De bril

Na het overlijden van mijn vader, nu alweer ruim veertig jaar geleden, verdwenen er wat persoonlijke spulletjes in een ladekast van mijn moeder.
Zo’n tien jaar geleden overleed mijn moeder en moest het huis leeggehaald worden.
Toen kwamen we ook op het spoor van de verloren gewaande spullen van mijn vader. Een agenda, zijn favoriete vulpen, wat oude rapporten en ook zijn bril.
Die laatste kreeg ik mee naar huis en sindsdien lag hij bij ons in de boekenkast. Een grote donkere hoornen bril. Zo af en toe werd hij eruit gehaald en belandde hij op de neus van een kind.
  ‘Wat een belachelijk model!’ was het harteloze oordeel ‘Die liep echt voor gek!’
Maar zo langzamerhand veranderde de mode en toen ik een paar weken geleden een afspraak maakte bij de opticien, zag ik net zo'n bril in een vitrine liggen.
Ik vertelde de brillenman dat ik een gelijksoortig exemplaar thuis had liggen, eentje van meer dan veertig jaar oud.
Hij vroeg me de bril mee te nemen en ik beloofde het te doen.
Thuis werd er ineens heel anders tegen het erfstuk aangekeken.
  ‘Tja, hij is eigenlijk zo gek nog niet.’
De opticien was razend enthousiast over de ‘Echte Vintage Rodenstock’ en plantte hem op mijn neus.
  ‘Hij staat je geweldig!' jubelde hij 'Ik kan er zo glazen voor je inzetten.’ gaf hij als optie.
Maar daar vond ik de bril wat te groot voor. Bovendien was ik al die jaren uitgelachen om het ding en hoorde ik het commentaar al. ‘Ma, wat heb je nou gedaan?!’
Maar toen ik eens beter keek, bedacht ik dat het montuur uitermate geschikt zou zijn als zonnebril. En zo gebeurde het.
Sinds een paar dagen ben ik, naast de drager van moderne gewone bril, de meer dan trotse eigenaar van een ‘Echte Vintage Rodenstock Zonnebril’.
En mocht het model weer uit de mode raken? Geen probleem, dan gaat hij zondermeer de boekenkast weer in. Wachtend op een nieuwe opleving van de hoornen bril.
Wie weet loopt er ooit een achterkleinkind van mijn vader, met zijn antieke Rodenstock rond.
Toch wel speciaal, want de komende zomers heb ik een stukje geschiedenis op mijn neus, denk ik op een zomerse dag altijd een beetje aan mijn vader en dat geeft zo'n dag toch een extra zonnig tintje.

Nwebril2 Zonnebril

22 gedachtes over “De bril

  1. Wat een leuk idee om er een zonnebril van te laten maken, wat je schrijft: heel speciaal om op die manier aan je vader te denken tijdens zonneschijn!
    Je nieuwe bril is ook heel leuk, staat je goed zeg.
    PS: de achtergrond van je weblog is mooi met al die vogeltjes.

  2. Niet te geloven dat zo’n bril na 40 jaar nog eens dienst kan doen. Staat je mooi en hij is hartstikke hip ook nog!
    Mooi aandenken en een heerlijk idee dat voor jou die zon mag komen en wel zo snel mogelijk denk ik!
    Je gewone bril staat trouwens ook heel mooi, had ik al gezegd geloof ik!
    Fijne dag!

  3. Ik vind het een erg mooie zonnebril! Die andere ook trouwens! En je foto vind ik ook super! Komt me bekend voor met dat handje… 😉

  4. Zo van een afstandje: hum, staat je best goed, Hanneke. Leuk stukje. Vrolijk nostalgisch, zou ik zeggen. Het inspireert me tot het schrijven van een stukje over een bril. Die van mezelf. Ik probeer er een 101 tje van te maken. Maar dan was jij dus de inspirator.

  5. Bijzonder he, dat je dus nu gewoon van de zomer met de bril van je vader oploop!! En het is nog een harstikke moderne bril ook voor 2011!!
    Zo zie je, alles komt wel weer terug in de mode.

  6. Hier thuis het zelfde. Jaren lang had mijn vader zon ouderwetse bril op. Nu sinds een jaar of 2 had hij een moderne bril, aangepraat door zijn kinderen 😉 zegt hij.. Ik had er nog iets langer mee door moeten lopen. Was een nieuwe helemaal niet nodig geweest.

    Liefs!!

  7. Hij staat je erg goed ,en wat leuk zo blijft de bril van je vader voort bestaan .Nu maar hopen dat we een goeie zomer krijgen met veel zon !
    Lieve gr…ida

Zeg het maar:

