Zomaar een Prinsjesdag

Vandaag is het Prinsjesdag.
Het zal de vijftigste zijn die ik meemaak, de meesten kan ik me niet meer voor de geest halen. Maar er is er eentje, die ik me nog goed kan herinneren.
En waarom? Geen idee, want hij was weinig spectaculair.
Ik zal het opschrijven, maar verwacht er niet teveel van. Geen spannende, historische of hilarische gebeurtenissen.

Prinsjesdag 1989.
Ik ben ongeveer vier maanden zwanger van nummer vier.
Zoon is zes en zit in groep drie van de basisschool.
Wormpje is nog maar net begonnen aan zijn schoolcarrière en is de dinsdag- en donderdagmiddag vrij.
Kaatje van twee blijft nog even gezellig bij mama thuis.
Nadat ik met de kleine Worm en Ka het middagboterhammetje heb gegeten. Breng ik Ka naar bed voor haar slaapje en zet de televisie aan voor Prinsjesdag omdat Worm graag de koningin en de koets wil zien.
Hij kruipt lekker naast me op de bank en zit gespannen te wachten totdat de Gouden Koets in beeld komt. Het zonnetje schijnt naar binnen en het wordt behaaglijk warm in de kamer.
Dan merk ik dat Wormpje slaapt: hij krijgt kleine slaapschokjes. Voorzichtig leg ik hem neer en kruip naast hem. Het duurt niet lang of ook ik dut in.
Een half uurtje later word ik weer wakker. Het is stil in de kamer op het geroezemoes op tv na. Worm is nog ver weg in dromenland. Door de slaap is hij warm geworden en ik ruik zijn heerlijke kleuterluchtje. Ka slaapt nog zeker een uur en ik voel de eerste aarzelende klopjes van San in mijn buik. De zon beschijnt ons nog steeds.
Ondanks de sombere berichten van Prinsjesdag, (ook toen) voel ik me volkomen gelukkig.

Je ziet: niets spectaculair, maar bijzonder genoeg om te onthouden.

15 gedachtes over “Zomaar een Prinsjesdag

  1. *pinkt een traantje weg en zucht…….. staat vervolgens op om in de keuken de waterkoker aan te zetten voor een bakkie troost*

    Mooi he zulke herinneringen, en ja die geuren, die vergeet je nooit 😉

  2. Vind je dat niet bijzonder? Een pracht moment in je leven is dat………
    Weet natuurlijk niet hoe het voelt om zwanger te zijn, maar alleen al het verhaal over jou en de kinders wat je vertel,bezorgt mij kippevel, zo enorm warm…….

  3. Wat een heerlijke herinneringen Hanneke, puur geluk!!
    @ je boekje is binnen, wat ziet het er mooi uit! Natuurlijk nog niet gelezen met uitzondering van het verhaal op pagina 100. G E W E L D I G!!! Mag ik volgend jaar mee naar het boekenbal??

  4. Niets spectaculairs? Daar doen mensen anders een moord voor hoor!
    Lekker koesteren die heel bijzondere prinsjesdag.

    Uit vrouwonvriendelijke oogpunt, ben ik het thuis trouwens prinsesjesdag gaan noemen, en ik moet zeggen, het begint eindelijk zijn vruchten af te werpen. Kind kwam thuis met de mededeling dat ze haar vriendinnen heeft kunnen overtuigen precies hetzelfde te doen.

    Je boekje vanmiddag ontvangen, Hanneke. Je zoon heeft volslagen gelijk met zijn compliment!

Zeg het maar:

