Een beetje van mezelf….

Ik wilde dat ik goed kon koken.
Begrijp me niet verkeerd: alles wat ik op tafel zet is goed te eten ( behalve de lasagne, die rook echt naar kots) en levert me regelmatig een complimentje van mijn smakelijk etende echtgenoot op.
Dat is het niet, maar ik wilde dat ik het voedsel begreep. Geuren en smaken kon mengen in mijn hoofd. Dat ik, zonder dat ik ook maar een pan uit de kast had getrokken, de smaak van het gerecht al in mijn mond proefde.
Helaas is dat niet zo.
Ik kook vrij traditioneel. Vaak aardappels, groente en vlees, omdat dat gezond is. Of rijst of pasta omdat dat zo gemakkelijk is.
Zo af en toe een stoofschotel, omdat je hele huis dan zo lekker ruikt. En regelmatig is het: een beetje van mezelf en een beetje van maggi /honig.
Jaloers kijk ik dan ook naar de kookprogramma’s op televisie, waarbij de deelnemers ogenschijnlijk zonder veel moeite,  het ene na het andere culinaire hoogstandje tevoorschijn toveren.
Vakkundig snijden ze de groente en ze lijken precies te weten voor welk doel ieder keukenhulpje uitgevonden is.
Ik heb sinds een paar jaar een duur messenset in huis, maar gebruik nog steeds mijn oude V&D goed-voor-alles-mes omdat ik niet weet welk mes ik moet gebruiken voor het vlees of voor de groente en bang ben dat ik zo’n mes voor de rest van zijn bestaan traumatiseer.
Soms haal ik een ‘allerhande’ in huis, het huisblad van de Albert Heijn, met iedere maand nieuwe recepten.  Met  veel plezier bekijk ik de foto’s van prachtige gerechten. Maar wanneer ik dan bij de benodigdheden kijk, komt het regelmatig voor dat ik niet eens weet of iets vlees, vis, een groente of een kruid is!
Soms, heel soms, verzin ik zelf een gerecht dat voor herhaling vatbaar is. Zo is mijn preischotel  vermaard bij man en kinderen en word ik nogal eens gebeld door een van de koters voor het recept.
Kijk, dan voel ik me even een masterchef, een Jamie Oliver.
Dan eet ik ’s avonds iets van mezelf en een beetje van maggi/honig,terwijl er een paar straten verderop gesmuld wordt van niets van zichzelf en alles van mama.

Koken 

18 gedachtes over “Een beetje van mezelf….

  1. Ik kook ook wel van een beetje van mezelf en een beetje van Maggi. In de loop der jaren ben ik koken wel leuker gaan vinden en probeer vaak recepten die dan toch gelukkig goed lukken! Maar niets is zo lekker als de erwtensoep, hachee en de stamppotten van mijn moeder…

  2. Dan kun je beter koken dan ik. Mijn zoon heeft in toenemende mate kritiek. Zo had ik laatst de broccoli te lang doorgekookt (ik was het vergeten want ik zat op weblogjes te reageren) en hadden de aardappelen niet gekookt maar gebakken moesten zijn. Het vlees was weer wel goed. En zo gaat het vaak. Ik kan wel wat maar nooit geweldig. Zucht.

  3. Als de meeeters met genoegen eten en wat je op tafel zet altijd vers en gezond is, dan begrijp je het voedsel goed genoeg. Culinaire hoogstandjes zijn toch niet voor alle dag. Maar een recept uit de allerhande is soms best de moeite waard om uit te proberen, al voeg ik vaak andere dingen toe dan ze adviseren.

  4. Niets is lekkerder dan de stampotjes van ma. Dus niks mis met traditioneel. Enne zo’n kookwonder ben ik ook niet hoor. Dus je bent niet alleen!

  5. ik kijk ook regelmatig kook programma’s om jaloers op te zijn .Maar uit proberen lukt voor geen meter dus gewoon weer die aardappel en spinazie uit de vriezer met een balgehakt ,net zo lekker hoor!
    Gr…ida

  6. Ach joh, trek het je niet aan. Jij hebt weer andere kwaliteiten en als iedereen het lekker vindt wat jij kookt, is het toch goed? Ik bedoel; je kunt wel overal jaloers op zijn, zo zou ik graag geweldig piano willen spelen, maar ik heb het na twee jaar les niet verder gebracht dan die beroemde boer met die beroemde kip die in het water was gevallen ;-)). Ik zie het zo; een mens moet zijn beperkingen koesteren.

  7. koken is ook een kwestie van ervaring
    Wij maken regelmatig iets nieuws klaar, om de normale gerechten wat af te wisselen. Soms valt het wel ’s tegen, maar vaak is zo’n gerechtje voor herhaling vatbaar. Je moet ook ’s durven om een eigen toets te geven aan een bestaand gerecht, zoals ik wel ’s doe. Vrouwlief houdt zich eerder angstvallig aan een recept…

  8. O, ook ik word benieuwd naar jou preischotel!!

    Weet je, ieder zijn eigen talent! Niet iedereen kan topchef zijn!! Maar als ik dat zo lees heb jij die titel thuis al wel en dat is het belangrijkste!! Lees de reactie van je zoon nog maar eens een paar keer 😉

  9. Weet je wat heel goed helpt als je in de paniekstand schiet vanwege die waanzinnige kookprogramma’s? NIET meer kijken, echt, daar word je een stuk blijer van. Mijn dochter kijkt vaak naar Junior Masterchef. Ik word daar acuut hartstikke beroerd van! Moet je zien wat die kinders koken en ook nog eens allemaal uit het blote hoofdje…

    En de reactie van je zoon is een kaskraker. Hou de moed erin!

  10. Het lijkt mij ook enorm leuk om creatief te kunnen zijn in de keuken! Gisteren had ik nog lasagne gemaakt, normaal lukt die mij goed, maar gisteren was de bechamelsaus veel te lopend waardoor het eerder soep met pasta was :p

  11. niks mis met jouw voedsel, alhoewel,,,heb ik wel eens bij je gegeten ???of met de meiden in ons ttc weekend??
    kook wat jij lekker vind doe ik ook, bevalt goed.

  12. Ik kook vooral simpel. Hoe minder moeite, hoe beter. 😉
    Tuurlijk kijk ik ook wel eens naar die (AH) recepten maar als ik dan zie van hoeveel ingrediënten je een snufje nodig hebt denk ik, laat maar zitten. Die heb ik allemaal niet in huis.

Zeg het maar:

