Collega’s

Eigenlijk was ik het weer vergeten, hoe het is om met collega’s samen te werken. Jarenlang was ik eigen baas en samenwerken met man en zoon ging prima.
Sinds ik vrijwilligerswerk doe, weet ik er weer alles van: collega’s zijn lang niet altijd leuk.
Na een aarzelende start, waarover je hebt kunnen lezen, ging het prima. Met de vaste krachten had ik geen probleem, alleen met de andere vrijwilligster boterde het niet.
Het leek alsof ze constant ruzie met me zocht, zei ik A zei zij B.
Ik ontliep haar maar een beetje, zij werkte ‘achter’ en ik in de zaal.
Ze deed niets anders dan mopperen op de bewoners en had altijd haast. Op een gegeven moment was ze om half elf al aan het opruimen, terwijl het tot elf uur koffiedrinken is. De gasten klaagden dat ze zich opgejaagd voelden, waarop ik zei dat ze er niets van aan moesten trekken en rustig moesten blijven zitten.
Ik vond het lastig om er wat van te zeggen, tenslotte was ik ook pas nieuw, dat leek me meer een taak voor het vaste personeel.
Enfin, het werd er niet leuker op en het is dat ik er zo’n plezier in had om met de ouderen om te gaan, anders had ik waarschijnlijk al wat anders gezocht.
Tot vanochtend.
Van enkele bewoners kreeg ik de vraag of ik hen ook ging verlaten.
Ik antwoordde van niet en vroeg wie er dan wegging.
‘A.’ werd er gezegd.
Toevallig liep zij bij me in de buurt, dus vroeg ik haar of het waar was.
  ‘Dat heb ik je wel gezegd,’ bitste ze, ‘maar dan heb je niet geluisterd.’
Ik weet zeker dat ze er niets over gezegd heeft, anders had ik de vlag allang uitgehangen.
Het geeft niets, want ik ben allang blij dat ze er vanaf morgen niet meer is.
Er komt een andere vrijwilligster. Een jong meisje dat er al eens stage heeft gelopen. Met haar klikte het prima, dus vanaf morgen ga ik met nog meer plezier naar mijn werk.

Koffie 

20 gedachtes over “Collega’s

  1. toch wel jammer dat het niet klikte, nog zo aangenaam als je met plezier naar je werk kan. Zelfs al is het dan vrijwilligerswerk.
    Vanaf morgen dus beter…

  2. Het kan dus voor jou alleen maar nog leuker worden.
    Fijn!
    Collegá’s maken de helft van je werkplezier, goede verhoudingen zijn dus wel belangrijk.

  3. Kijk, dit is voor A, voor jou en voor de ouderen beter!! Ze doet je dus uiteindelijk nog plezier ook!!

    Ik ken het wel hoor, ik heb ook collega vrijwilligers waar ik helemaal gek van word!! Gelukkig werken wij allemaal redelijk solistisch en hebben we allemaal onze eigen klantjes.

  4. Ja heb ook een collega gehad waar het niet meer klikte, weet nog dat ze vertelde dat ze ging emigreren naar Australië. Pff ik kon oprecht blij voor haar (lees mij 😉 zijn toen ze vertelde dat ze toestemming gekregen had om te emigreren en vertrok. Wat een opluchting. Het is gewoon niet leuk als het niet klikt.

  5. Jee wat een geluk dat ze weg is… was het echt vanwege een taakstraf dat ze daar werkte, of was het een grapje…weet ik nooit zo zeker bij jou 😉

    Veel plezier verder bij de oudjes hoor!

  6. Het moet verschrikkelijk zijn als je zo in elkaar zit. Je weet ook niet wat er achter zit. En wie gaat er graven? Niemand toch. Voor de bewoners en jou is het zo maar het beste. Maar voor die vrouw hoop ik dat er iets in haar leven gebeurt waardoor ze een beetje plezier gaat krijgen. Want nu zit ze zichzelf kennelijk in de weg.

Zeg het maar:

