Hoofddoekjesdag

Vandaag is het hoofddoekjesdag. Twee jaar terug in het leven geroepen tegen het verbod op hoofddoekjes.
Ik heb niets tegen hoofddoekjes. Een boerka is een ander verhaal, maar daar gaat het nu niet om.
Mijn moeder droeg vroeger ook altijd hoofddoekjes. Een fleurig zijden geval voor voorjaar en zomer en een ingetogener wollen doek voor de winter. Nadat ze haar jas aangetrokken had, trok ze de hoofddoek uit de mouw en vouwde het om haar hoofd.
Ik weet niet waarom ze zo’n ding droeg. Het zal met het kapsel te maken hebben, want tegen de kou had ze een wollen gehaakte muts.
Ineens was de hoofddoek verdwenen. Ik heb geen idee waarom het uit zwang raakte, maar die soort van hoofdbedekking was op een gegeven moment passé.
Net als het jasschort. Een dun soort lang vest dat over de kleren gedragen werd bij het werk.
Mijn moeder had een lichtblauw geval, dat razendsnel uitgetrokken werd als de voordeurbel ging. Stel je voor dat je gezien werd in dat uniform!
Ook aan het tijdperk van de jasschort kwam een einde. Ik zie ze eigenlijk nooit meer, zowel de hoofddoek als de jasschort.
Alleen bij buitenlandse vrouwen dan, die dragen vaak een hoofddoek. En daar gaat het dus om: dat moet verboden worden.
Ik heb er geen last van.
Ik vind zelfs dat sommige mensen er enorm van op zouden knappen wanneer ze zo’n doek over hun hoofd zouden trekken.
De Grote Geblondeerde Leider is er een goed voorbeeld van.

Wilders_hoofddoekje 

 

14 gedachtes over “Hoofddoekjesdag

  1. CHAPEAU Hanneke, in dit blog kan ik me helemaal vinden, heel goed verwoord. Dat het gezeur over hoofddoekjes alweer 2 jaar geleden is begonnen, ongelooflijk!!! En dan de afbeelding van de grote geblondeerd leider, helemaal goed!

  2. Misschien komen die hoofddoekjes en jasschorten ooit weer in zwang,al was het maar uit protest.Trouwens die (namaak)hoogblonde kapsels zijn ook uit de gratie..

  3. Nou, ik heb er ook geen last van hoor, maar als er in winkels ook nog eens Turkse/Marokkaanse muziek wordt gedraaid omdat er geen Nederlanders meer werken wordt het mij iets teveel van het goede…
    Dat plaatje…echt geweldig 😉

  4. Ik weet niet wat er met weblog weer aan de hand is, ik ben al voor de 6e keer hier bij je op bezoek en nu kan ik pas reageren (is goed voor de bezoekerscijfers).
    Ik zou die blonde leider ook wel met een hoofddoekje willen zien, en anders met een fatsoenlijk kapsel 🙂 Mijn oma had vroeger ook zo’n schot en een hoofddoek, maar idd je ziet het echt niet meer, het doet ook een beetje nostalgisch aan.
    Fijne avond Hanneke!

  5. Hanneke zoals gebruikelijk ben ik het helemaal met je eens.

    Onderstaande niet doorsturen naar Geert want hij kan niet tegen kritiek

    Gekke Geert –van oorsprong democraat-
    heeft vele vreemde ideeën paraat
    nog nooit heb ik een overvaller gezien
    met hoofddoek of met een gewaad
    het tuig dat deze rotzooi wel beraamd
    maakt deze mensen wel beschaamd
    gelukkig zit normaal gedrag niet in een kledingstuk
    maar zoals de meeste mensen weten niet op maar in je hoofd
    Dat kwartje wil bij die markies niet vallen
    Geef mij maar een turk met gezond verstand
    In plaats van zo’n halve gare komediant.

  6. Zolang het gezicht gewoon zichtbaar is heb ik ook niets tegen een hoofddoek.
    En ja, ik moet ook wel eens denken aan de huisvrouwen van vroeger met hun hoofddoekjes en kapjes. 🙂
    Wat zal het volgende van Geert zijn? Zonnebrillen verbieden???

  7. Dat hoofddoekje verdween in de jaren ’60 ten tijde van de seksuele revolutie. Mensen droegen geen knapp kleren meer op zondag en trokken massaal de spijkerbroek, het T-shirt en de basketbalschoenen aan. Daar past geen hoofddoekje meer bij. Petjes kwamen er voor in de plaats. En kort geknipte kopjes dan wel voluit lang haar zonder gène.

    Het huidige hoofddoekje ziet er een beetje zo uit maar wordt om andere redenen gedragen dan het beschermen van het pasgevlochten permanentje. Moet iedereen voor zich weten.

    Boerka’s kunnen niet, daar is iedereen het wel over eens. Maar je ziet ze nauwelijks. En dan zoveel ophef daarover. Raar.

Zeg het maar:

