Onkruid

Tuinieren is leuk!
Dat wil zeggen: het aanleggen van een tuin. Het bijhouden is wat minder.
Een beetje schoffelen, wat harken en af en toe het gras maaien is misschien nog redelijk therapeutisch. Hardnekkig onkruid verwijderen is een ellende, vooral als het tussen de stenen zit.
En dat is precies wat ik vandaag gedaan heb: het onkruid tussen de stenen vandaan getrokken. Ouderwets handwerk, met een mesje. Voor mij geen onkruidverdelger, want dat tast alles in de wijde omgeving aan. Ook geen gasbrander of staalborstel, want daar plaag je alleen je bestrating mee: het onkruid heeft er maling aan en groeit vrolijk verder. Zittend op een emmer, ontdeed ik centimeter voor centimeter de voortuin van het tussensteense-onkruid.
En zoals dat vaker gaat, kwam van het een het ander. De klimop was te heftig gegroeid en werd stevig gekortwiekt. De buxus haagjes liepen wat uit de pas en werden netjes bijgeschoren.
Aan het einde van de middag, was ik gesloopt.
Maar de voortuin ligt er weer strak bij.
De helft dan, want de andere helft moet ik nog doen!

Onkruid 

11 gedachtes over “Onkruid

  1. Ik ken dit, heb het pas nog gedaan, en het groen staat er alweer tussen, en had het twee maanden geleden ook al gedaan… maar ja veel water en wat zon, lijken het onkruid te stimuleren…

  2. Ja, das duidelijk de P van Plicht en niet van Pret. Maar als je de volgende ochtend (gekreukeld en met spierpijn) uit bed komt en de tuin ligt er strak bij,dan ben je blij dat je dat toch maar mooi gedaan hebt. Het voordeel van het voor de helft doen is dat je het verschil goed kan zien. Ook fijn!

  3. pffffffffffff, dit zijn zo van die kutwerkjes. Met de herinrichting van de tuin hier hebben wij daar rekening mee gehouden, en is dit heel beperkt.
    Succes met de andere helft, Hanneke!

  4. Nou verdelgingsmiddelen hoeven van mij ook niet maar heb met die brander wel goeie ervaringen hoor, dat werkt toch wel aardig in combinatie met een borstel aan een steel. Maar inderdaad het echte handwerk werkt wel het beste.
    Het geeft mij na afloop ook altijd wel spierpijn haha maar ook wel een lekker gevoel als het dan weer schoon is.

Zeg het maar:

