Block-buster

Mijn vingers blijven boven het toetsenbord hangen. De woordenstroom is opgedroogd. Juist op dat moment gaat de bel.
Voor de deur staat een klein mannetje, koffertje in de hand. Hij komt me vaag bekend voor, maar ik kan hem even niet plaatsen.
  ‘Goedemorgen, ik ben je writersblock. Ik kom een tijdje logeren.’ zegt het kereltje, terwijl hij langs me de hal in loopt.
  ‘Ah,’ zeg ik ‘Ik had je al een keertje verwacht en dat je juist vandaag komt, is eigenlijk geen verrassing. Kom verder, dan stel ik je aan mijn andere bezoek voor.’
Ik hang zijn jasje aan de kapstok, zet zijn koffertje onder aan de trap en leidt hem de kamer binnen.
  ‘Jongens, dit is mijn writersblock.’
Mijn gast kijkt verbaasd naar de visite. Zoveel had hij waarschijnlijk niet verwacht.
  ‘Op de bank zitten poetsblock en was- en strijkblock, die daar op de blauwe stoel is stofzuigblock, in die hoek zit kookblock en bij de keukentafel  zitten de dames shopblock.’
‘Hoe diep kun je zinken als je zelfs twee shopblocks heb?’ voeg ik er zuchtend aan toe en plof in de enige vrije stoel neer.
  ‘Oh sorry. Je wilt zeker wat drinken?’ vraag ik  ‘Nou ja, je kunt het wel raden, denk ik…..?’
  ‘Ik zag hem al in de keuken zitten, ik pak het zelf wel,’ zegt het mannetje.
Ik drink zwijgend mijn koffie en terwijl ik steeds lustelozer word, raakt mijn visite uitbundiger.
Ik ben er zat van. Ik wil orde in mijn huis, maar met dit bezoek zal dat nooit komen.
Dan staat ineens mijn writersblock op.
  ‘Ik ben hier niet voor niets gekomen. Ik kom orde op zaken stellen.’
Hij richt zich tot mijn bezoek.
  ’Jullie gaan vertrekken.’
Direct wil het strijkblock protesteren, maar writerblock kapt hem af.
  ‘Stil. Wanneer onze eigenares aan het schrijven is, komt er van al het andere werk natuurlijk niets terecht en daarom kom ik hier een tijdje wonen, zodat zij daar…’ hij wijst naar mij, ‘aan de slag kan gaan. Dus pak je jassen en ophoepelen.’
Even later is het huis leeg. Writersblock heeft zich comfortabel met een boek op de bank genesteld. Die gaat voorlopig nog niet weg.
  ‘Nou, wat let je nog? Aan het werk.’
En het is niet te geloven, maar even later heb ik de badkamer schoon, de was gestreken en staat er een pan soep op het fornuis te koken. En dat allemaal dankzij mijn eigen lieve writersblockje.

Writers-block 

geschreven voor Plato's invalshoek

 

26 gedachtes over “Block-buster

  1. Leuk al die blockjes en nog leuker dat je eigen lieve writerblockje ervoor zorgt dat die andere blockjes (die je jezelf ook al hebt toegeëiend) de deur uit worden gewerkt. Schrijven is net Haarlemmerolie; het helpt overal tegen (of juist voor? hmz)

  2. Whaaaaa, Hanneke, dit is onnavolgbaar!!! Hier kan volgens mij niemand tegenop! 🙂
    Ik ga in bed liggen en kom er niet meer uit. Gewoon nutteloos om zelf nog iets te verzinnen. ;-(

  3. Ik heb hier ook nog een blockendoos staan…. en een vuilniszak knuvfelbeesten en eh.. nog veel meer.

    Alvast een hele fijne week gewenst, en die writersblock, ach.. daar heb je niet zoveel last van.

  4. WAUW! Wat heb jij een goed contact met je writersblockje. Die van mij heeft dat nog nooit voor me geregeld, hij kruipt gewoon samen met alle andere blockjes in een hoek en laat mij aanmodderen.:-)

  5. Applaus voor jou. Werkelijk een geweldige invulling van het dit woord. Hilarisch ook. Je ziet die krengen zo op de bank zitten en zie daar de kracht van writersbloc… hij VAAGT ze met een hand weg. Hanneke, ik schud je virtueel doch krachtig de hand. Het is een prachtverhaal.

  6. Zo een had ik er hier ook! Een mega writersblock! Kwam alleen niet op t idee om er zo’n gaaf verhaal over te schrijven zoals jij! Maar ja, da’s dan weer de schuld van dat block! O en dat poetsblock wil ook maar niet weg! 😉

    xxx Kati

  7. hoi kati, leuk je weer eens te ‘zien’, sinds de speciale aanbieding verdwenen is, ben ik je een beetje uit het oog verloren, ik ga je weer wat vaker volgen.
    (als je block voorbij is 🙂

  8. @Hanneke, dat komt omdat toen Lydia vertrok naar VKblogs ik haar gevolgd ben. Heb daar een tijdje geblogd en de blogs (tenminste de gedichten en verhalen) ook wel hier gezet. Heel oneerbiedig t weblog gebruikt als archief. 😉 Blijkt achteraf maar goed, nu blijkt dat VK verdwijnt. Nou ja, verhuist, naar weblog.nl… 😉 Ben wel blij dat ik gebleven ben. Alleen nog goed leren netwerken! 😀

Zeg het maar:

