Het rapport

De oude vrouw dommelde net iets weg, toen er op de deur van haar kamer geklopt werd.
‘Hallo oma, ik heb mijn rapport.’ Voor haar stond een meisje van een jaar of veertien.
‘Ach lieverd, kom er in, dan zal ik dat eens bekijken. Als jij even de ketel opzet drinken we gezellig een kopje thee.’
De vrouw nam weer plaats op haar stoel en bestudeerde het document nauwgezet.
‘Je bent goed in wiskunde, meisje. Een acht. Heel mooi, daar kun je ver mee komen.’
‘Een prachtig rapport. Ik zal mijn beurs eens pakken en kijken of daar nog wat voor je in zit, want zo’n mooie prestatie verdient wel een beloning.’
De oude vrouw opende de lade van het dressoir en haalde er een kleine portemonnee uit.
‘Kijk eens, liefje, een euro. En dan gaan we nu maar eens aan de thee, kun je me van alles vertellen over school.’

De volgende morgen aan de koffietafel:
‘Zeg, Harriet, dat meisje dat gister bij je was, dat is toch niet je kleindochter?’
‘Welnee. Volgens mij is ze de achterkleindochter van Ina de Rover.’
‘Ina? Die is toch zo dement als wat?’
‘Klopt en volgens mij denkt de achterkleindochter dat ik dat ook ben.’
‘Je weet wel dat ze het hele tehuis langsgaat met haar rapport?’
‘Jazeker, maar wat maakt het uit? Ik heb drie keer per jaar een gezellig halfuurtje met haar, dat is meer dan dat ik met mijn eigen kleindochters heb. Daar mag toch wel een kleine vergoeding tegenoverstaan?’

geschreven voor WOW-beurs.
ook meedoen? klik hier.

21 gedachtes over “Het rapport

  1. Hanneke, hier heb je echt een vondst gedaan. Een prachtige plot. Ik heb het met veel plezier gelezen. De combinatie van die triese ondertoon met dat vleugje humor maakt het hele verhaal bijzonder.

  2. Wat een mooi verhaal, maar wel met een verdrietig eind eigenlijk… Hoop niet dat mij dat gaat overkomen met mijn kleindochters, maar ja… niks is zeker en garantie krijg je nooit al ben je nog zo lief voor ze…

  3. Weer een echte Hannekeverhaal. Dat meisje is zo dom nog niet en de oudjes houden zich maar dom. En laten ze daar nu allemaal plezier van hebben, mooier kan het niet.

  4. Ben ik nou de enige die vindt dat het meisje in kwestie fout bezig is? Het is natuurlijk triest dat de oude dame haar eigen kleinkinderen niet ziet, maar ik vind echt dat het meisje een uitbrander, inplaats van een euro, verdient.
    Wel heel goed geschreven.

  5. Leuk verhaal, ik ken het verhaal van een jongen die dat eens gedaan heeft. Hij ging samen met zijn vriendjes bij oude mensen langs om geld te halen. Sommige ouderen zijn zo blij met bezoek dat een paar euro graag gegeven wordt. Triest dat het op deze manier moet.

  6. Dag lieve schat, mooi verhaal, ik snap die dame wel hoor, je kan je soms zo eenzaam voelen…….

    BEdankt nog he voor de heerlijke middag, was super! {{{knuffff}}}

Zeg het maar:

