Ontkwuisteren

De oorsprong van dit hilarische spel gaat al eeuwen terug. In geschriften uit de Middeleeuwen werd het  al genoemd. ‘Onkwuseren’, later verbasterd tot ‘Ontkwuisteren’, werd gespeeld om de ellende van de pest te vergeten en kwam in de plaats van het toenmalige populaire kaartspelletje ‘Pesten’. In die tijd werd dat spel in de ban gedaan. Met de pest viel niet te spotten, je zou het onheil over je af kunnen roepen. Hoe anders was dat met Ontkwuisteren, een onschuldig tijdverdrijf, hoewel er aangetekend moet worden dat in het begin van de vorige eeuw gevallen bekend waren, waarbij er om grof geld Ontkwuisterd werd.
Het principe van het spel is eenvoudig.
Je hebt de 'Grote Kwuister', die middels enkele opdrachten, verzonnen door de driekoppige raad van kwuisterlingen, door de kwuisteraars ontkwuisterd moet worden. De Grote Kwuister mag echter hulp inroepen van de kwuisterianen, die hem door middel van allerlei sluwheden ‘uit de kwuister houden’. Alles is geoorloofd behalve zwaar geweld. Dit integenstelling tot het eerdere ‘Ontpoesteren’ waarbij regelmatig gewonden en zelfs doden  vielen en daarom door de oude Grieken van de Olympische lijst werd geschrapt.
Halverwege de twintigste eeuw raakte het ‘Ontkwuisteren’  wat in de vergetelheid, maar met de komst van het televisieprogramma ‘Wie Is De Kwuister’ is het weer helemaal terug in onze samenleving.
Tegenwoordig wordt er veelal onder bejaarden en studenten Ontkwuistert.
Waarom juist deze doelgroepen, is onbekend.
Uit studie is gebleken dat studenten meer voor het Ontkwuister- computerspel gaan, terwijl de senioren eerder kiezen voor het ‘Mensch ontkwuister je niet’
.Al met al een leuk spel dat , wanneer je het eenmaal gespeeld hebt, je niet meer loslaat.

Breughel 
P. Breughel;
Middeleeuwse spelen

geschreven voor
Plato's invalshoek

18 gedachtes over “Ontkwuisteren

  1. Ha, hilarisch, geweldig en wetenschappelijk onderbouwd. Ik geniet hier weer met volle teugen.
    Hanneke, je bent een fenomeen op pootjes.

    Ik ga die link meteen zetten.

  2. Ik gaôt vànaôvond eêns goôgelen voôr hoeveêl ik dir spèllegie thuis kèn krijge! Mèns waôr haôl je hêt àllemaôl vandaôn? Hèjje soms eên handsie vol duimpies? Annie wèns je nog een zònnège middag.

  3. Ik gaôt vànaôvond eêns goôgelen voôr hoeveêl ik dir spèllegie thuis kèn krijge! Mèns waôr haôl je hêt àllemaôl vandaôn? Hèjje soms eên handsie vol duimpies? Annie wèns je nog een zònnège middag.

  4. Hoi Hanneke
    Hier ben ik weer en geef weer een reactie het heeft wel even geduurd maar het zei zo
    Het lijkt mij een heel mooi spel, maar dan niet om geld
    Groetjes Rinus

  5. Erg apart spelletje. Ik heb het wel eens gedaan, maar de spelregels zaten niet meer in de doos, dus ik raakte hopeloos verstrikt in de kwuisterlingen. Fijn dat jij de spelregels nog eens op een rijtje hebt gezet. Al snap ik er nog steeds geen hout van. Tja, blond (geweest) hè?

  6. Ik heb nog steeds geen idee wat ontkwuisteren betekent maar heb wel genoten van je ontkwuisterende invallen. 🙂
    Oeps, zag net op tijd dat ik ‘ontkuisterende’ getypt had. 😉

Zeg het maar:

