Dag na dag…..

Nou dat was lekker: kwam ik er gisteravond laat pas achter dat het Vrouwendag was!
Verder had er hier natuurlijk niemand aan gedacht, al kreeg ik van San een bos rozen, maar dat was zomaar, zei ze.
Geen slingers en ballonnen dus, geen gedichten, liefdesbetuigingen of andere uitingen van respect. Maar wees eerlijk, je valt ook over de speciale dagen, het is bijna niet meer bij te houden.
Vorige week was het Complimentendag en kreeg ik een kaartje op mijn werk als blijk van waardering voor mijn inzet als vrijwilliger.
  ‘Je hebt zeker liever geld.’ grapte een bewoonster. ‘Ach geld is ook maar geld.’antwoordde ik bijdehand. Dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd als je er genoeg van hebt en niet de eindjes aan elkaar hoeft te knopen.
En dat is precies waar ik de komende weken eens aan ga denken: soberheid.
Want vandaag is het Aswoensdag, de dag na carnaval en het begin van de vastentijd.
Een van origine katholieke traditie, ter voorbereiding op Pasen.
Was het oorspronkelijk bedoeld als boetedoening, tegenwoordig wordt er meestal gevast uit solidariteit met de minderbedeelden op deze wereld. Al staat het laten staan van luxe zoals koekjes en wijn natuurlijk in geen verhouding tot de armoede waarin grote delen van de wereldbevolking leven.
De reden dat ik dit in een blog vermeld is simpel: de komende tijd heb ik een bijeenkomst van de Tuttenklup, gaan we een weekendje weg met ons gezin en heb ik een paar verjaardagen. Om dan niet de fout in te gaan, is het wel zo gemakkelijk het vastennieuws wereldkundig te maken, zodat iedereen op de hoogte is.
En nu maar hopen dat Roseetjesdag niet midden in de vastenperiode valt.

Vasten 

21 gedachtes over “Dag na dag…..

  1. Nou, die oliebol die ik net achter mijn kiezen heb smaakte me erg lekker!
    Ik hoor het steeds meer om me heen, van mensen die gaan vasten. Ik ben nog niet zover…

  2. Ik moet hoognodig eens aan de lijn. Zal ik het vasten noemen? Misschien is het dan makkelijker vol te houden. 🙂
    Maar hoe moet dat nu met de Low/High Tea??? 😉
    In ieder geval wens ik je sterkte met het vasten Hanneke. 🙂
    Nu ga ik eens op die link van Toaske kijken…

  3. Nou meid succes ermee! Zou ook wel mee kunnen doen, maar wij vastten vroeger alleen met snoep en koek en dat laat ik nu ook al zoveel mogelijk staan, dus… wat moet ik dan laten staan?
    Wat een feestdagen zeg, ik ben trouwens weer eens op Moederdag jarig 😉

  4. Succes er mee.
    Vroeger hadden wij een trommeltje waar de hele week koekjes en snoepjes in moesten.
    Die mochten we dan op zondag op eten.
    Wekelijks een buikpijn dag van al het snoepen…ppfff.
    Toen ben ik het snoepen al verleerd.
    Fijne dag vandaag.

  5. Hey Hanneke, waar kun je vinden wat voor speciale dagen er zijn op welke datums?
    Ben benieuwd wat er op mijn verjaardag is…

  6. Vasten?? Meid ik zal der mal zijn, ik heb nog van alles in mijn kasten.

    Mijn verjaardag valt op ; Nationale alfabetiseringsdag. Hmm, daar kan ik wel mee leven.

    Roseetjesdag valt volgens mij ergens in de zomer, misschien wel net op die dag dat jij bij ons in Ootmarsum komt!!
    Weet je wat? Ik maak er dan gewoon een roseetjesdag/avond van. Speciaal voor jou!

Zeg het maar:

