Openbaring aan Johan

Ik ben opgegroeid in een warm, Zeeuws gezin. Als achtste zoon in de rij van tien.
We waren gewoon iedere zondag naar de kerk te gaan. Ik vond dat niet erg, integendeel: ik hield van de gewijde sfeer.
Het lievelings-Bijbelboek van de dominee xe9n van mij was Openbaringen. Er werd dan ook veelvuldig over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gepreekt. Later hoorde ik, dat de voorganger al ruim een jaar wist dat hij zou sterven en dat hij daarom zo dikwijls voor deze hoofdstukken koos.
Ik genoot van die verhalen, al vond ik zijn nieuwe hemel er meer eentje voor volwassenen. Het hele dag psalmen zingen trok me niet zo aan, maar moeder zei dat de hemel vast niet tegen zou vallen.

Het was hartje winter, de sneeuw lag in hoge duinen langs de weg. Vader trok de slee, met mijn broertje en ik erop, richting kerkgebouw. De hele middag hadden we buiten in de sneeuw gespeeld en ik was een beetje rozig. In de kerk was het behaaglijk warm. De dominee preekte over de nieuwe hemel. Ik schurkte tegen mijn moeders bontjas aan en bestudeerde het glas-in-lood raam waar Jezus op afgebeeld stond.
Tot mijn verbazing zag ik de gebrandschilderde Jezus tot leven komen. Met grote ogen zag ik hoe hij langzaam loskwam uit het glas.
Hij kwam naast me staan en boog zich naar me toe.
   x91Kom Johan,x92 fluisterde hij, x91dan laat ik je de echte nieuwe hemel zien.x92
Ik legde mijn hand in zijn geopende handpalm.
Direct kwam ik los van mijn stoel en zweefde boven de kerkmensen, niemand had iets in de gaten.
Nog hoger ging ik, dwars door het dak. Het deed geen pijn, ik voelde me licht als een veertje.
Na een korte vlucht kwamen we in de nieuwe hemel aan.
Het was er heel anders dan de dominee ooit gezegd had. Absoluut niet saai. Mensen van groot tot klein maakten plezier. Leeuwen en olifanten liepen gewoon tussen ze door.
Ik zag een enorme sneeuwhelling, waar kinderen en volwassenen met een noodgang vanaf sleeden. Even verderop lag een prachtig zwembad, met reusachtige glijbanen.
   x91Wil je van de glijbaan?x92 vroeg mijn begeleider?
   x91Graag! Maar ik heb mijn zondagse goed aan, dat mag niet vies worden.x92 antwoordde ik teleurgesteld. Want moeder was nogal stipt op dit soort dingen.
   x91Dat komt wel goed.x92 zei Jezus en hij zette me bovenop de glijbaan.
De afdaling leek wel een kwartier te duren, de wind zoefde door mijn haren en ik schreeuwde van plezier toen ik in het water plonsde.
Direct voelde ik een por in mijn zij.
   x91Wakker worden.x92 siste moeder.
De mensen om ons heen gniffelden.
   x91Ik sliep niet. Ik was in de nieuwe hemel, met de Here Jezus.x92 zei ik verontwaardigd.
   x91Je sliep.x92 zei moeder.
   x91Echt niet.x92 bromde ik er nog even achteraan.
Ik keek naar het gebrandschilderde glas, Jezus stond weer op zijn plek alsof er niets gebeurd was.
Maar ik wist wel beter.

Glasinlood 

12 gedachtes over “Openbaring aan Johan

  1. Wat een schitterend verhaal meis….
    Droom of realiteit maakt niet uit, het gaat erom waar je in gelooft en ik zou voor alle geld ter wereld dat joch zijn droom niet durven noch willen ontkennen laat staan zo’n fantastische ervaring onthouden 😉

  2. Mooi en ook dat glas in lood raam. Ik ben er dol op. Ga (vooral op vakantie of als ik in andere steden ben) altijd even een kerk in om alles te bekijken. Ik ben dol op de kunst in (vooral oude) kerken.

    xxx Kati

  3. Als kind zijnde bestudeerde ik de glas in lood ramen ook meestal, tijdens de preken die ik niet snapte. Maar ja, het was vaak zo koud in die kerk (St.Janskerk in Gouda), dat er van dromen niets kwam.

  4. Je hebt me voor heel even stil gekregen met dit prachtige verhaal Hanneke.
    Liefs en een dikke kus vanuit mijn gedachten.
    Veel plezier in jullie vakantie, of ben je al weg?

Zeg het maar:

