Jaap

Jaap rolde behendig het grote warenhuis binnen. Hij merkte tevreden op, dat het rijden met de rolstoel hem steeds gemakkelijker afging. Hij had enorm moeten wennen aan het voertuig en soms kleunde hij nog wel eens ergens tegen aan, maar over het algemeen ging het best goed.
Jaap was eind vijftig, had een vriendelijk gezicht en een flinke buik die hij op niveau hield met een flink aantal biertjes per dag.
Anderhalf jaar geleden had hij een bedrijfsongeval gehad, sindsdien had hij geen gevoel meer in zijn benen. De artsen konden niets lichamelijks vinden, dus moest het wel tussen de oren zitten. Hij had een flinke uitkering van het bedrijf gekregen en nu was hij arbeidsongeschikt. Hij verveelde zich geen moment, had hobbyx92s genoeg en een paar keer per week ging hij winkelen.
Zijn vrouw Gerda had hem een lijstje meegegeven. De nieuwe cd van Jan Smit, cadeautjes voor de kleinkinderen en nog wat kleine dingetjes.
Hij nam er zijn tijd voor. Rustig keek hij bij de boeken, de cdx92s en het speelgoed. Hij had tijd genoeg.
In de relatief korte tijd die hij in de rolstoel zat, merkte hij dat mensen anders met hem omgingen. Sommige keken gewoon langs hem heen of hij er niet was, anderen gaapten hem ongegeneerd aan en weer anderen behandelden hem alsof hij compleet idioot was.   
   x93Ik mankeer wat aan mijn benen, niet aan mijn kop!x94 had hij een keer kwaad tegen zox92n bijdehand geschreeuwd.
Hij ging naar de kassa en rekende een sprookjes cd af.
   x93Bijna vijf euro, wat kost dat spul een hoop centen.x94 mopperde Jaap in zichzelf.
Langzaam reed hij naar de uitgang. Toen hij langs de detectiepoortjes reed, ging het alarm af.
   x93Nee hxe8, niet weer.x94
Hij haalde het documentje van de rolstoelfabrikant uit zijn jaszak waarop vermeld stond dat detectiepoortjes kunnen reageren op deze rolstoel en bleef geduldig wachten tot er een winkelmedewerker kwam. Die kwam er al aangesneld in de vorm van een beveiliger. Het was Erik, ze kenden elkaar.
   x93Ah, meneer Jaap, gaat u weer af?x94 grapte hij.
   x93Als een gieter.x94 antwoordde Jaap.
   x93Ik zou die stoel maar eens na laten kijken, want bij anderen gebeurt dit nooit.x94 adviseerde de beambte.
   x93Er is al eens naar gekeken, maar ze konden niets vinden. Hij doet het ook niet altijd, want bij binnenkomst gebeurde er niets.x94 verklaarde Jaap.
   x93Heel vervelend, mijn excuses dan maar weer en een prettige dag verder.x94 De man vertrok weer naar zijn plekje achter de herenkleding.
Jaap besloot zijn dagelijkse bakkie koffie maar over te slaan en ging op weg naar huis.
Hij zag Gerda al voor het raam staan. Hij gebaarde naar haar dat ze de deur open moest doen, een paar seconden later was hij binnen.
Nadat de deur achter hem gesloten was, ging hij staan en strekte hij zijn benen en rug.
   x93Wat ben ik blij dat ik eind vorig jaar het gevoel in de benen weer terug kreeg,x94 zei hij, terwijl hij de zitting van de rolstoel openklapte en er allerlei artikelen uithaalde, x93ik moet er niet aan denken dat ik altijd in die rotstoel moest zitten.x94
   x93Kijk eens schat, de nieuwe cd van Jan Smit, een paar computerspellen voor de kinderen en voor jou nog een paar mooie oorbellenx94 Hij gaf de gestolen spullen aan Gerda. x93O ja, in dat zakje zit nog een sprookjes cd voor de kleine, kostte me bijna vijf euries.
   x93En heb je nu een lekker koud biertje voor deze arme gehandicapte?x94 vroeg hij aan zijn vrouw, die de nieuwe oorbellen in de spiegel bewonderde en liep de woonkamer in.

Rolstoel 

ivm vakantietijd een gouwe ouwe

 

11 gedachtes over “Jaap

  1. Deze was dan zeker van voor mijn tijd want ik herken hem niet. Of ik heb een slecht geheugen. Hoe dan ook: stevig verhaal waarbij je wat mij betreft net niet hoeft te vertellen dat het hier om gestolen spullen ging. Dan lever je m.i. iets van de spanning in. Maar voor de rest, petje af… niet voor Jaap maar wel voor jou.

  2. Ja de criminele instelling van bepaalde mensen past zich heel gemakkelijk aan bij de geboden moogelijkheden en verboden onmogeijkheden… wie niet sterk (rijk) is moet slim zijn en verdere verarming voorkomen;-)

    Voor alle duidelijkheid, ik keur het niet goed natuurlijk al snap ik het wel…

    Mooi verhaal weer Grande Dame, chappeau!

  3. Zo hxe9! Wat een verhaal. Natuurlijk; wie niet sterk is moet slim zijn, maar dit is te grijs voor woorden! Knap dat je er zo’n verhaal van hebt weten te maken zonder een geheven vingertje! Dat zou ik niet kunnen, want ik vind deze manier van ‘slim zijn’ zxf3 erg, dat wil ik niet eens begrijpen, juist omdat deze meneer best andere manieren zou kunnen vinden om verdere verarming te voorkomen.

  4. ben het helemaal met je eens.
    ik heb dit stukje geschreven, omdat gehandicapten vaak niet voor vol aangezien worden.
    zo ook hier: de gehandicapte een ordinaire dief? onmogelijk.

  5. Erger, zo gebeurd het ook gewoon in het echt… 😉

    Maar eh mooi geschreven, al had ik wel een voorgevoel, neemt niet weg dat ik genoten heb van een verhaal dat ik nog niet kende…

  6. De oudjes van vandaag, de gehandicapte medemens, enz.
    Ik heb ze tijdens mijn werk bij de “warme bakker” met verbazing nagekeken, terwijl ze vertrokken en ter verantwoording werden geroepen, hun verontwaardige reacties op hun zogenaamde vergissingen/vergeetachtigheid werd vaak beantwoord met een: Ach, ja het valt ook niet mee om oud en gebrekkig te zijn.Pff!!

Zeg het maar:

