Tuinontwerpen

Als tiener wist ik het zeker:  â€˜Ik wil tuinarchitect worden!’
Helaas zag mijn achterban niet zoveel in dat plan: er was immers geen droog brood in te verdienen.
Dus ben ik op een bank gaan werken. Niet dat je daar zo rijk van werd, maar je had zekerheid en dat was toen heel belangrijk.
Toch bleef het tuinontwerpen kriebelen en na mijn dertigste heb ik een schriftelijke cursus gevolgd.
Helemaal boven op zolder had ik mijn eigen hoekje met tekentafel, echt rotring-tekenpotlood, kleurpotloden, liniaal en professioneel tekenpapier.
Ieder vrij moment was ik daar te vinden en ontwierp ik de ene tuin na de andere totdat baby nummer vijf zich aankondigde en al mijn aandacht opeiste.
Mijn hoekje moest plaats maken voor een slaapplaats  en mijn tekenspullen verdwenen in een la. Langzamerhand raakte ik van alles kwijt, werden mijn goede kleurpotloden vernacheld door de kinderen en de liniaal brak in tweeën.
Zo af en toe werd mijn hulp nog ingeroepen door iemand die niet meer wist wat hij of zij met zijn lapje grond aanmoest en zat ik aan de keukentafel te tekenen. De dochters links en rechts naast me, ook druk bezig met ‘hun tuintjes’.
   ‘Kijk mama, dit is een vijver en daar komt de glijbaan.’
Het was gezellig.
Maar de laatste jaren is het – wat dat betreft- stil aan de keukentafel.
Alle spullen zijn verdwenen, alleen het tekenpapier ligt nog boven in een la.
En dan opeens vragen Worm en An mijn hulp.
Ze komen er niet helemaal uit.
Ik ga op zoek naar een potlood en vind onder in de kast zelfs nog kleurpotloden.
De maten worden opgenomen en een plattegrond is snel gemaakt. Daarna volgt het schetsen en uitwerken.
In no-time is het ontwerp klaar.
Worm en An zijn enthousiast en willen direct aan de slag.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar wat het ook wordt, ik heb er in ieder geval van genoten.
Zo zie je maar: oude liefde roest niet!

IMG_0465 
 

 

14 gedachtes over “Tuinontwerpen

  1. Leuk….nooit te laat om die liefde weer eens lekker op te poetsen.
    En eenmaal bezig volgt er vast meer.
    Succes..!!
    En het jonge stel succes met het uitvoeren van jouw creatie.

  2. Heerlijk he dat je weer nodig bent! En dan voor een tuin waar ze hopelijk jaren plezier van zullen hebben en jij ook! Zooooooooo leuk voor je!
    Ik wens Worm en An veel plezier met de uitvoering!
    Groet, Trees

  3. Je mag voor mij ook wel een ontwerp maken, een echte ‘Hanneke-tuin’ lijkt mij wel wat.
    Fijn dat je er weer zo,n plezier in hebt, komen de foto,s hier te staan wanneer de tuin klaar is?

  4. Grappig… van de week kwam ik op zolder een doos tegen met mijn spulletjes. Ik heb een cursus binnenhuisarchitectuur gedaan.. maar met de kinderen is het er niet meer van gekomen. Mijn middelste dochter zag de potloden, mijn jongste zoon het tekenpapier en mijn oudste dochter ging met de kleurenkaart ervandoor. Ontwerpen is leuk, tuinen, keukens, kinderkamers… maar het is nog leuker als er een enorm budget bij krijgt….

    Geniet van je hobbie… ik ben benieuwd hoe de tuin wordt.

  5. Wat leuk dat jij dat kan, Hanneke. Zou je voor mij ook eens een ontwerpje willen maken? Ik heb niet zo’n grote tuin (hoewel hij voor Zaanse begrippen niet echt klein is. De achtertuin meet zo ongeveer (b x l) 9 bij 12 meter. Het is een hoekhuis dus aan de linkerkant is een straat. Rechts bij de buren is een schutting en daar ergens in het midden is mijn vijver. Schutting en vijver mogen niet weg.

Zeg het maar:

