Het nieuwe winkelen

Het is niet tegen te houden: winkelen op internet. Er wordt steeds meer geshopt in de digitale winkelstraat. Het is natuurlijk ook reuzenhandig: vanuit je luie stoel zie je alle mogelijke producten voorbij komen, je maakt een keuze en met een paar  klikken op de muisknop heb je je aankoop gedaan. Een paar dagen wachten en je pakketje valt op de mat. Bevalt het niet: stuur je het terug.
Ideaal. Zeker  voor Gert en mij.
Samen winkelen is bij ons nooit een succes geweest. Hij heeft nooit begrepen dat ik niet in de allereerste winkel dat ene jurkje koop en dat ik zeker nog tien andere shops bezoek om later toch weer bij DIE jurk uit te komen. Dat een schoen niet alleen comfortabel moet zitten, maar ook het juiste model, de perfecte hak en de goede kleur moet hebben. Ik, op mijn beurt, snap niet dat je uren voor een televisie kunt staan neuzen, die je toch niet koopt.
Ooit, vlak na de val van Rome, hebben we samen gewinkeld. Ik verbeet mijn ongeduld in de elektronicawinkel, terwijl Gert geïrriteerd  van voet wisselde bij de pashokjes in een kledingzaak. Aan het einde van de dag, hing ons huwelijk aan een zijden draadje.
Tegenwoordig gaat dat gemoedelijker: nu zitten we tegenover elkaar aan tafel. Ieder achter onze eigen laptop.
Terwijl ik kleding bekijkt, zoekt hij tussen de fotocamera’s. En wanneer ik tussen de boeken snuffel, verdiept hij zich in het aanbod computers. Zo af en toe laten we elkaar iets zien, waarop we –min of meer- gemeend reageren met een: ‘O ja, dat is leuk/mooi/handig/belachelijk*!’
Als het na een tijdje klinkt:  ‘Zullen we gezellig een cappuccinootje doen?’ staken we onze zoektocht een kleine vijf minuten en genieten we van de koffie. Voordeel hiervan is, dat we nooit appelpunten met slagroom op voorraad hebben, dus is het veel beter voor de lijn. Daarna gaan we weer vrolijk verder snuffelen.
Met mijn dochters zal dit nooit hoeven, die begrijpen dat die schoen wel leuk is, maar net geen goed hakje heeft en dat die broek me echt een mega-kont geeft…
Wacht…..Ik moet even naar de jongste: ze heeft iets op internet gezien.
Want die winkelt én digitaal én in real live…..en: allebei even hartstochtelijk.

 *doorhalen wat niet van toepassing is

Internetshoppen 

26 gedachtes over “Het nieuwe winkelen

  1. Ha, ha, leuk verhaal! Ik begrijp het helemaal! Mijn man doet niets liever dan in bouwmarkten rondlopen! En de mediamarkt heb ik inmiddels ook al genoeg gezien. Wil ik eens een keer een kledingzaak in dan wordt er ook gezucht…. ha, ha.
    Heel handig hoor dat internet!! Fijn weekend Hanneke!

  2. Natuurlijk is dit een handig kopen via internet ,doe het zo af en toe zeker zo iets als hairshop scheelt een hoop en de volgende dag is het in huis !
    Fijn weekend
    Lieve gr…ida

  3. Ik zit altijd hardop te lachen om de manier waarop jij schrijft, Hanneke, vindt het zo grappig: “ooit, vlak na de val van Rome” , geweldig gevonden, dat is al heeeeuuul lang geleden, hahaha!
    Ik herken het wel hoor, al ben ik niet zo’n ‘fussy’ winkelaar (is dat een woord?), samen shoppen is gewoon geen goed idee, daar zijn mannen en vrouwen veel te verschillend voor. We komen niet voor niets van verschillende planeten!
    Fijn weekend.

  4. Jij en een mega kont? Wat voor broek is dat dan wel?????

    Ik herken jullie huwelijksperikelen ook wel, maar dan andersom, mijn lief houdt zo veel van shoppen dat ik er af en toe kriebelig in de kont van wordt. Hij blijft maar aandragen met leuke rokjes enz. Ik ben het dan allang zat, en word dan erg kribbig. Met het gevolg: ruzie in de auto wanneer we terug naar huis gaan. Thuisgekomen zeg ik dan ook nog eens dat ik dat ene rokje toch wel leuk vond. Gniffel

  5. O ja, wat betekent “manipu;eren” eigenlijk? Ik las het bij melody, die antwoordde daar nog op. ik zei dat jij als verrassing op de rug van een olifant (daar past jouw kontje vast wel op) de dierentuintuin binnen kwam op 7 mei. Ja toch?

  6. Oh, wat ben ik dan ouderwets! Ik vind online winkelen helemaal niet leuk. Je kunt vanaf een plaatje toch niet weten hoe iets voelt, ruikt of past?
    Nee, laat mij maar lekker door het dorp struinen en manlief gaat gewoon mee, zonder gemopper en gezucht. Heerlijk.:-)

  7. Nog even een reactie nav de buren en de beesten.
    Het hangbuikzwijntje GZ, ooit pastoraal wroetend in spakenburgse grond, wordt nu vertroeteld door een boer te Waardhuizen. Hij geniet daar een goede oude dag, tevreden tussen hanen van kippen.

  8. Ik vind online winkelen ook een uitkomst. Handig. Het enige is dat ik vaak het grootste deel terug moet sturen omdat het toch niet past, de kleur net anders is dan op de pc, de stof tegenviel of ik toch echt niet álles kan kopen wat ik in mijn euforie dat ik wat leuks had gevonden, had besteld. Leuk verhaal.

  9. Oh, ik vind het heerlijk, winkelen op internet… Maar ik bestel alleen iets als het ook echt op voorraad is. Van de week een pakket ontvangen van Crocs, heerlijke slippers besteld, voor mij, voor manlief, voor Diana en voor onze kleindochter. Die laatste 2 waren nog in de aanbieding ook. En…ik had 20% korting omdat ik me met een ander e-mail adres had aangemeld voor de nieuwsbrief…Slim toch?
    En nee…mijn manlief houdt er helemaal niet van dus samen winkelen (in echt winkels) doen we al jaren niet. Ik benijd vrouwen wel eens met zo’n geduldige man hoor…

  10. Nee ik ga lekker shoppen samen met een vriendin of mijn dochter en maak er dan meteen een gezellige dag van.Mijn man mag niet mee, die is van ; schiet nou maar op, het paste toch waarom koop je het dan niet?Nee ik wil eerst verder kijken, dus gaan we ieder apart.
    Groetjes Ria

  11. Haha, heel herkenbaar dat winkelen met manlief. Als wij gaan winkelen gaan we meestal eerst 2 of 3 uurtjes ieder voor zich, dat werkt goed bij ons. Digitaal winkelen doen we ook wel, best wel handig. Voor kleding enzo voor mezelf ga ik met een vriendin de stad in.

  12. ‘Ooit, vlak na de val van Rome’ haha! Ik vind die mannen die altijd buiten de winkel staan zo zielig 😛 Gelukkig doet mijn vriend niet zo moeilijk, dus gebruik ik hem ook graag als kapstok en om dat shirtje in een andere maat te halen etc 😀

  13. ik heb met die nieuwe manier van shoppen nog geen kennis gemaakt. Ik zie de zaken die ik wil kopen ook graag ’s in het écht. En eraan voelen, ruiken…
    En tenslotte ga ik met vrouwlief graag shoppen, zij heeft de gave om nooit langer dan 2 minuten over iets na te denken… 😉

  14. Met de kinderen ga ik shoppen, lekker gezellig met ons tweetjes. Bij de Hema dan wat drinken, of bij de Italiaan een ijsje halen.

    Voor mijzelf koop ik pas iets als de ander echt stuk is (dat ik stijf met de benen tegen elkaar moet lopen omdat het gat in de kruis toch wel heel erg groot is bijvoorbeeld, of dat de sleutels weer eens uit de voering van mijn jas, achterlangs gehaald moet worden omdat de zakken niet meer te repareren zijn… maar dat is zelden).

    Doe mij ook maar een cappuccino, met een zoetje graag. Beter voor de lijn.

  15. Handig, dat digitale winkelen. Je hebt er niet eens een tas voor nodig. In Hasselt begrijpen ze dat soort dingen niet, Hanneke. Het barst er van de real-life winkels en ze stinken allemaal naar textiel, zweet en inspanning terwijl er ook heel vaak een heel fout muziekje opstaat. Nee, dat digitale winkelen is het helemaal.

  16. Geweldig verhaal Hanneke. Ook al shoppen Frans en ik nog wel samen, we hebben ook het gemak van de digitale winkel ontdekt. Scheelt je vaak ook nog in de portemonnee omdat je eenvoudig prijzen kunt vergelijken. 🙂

  17. Nou, onze shopdag gisteren ging ons anders maar wat goed af!! Om het nog maar niet over vandaag te hebben. Er is wel verschil tussen online- of reallife shoppen, maar er is ook een groot verschil tussen shoppen en SHÓPPEN!

Zeg het maar:

