Het geboortebewijs (slot)

Edith dook een enveloppe op uit haar reistas.
‘Voor Sjaak’ stond er op geschreven. Sjaak herkende het regelmatige handschrift van zijn moeder.
  ‘Je moeder heeft mij op haar sterfbed gevraagd, dit voor je te bewaren en aan je te overhandigen wanneer je daar klaar voor was.’
Sjaak nam de enveloppe aan en hield hem een moment in zijn handen. Liefdevol streelde hij met zijn vingers het geliefde handschrift. Daarna opende hij de enveloppe.
Er zaten een paar documenten in en een stapeltje foto’s.
  ‘Sjaak, dit is jouw geschiedenis.’ zei Edith.
Ze pakte een foto van het stapeltje.
  ‘Kijk, dit zijn je echte ouders met jou, voor de boerderij van je opa.’
Sjaak draaide de foto om en las ‘Levi, Eva en Isaac Rosenthal, zomer 1942’
  ‘Isaac, dat ben jij jongen. Mijn zus en haar man hebben je later Sjaak genoemd omdat Isaac te gevaarlijk zou zijn.’
Een voor een pakte Sjaak de foto’s van de kleine stapel en bekeek ze nauwgezet. Hij leek op zijn vader, zag hij. Op de foto was deze maar iets ouder geweest dan hij nu. De figuurtjes keken lachend in de lens, in het gelukkige niet-weten van wat ze nog te wachten stond.
Behoedzaam stopte Sjaak de foto’s terug in de enveloppe. Hij bekeek snel de documenten en vond daar zijn originele geboorteakte.
  ‘Dit ben ik dus: Isaac Levi Rosenthal, zoon van Levi Mordechai Rosenthal en Eva Meijer. Geboren 14 december 1941.’
Hij schraapte even zijn keel.
  ‘Tante Edith, Gaat u mee? Het lijkt me het beste dat we nu naar huis gaan, ik heb een hoop te verwerken en veel te regelen.’

Ruim twee maanden later stond het bruidspaar voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.
  ‘Isaac Levi Rosenthal de Bruin, neemt u Helena Jansma tot uw wettige echtgenote?’
  ‘Ja.’ klonk het duidelijke antwoord.

Huwelijk 

geschreven voor WE-300

28 gedachtes over “Het geboortebewijs (slot)

  1. Heerlijk verhaal hanneke, brei er nog maar 1500 woorden aan vast. Ik heb ervan genoten.

    Die kist, ja die kist was ik door dit verhaal alweer vergeten. Krijgen we daar duidelijkheid over?
    Fijn weekend gewenst

  2. De kist uit de WOW bakken opdracht, want ik had begrepen dat je het voor iedereen zielig vond dat er geen eind aan dat verhaal zat (vanwege het kleine aantal woorden). Toen vertelde je dat je daarom dit vervolgverhaal zou maken. Dus was ik ervan uitgegaan dat we in dit verhaal achter het mysterie van de kist met de woeste geluiden zouden komen ;-)). Niet dus Рnu ben ik toch een beetje teleurgesteld ondanks dit mooie vervolgverhaal (erg h̬? rupsje nooitgenoeg).

  3. het wachten is op het volgende WOW woord (as woensdag)als dat geen hout snijdt, zal ik zelf een oplossing voor het raadsel moeten verzinnen.
    dus: houd moed, de einde der kwelling is nabij!!

  4. En ik ben niet nieuwsgierig naar wat er in die kist zat hoor. De Troskompas had een Suske en Wiske verhaal over een kist. Ik weet dus wat er in zat. 😉

  5. Prachtverhaal Hanneke. Mooi geconstrueerd, nergens saai en… het zou zo maar gebeurd kunnen zijn. Overigens heet onze minister van buitenlandse zaken ook Rosenthal. Aardige bijkomstigheid.

    En nu die kist. Tja, ik wacht ook maar af. Maar de zenuwen staan op springen hoor.

  6. bedankt voor het compliment.
    dit verhaal was ook heerlijk om te schrijven, ik had het in anderhalf uur klaar.
    jij dus bedankt voor je aangeleverde woord: aantekenen.
    en wat betreft de kist: ook mijn zenuwen houden het niet meer, heb zelf nl geen idee wat er in zit!

Zeg het maar:

