben ik benieuwd hoe ik (en mijn leven) er dan gaat uitzien. Nu zit ik denk ik nog een beetje in een tussenfase van de tienerjaren en het echt volwassen leven 😀

  7. Probeer het gewoon zo te zien: elke leeftijd is de moeite waard, als je er zelf maar iets van maakt!
    Over een paar maanden word ik vijftig. Ik vind dat eigenijk niks, maar ja, als ik geen vijftig wil worden moet ik voor die tijd dood gaan, en dat is ook geen optie.
    En wat ben ik blij dat ik geen twintig meer ben!

  8. Ach ja het woord zegt het al. De ideale leeftijd is de tijd dat je leeft. En die is niet voor iedereen hetzelfde. Het lezen van de Libelle lijkt me heel erg zonde van de tijd.
    Een tip omtrent dit onderwerp is wellicht de film “The hours”.

  9. Een ding staat vast, we worden elk jaar een jaartje ouder, of we willen of niet.
    Maar het mooie is dat zelf ook ieder jaar beleven en doorleven.
    En mogen zelf alle herinneringen sparen.
    Koester ze wat alles is de moeite waard.
    Fijne zondag.

  10. Zo zie je maar dat iedere leeftijd een leuke kant heeft en als je daar tevreden mee ben dan is het prima lijkt me. Maar volgend jaar 60 brrrrrrrr weet niet of ik dan nu wel leuk ga vinden, klinkt toch wel heel anders dan 50, dat vond ik wel leuk om te worden.
    Maar goed eerst nog maar 59 dus kan nog ruim een jaar er aan gaan wennen 😉

  11. tja, we moeten er allemaal doorheen, door die levenscycli
    Tussen 40 en 50 (euh…49) vind ik écht de mooiste leeftijd. De kinderen die ons eindelijk na jaren opvoeding met rust laten. En wij twee die gewoon kunnen doen en laten wat we willen…
    Nu kan het alleen nog maar bergaf gaan…

  12. Ik heb hier ook de Libelle liggen maar dat arikel nog niet gelezen….nah, pas als ik achter de geraniums zit bekijk ik wel even wat nou de ideale leeftijd was…moeilijk om dat nu te zeggen!

  13. Inderdaad elke leeftijd heeft haar charmes…. maar toch zou ik me wel weer eens zo goed willen voelen als in de tijd dat ik achttien was.Nooit moe en vol verwachting nog in het leven te staan.

  14. Staat er ook iets bij over de ideale leeftijd van de man? Vast niet. Want Libelle is volgens jou een mutsenblad.

    Ik heb nog steeds het gevoel dat ik ooit tussen de 12- en 14 jarige leeftijd geestelijk gestopt ben met groeien. Je ziet het ook wel aan mijn weblog. Dan weer serieus, dan weer vrolijk, soms uitgesproken on-netjes (volgens sommigen) dan weer braaf. Het zal wel niet veranderen. Ik bedoel: ik ben nu 63, dan is er toch nog maar nauwelijks hoop?

  15. Iedereen zou eigenlijk de leeftijd die hij nu heeft als de ideale leeftijd moeten beschouwen. Dan ben je echt gelukkig en kun je genieten van ieder moment, lijkt me.
    Ja, de zaterdagkrant komt hier om een uur of twaalf (NRC is eigenlijk een middagkrant). Met al die interessante bijlagen doe ik er vaak drie dagen mee.

  16. Je bent al zestien jaar 34, dat is toch mooi. Als die leeftijd je bevalt, wie zegt dat je ouder moet worden? Ik word 40 dit jaar… toch ook een drempeltje, om nu te zeggen dat ik al tweeëntwintig jaar 18 ben, dat werkt niet meer. Alle leeftijden hebben zo hun voordelen en nadelen. Van 27 naar 28 vond ik persoonlijk de grootste stap. Want toen was ik te oud om nog het leger in te gaan…. (niet dat ik dat nog van plan was.. maar ja… zat in mijn kop hè?).

  17. Hoe oud of jong jij ook bent….. jij bevalt mij 😉

    En ach….de libelle, of wie ook maar zoiets schrijft…. wat doet het er werkelijk toe?

    Waar het om draait is toch puur en alleen hoe jij het voelt?

    Blijf vooral jezelf…. geniet van dat waarvan je genieten mag en kan en neem de rest er op te koop toe… its life….

    -x-

Zeg het maar:

