Het kolenhok

Iedere keer wanneer ik in het Mediterrane buitenland ben, valt het me weer op: de wonderlijke manier waarop er gebouwd wordt. Kennelijk bestaan er in Zuid-Europa minder bouwvergunningen en mag iedereen neerzetten waar, en vooral, hoe hij het wil.
Nu zijn er in Nederland ook genoeg bouwers en slopers die het niet zo nauw nemen met vergunningen en voorschriften en sommigen komen er zelfs mee weg.
Neem Peters.
Begin jaren zeventig betrokken hij en zijn gezin met drie dochters een ruime doorzonwoning.
Ze waren de koning te rijk. De meiden hadden hun eigen slaapkamer, mevrouw Peters hoefde de was niet meer in de woonkamer te drogen en Peters zelf had eindelijk ruimte voor zijn hobby, meubels maken.
Een droomhuis dus, alleen het schuurtje viel wat tegen. Dit kwam voornamelijk doordat het hok voor een kwart gevuld werd door een enorm kolenhok. Een lomp overblijfsel uit de jaren zestig toen de woning verwarmd werd middels een kolenkachel. Na de vervanging door gaskachels, was het kolenhok eigenlijk volstrekt overbodig geworden. Helaas vond de woningbouwvereniging het niet nodig de minibunkers uit de schuurtjes te verwijderen. Peters dacht daar heel anders over en gewapend met een flinke moker ging hij de betonnen kolos te lijf.
Het kostte hem een zaterdag hakken maar toen was zijn schuur ook een stuk ruimer geworden. Tevreden overzag hij het resultaat.
Twee weken later werd er aan de deur gebeld. Peters deed open en voor hem stond een man, gewapend met pen en papier, die zich identificeerde als controleur van de woningbouw.
  ‘Goedemorgen, we hebben vernomen dat u, zonder vergunning, het kolenhok uit de schuur gesloopt heeft, klopt dat? Zo ja dan heeft u een eigendom van de woningbouw vernield, wat u komt te staan op een boete van tweehonderdvijftig gulden.’zei de man met een uitgestreken gezicht.
  ‘Wat?’ reageerde Peters heftig. ‘Een kolenhok? Wilt u mij vertellen dat er hier een kolenhok in de schuur zou moeten staan? Dat al onze buren wel zo’n hok hebben en wij niet?’
De controleur wist even niet hoe hij het had. Zo’n reactie had hij duidelijk niet verwacht. Maar voor hij zichzelf bij elkaar kon rapen ging Peters verder.
  ‘Mijn vrouw en ik hadden het er laatst nog over, dat we het jammer vonden dat we geen kolenhok hebben, dat zou zo gemakkelijk zijn voor de opslag van de aardappelen.’
 â€˜Maar…’
  ‘Nee, niets maar, als al mijn buren een kolenhok hebben, dan eis ik er ook een.’ Peters wond zich zichtbaar op. ‘Zorg maar dat er eentje geplaatst wordt. Goedemorgen.’ En met een klap sloeg hij de voordeur voor de verbouwereerde controleur dicht.
Nooit hoorde Peters meer iets van de woningbouwvereniging. Geen boete en ook geen nieuw hok.
Drie jaar later werden alle kolenhokken uit de schuren verwijderd. Maar toen had Peters al jaren een mooie draaibank in zijn schuur staan.

Moker 

15 gedachtes over “Het kolenhok

  1. hahaha, soms is het belachelijk waar je allemaal een vergunning voor nodig hebt. Ik dacht zelfs gehoord te hebben dat je een vergunning voor een kippenhok en een tuinhuis nodig hebt.. Je doet toch in je tuin wat je zelf wilt??

  2. haha, meneer Peters lijkt op mijn paps, die vond al die vergunningen ook zinloos en plaatste nieuwe ramen en schuurtjes zonder het aan de gemeente te melden. Gelukkig bestaat er ook zoiets als verjaring!

  3. Whahahahaha… Dit is weer zo’n echte Hanneke. Heerlijk. En ja hoor… wie brutaal is heeft de hele schuur.

    OT: Zucht, jij je zin. Ik heb mijn stukje opnieuw geschreven.

  4. wat een leuke verhaal ik was reuze benieuwd hoe dit ging aflopen, je blijft lezen en je wilt het gewoon weten. Heel erg leuk, bedankt voor je bericht op mijn blog, een klunsenklubje ja wat een goed idee hoe gaan we dat vorm geven? heerlijk dat er “lotgenoten” zijn, zo zet ik ook altijd het verkeerde kopje neer, bij de persoon die koffie, wil mijn kopje staat dan bij degene, zijn kopje dan bij mijn plek, kan ik weer gaan staan, sorry!

Zeg het maar:

