Die heerlijke stank

Het was de tweede zomer in onze huidige woning.
Een prima zomer met aangename temperaturen, waardoor we bijna iedere dag buiten te vinden waren.
Soms een beetje onkruid wiedend in de tuin, maar het liefst doelloos hangend in de hangmat,
Regelmatig kwam er een zoete chocolade walm overvliegen.
Een beetje de geur van gebakken brownies.
Ik vond het niet erg, eigenlijk wel lekker, maar dat niet iedereen er zo over dacht, bleek een weekje later.
Op een avond werd er aangebeld. De buurvrouw. Ze had een lijst bij zich waarop je een petitie kon tekenen tegen de chocoladedoppenfabriek. Iedereen had enorm veel last van de weeïge chocoladegeur, vond de buurvrouw en er was al eerder een signaal uitgegaan naar de fabriek en de gemeente dat het afgelopen moest zijn met de stank.
Ik vroeg nog een beetje onnozel ‘Welke stank.’ Want ik vond –en vind- dat chocoladelucht onmogelijk onder stank kon vallen.
Nadat ze me uitgelegd had, dat de geur van brownies te wijten was aan een ondeugdelijk filter en dat dat onmiddellijk moest veranderen, duwde ze me de intekenlijst onder de neus.
Een beetje overrompeld zette ik mijn handtekening.
Spijtig genoeg, had deze actie succes en een paar weken later, was het gedaan met de ‘overlast’ van de chocoladedoppenfabriek.
Laatst moest ik er weer aandenken, toen Mojo overheerlijke brownies aan het bakken was.
En ik vroeg me af, wat als ik nu eens niet mijn handtekening had gezet…

Brownies 

geschreven voor ZOZ stank

19 gedachtes over “Die heerlijke stank

  1. Tja…wat als…..
    In het Gronings zeggen wij ‘wat as’ en dan is de reactie… as is verbrande turf…
    Oftewel je maakt ooit een keus… doe het er mee 😉

    En zonder die handtekening van jou was het ook wel verdwenen denk ik…. al had het van mij ook niet gehoeven… In Hoogezand heb je bakkerij Vegter, jeweetwel, nieuwsjaarsrolletjes enzo… Hoogezandsters zijn de geur gewend, nooit petitie voor geweest voor zover ik mij kan heugen in de 27 jaar dat ik er woonde…

  2. zo zie je maar, luister niet teveel naar je buurvrouw (was het die ene? hahaha) hee, bij ons is eindelijk de lelijke schutting van de buurvrouw omgewaaid, maar jammer genoeg ligt ie nu in onze tuin, ik denk dat ze ‘m een duwtje onze richting gegeven heeft, nou ja, nu geen zin om op te ruimen, we zullen er wel een keertje over gaan babbelen en een paar sterkte mannen inhuren, hey fijn weekendje & zullen we weer es een taartochtendje afspreken bij Hannie?? wat zijn ook alweer jouw ochtenden? cu & groeteloe Petra

  3. Hier ruik je regelmatig pizzabroodjes en midden in de zomer kerststol en speculaas… Ook lekker hoor! Maar ja, dat hoort toch wel bij een Bakkerij ’t Stoepje-dorp hè… ontkom je niet aan. (RUIKT IIG BETER DAN VIS!!!)

  4. Tja, af en toe een chocoladelucht vind ik wel heel erg prettig, maar geeft toe ….. het is en blijft een weeige lucht en ik weet ook niet hoe ik zou reageren als ik het de hele dag rook!

    Maar ………. een lekkere verse brownie …… daar zeg ik beslist geen nee tegen!! hahahaha

  5. Tja, wat als….daar zullen we dus nooit achter gekomen!! Maar van een zoete weeïge lucht kan ik ook misselijk worden hoor! Bij ons zit er een frietfabriek…nah lekker denken de meeste mensen, maar zo lekker is die lucht dus niet!

  6. Alleen voor de lucht al zou ik weer die cacao doppen in mijn tuintje willen.

    Volgende keer niet zomaar wat tekenen dus ((-;

    fijne zondag…liefs Carla.

  7. er zijn wel ergere geuren dan dat, Hanneke.
    Vroeger hadden wij hier een kippenkwekerij in de buurt, en als het warm en broeierig weer was, was de stank die uit die kwekerij kwam niet te harden.
    Gelukkig is die kwekerij gestopt…

  8. Brownies daar heb ik weinig mee maar alle andere dingen van chocolade…. hmmmm het liefst de pure chocolade. Ik zou denk ik ook geen problemen hebben met de geur.
    Kennissen van ons wonen in de nabijheid van een Avikofabriek waar de frites worden voorgebakken enzo, die lucht is dus helemaal niet lekker!

  9. Zonder die handtekening van jou kon je nu misschien geen chocolade meer zien laat staan dat je het nog wilde eten… Alles waar “te” voor staat gaat je de keel uit hangen en is slecht, dus…ik denk dat je blij moet zijn dat die fabriek gesloten is hoor!

  10. Zo snel al succes? Dat hoor je niet vaak. Maar ik zou ook blij zijn dat die geur weg was. Als ik chocola wil ruiken stop ik mijn neus wel in een doos chocoladehagel. Maar jij mist het een beetje he?

Zeg het maar:

