Coupe ongeduld

Al jarenlang knipte ze zijn haar.
Ze was er in het begin van hun huwelijk mee begonnen, waarschijnlijk omdat het altijd zo lang duurde voor hij naar de kapper ging, zodat hij er -volgens haar- voor spot en schande bij liep.
Ineens had ze hem op een stoel gezet, een handdoek omgehangen, de schaar gepakt en een soort van model in zijn haar geknipt.
Het was niet onaardig gelukt voor een amateur, vond ze en haar man was dik tevreden: het scheelde weer een tochtje naar de kapper.
Zo ging het jarenlang. Iedere acht weken werd de man op de keukenstoel geplant, een kapperscape omgeknoopt en door haar inmiddels vaardige handen geknipt.
Niets aan de hand, zou je zeggen, ware het niet dat de man verwachtte dat zijn haar in vijf minuten geknipt werd en al snel begon te vragen of het al bijna klaar was.
  ‘Stil zitten en mond houden.’ was steevast het antwoord.
Maar de man werd steeds ongeduldiger en op een gegeven moment had de vrouw er genoeg van.
Ze stopte de kam en de schaar in de toilettas, vouwde de kapmantel op en liet haar man verbaasd achter.
  ‘Klaar.’ zei ze.
  ‘Ah, dat is vlug. Zie je, het gaat steeds sneller.’ was de tevreden reactie van de man.
Totdat hij in de spiegel keek en zag dat zijn haar maar voor de helft geknipt was.
  ‘Maar het is nog helemaal niet af!’ protesteerde hij.
  ‘Jawel,’ antwoordde zijn vrouw vinnig, ‘dit is een nieuw model ‘Coupe ongeduld’. Wen er maar aan, want zolang jouw houding niet verandert, zul je er in de toekomst regelmatig zo uitzien.’
De man heeft er een hele dag zo bijgelopen, want ondanks zijn herhaalde smeekbeden en beloften dat hij nooit meer zou zeuren, was de vrouw niet van plan die dag nog verder te gaan met de knipbeurt.
Vanaf dat moment was de man als een mak lammetje dat zich geduldig liet scheren door de scheerder.
Moraal van dit verhaal: Niet zeuren, daar raak je verknipt van.

Verknipt 
geschreven voor Plato's invalshoek

24 gedachtes over “Coupe ongeduld

  1. Ik begrijp die man heel goed, al dat gepluk aan m,n haar,ik word er altijd kribbig van.

    Leuke oplossing gevonden om manlief toch elke acht weken weer opnieuw te kunnen stylen. zo noemt onze kapper het knippen, Pff

  2. Whahaha. Super geschreven weer. 🙂
    Gelukkig voor Frans heeft hij wel genoeg geduld. Anders had ik ‘m de volgende keer een ‘Coupe ongeduld’ gegeven. 😉

  3. Geweldig! Ik heb net twee dagen geleden het haar van manlief weer eens geknipt. Hij heeft niet veel meer, maar het was inmiddels zo lang, dat ik er vlechtjes in kon maken. Hmm, misschien had ik dat wel moeten doen.:-)

  4. Às Bep kèn rékene, kèn hij rékene dà ik déze onhouw…
    Àjje over ènkele wéke eên kérel ziet lópe….
    Wijffie wà schrijffie toch lèkker. (kèn ik nie vaôk genoeg zègge, waôr.)
    Annie zeg gedagies

  5. Geweldig verhaal… en herkenbaar ook nog!
    Zo is Nico ooit aan een kaal hoofd begonnen… Tondeuse was kapot en nog maar half klaar met kammetje 2. Dus het scheermes er maar overheen gehaald… Heeft jaren een kaal hoofd gehad, kon hij lekker zelf doen.
    Sinds 2.5 jaar heeft hij zijn krullen weer laten groeien en ik moet net zo zeuren om hem op de stoel te krijgen om te knippen…

  6. Ik knip zoon altijd maar het draait altijd op ruzie uit en dat iedere 4 weken soms ben ik het zo zat en zeg ik” ga maar naar de kapper” …..zijn reatie is dan “weet je wel wat dat kost ” tja moeders kost het alleen heel veel energie ,het is ook zo,n pietje precies !
    Maar je verhaal was weer heerlijk om te lezen Hanneke .
    Lieve gr…ida

  7. Haha mooi geschreven. Ik denk dat het in veel gezinnen zo gaat/ ging. Als mijn moeder vroeger begon te knippen was direct hele gezin aan de beurt. De enige die er onderuit kon komen was mijn zusje met haar lange haar.

  8. Beetje laat Hanneke, maar juist gisteren reisde ik naar Hasselt en dat duurde 5 uren. Ik kwam pas om tien uur aan. Vandaar. Maar vandaag heb ik de schade ingehaald. Een pracht verhaal, al heb ik al eens eerder iets gelezen of gezien over een expres halve kop met haar. Maar je stijl is zo leuk en de manier waarop je het vertelt blijft boeien.

    Stel dat onze lezers nu allemaal over en weer bij ons zouden komen, wat zouden we dan een lezers hebben he? Zullen we ze het eens vragen 🙂

    Nog bedankt voor de link. De schrijfster is een aanwinst.

Zeg het maar:

