Het geboortebewijs 3

Tien dagen daarna haalde Sjaak zijn tante van de boot in Hoek van Holland.
Hij had haar in jaren niet gezien, maar hij herkende haar direct aan het nog altijd felle rode haar, hetzelfde dat zijn moeder had gehad. Zijn vader was blond geweest en zelf had Sjaak een dikke bos donker haar. ‘Precies je opa.’ zei zijn moeder, wanneer ze hem liefdevol door de haren streek.
Het was een frisse, winderige dag en Sjaak stelde zijn tante voor ergens koffie te gaan drinken.
   ‘Dat is een prima idee, dear. Ik snak naar een goede kop koffie. Die Britten kunnen dan wel heel goed thee zetten, maar hun koffie is net slootwater.’
Toen ze eenmaal goed en wel aan de koffie zaten nam Sjaak het woord.
  ‘Tante Edith. Zoals u weet, willen Lena en ik over drie maanden gaan trouwen. Nu kwamen we er bij de ondertrouw achter dat er helemaal geen geboorteakte van mij bestaat. Terwijl ik wel in het trouwboekje van vader en moeder sta.’
Even was het stil.
Toen legde Edith haar hand op die van Sjaak.
  ‘Jongen…..’ ze haalde even diep adem en ging toen verder. ‘je moet heel goed onthouden dat je ouders heel veel van je hielden. Je weet dat ze al aardig op leeftijd waren toen jij kwam en dat ze nooit meer op een kind gehoopt hadden?’
Sjaak knikte.
Zijn tante ging verder.
  ‘Het was in de herfst van 1942. De oorlog maakte het leven in het westen niet gemakkelijk. Je ouders woonden in die tijd bij je grootouders op de boerderij. Die waren actief in het verzet en ze hadden daar regelmatig onderduikers. Engelse piloten, maar ook andere vluchtelingen waaronder Joden. Lange tijd ging het goed, maar op een zekere dag kwamen de Duitsers het erf op gelopen: ze waren verraden.’

Boerdrij 
wordt vervolgd

geschreven voor WE-300

14 gedachtes over “Het geboortebewijs 3

  1. Ik kreeg een vaag vermoeden toen ik in het vorige deel zijn geboortedatum las. Dat vermoeden wordt nu versterkt. Of het zo is zal nog moeten blijken. 😉
    Leuk, die bijpassende oude fotootjes. 🙂

  2. Nou ja zeg, ik wil het stuk in één keer hoor! 😉

    Off topic: die mooie achergrond met die bolletjes en dat randje. Heb je die zelf geknutseld of ergens vandaan getoverd?

  3. 2 verhalen achter elkaar gelezen, wilde eigenlijk wachten tot vrijdag en dan alles tegelijk, maar helaas heb ik geen geduld.
    Denk ook wel dat ik weet waar dit naartoe gaat, spannend!!!

  4. Was er een reden om zijn geboorte voor de Duitsers geheim te houden? Zou een geboorteaangifte hem in gevaar gebracht hebben? Of speelde hier toch iets anders. We zullen het spoedig weten. Ik lees het pas zaterdagavond als ik terug ben uit Deventer (met griep maar ik ga lekker toch).

    Mens, wat hou jij de spanning er in.

Zeg het maar:

