Het geboortebewijs 2

Onwillekeurig gingen Sjaaks handen over zijn ledematen.
  ‘Ik besta niet? Maar wat doe ik hier dan. Ik bedoel: u ziet me toch. Ik ben er toch?’
  ‘Ja ja,’ stelde Vrolijk de jonge man tegenover zich gerust, ‘natuurlijk bestáát u wel als mens, maar u bent er officieel niet. U staat nergens genoteerd. Heeft u nooit eerder uw geboortebewijs moeten overhandigen? Paspoort, onderwijs?’
Sjaak schudde verward zijn hoofd. ‘Nee, ik ben nog nooit naar het buitenland geweest en middelbaar onderwijs heb ik niet gevolgd. Ik ben in de timmerfabriek van mijn oom gaan werken en heb daar het vak geleerd.’
  ‘Maar betekent dat dan, dat we niet kunnen trouwen?’ Lena keek de ambtenaar met betraande ogen aan.
  ‘In principe wel.’ legde die uit ‘ Kijk, uw verloofde is in principe illegaal en dan is een huwelijk in principe uitgesloten.’ Hij glimlachte even vriendelijk naar het geschokte bruidspaar. ‘Dat waren wel erg veel principes. We zullen uit moeten zoeken wat er gebeurd is. In de oorlog is er natuurlijk veel verloren gegaan en u bent in 1941 geboren?’
Sjaak knikte. ‘Ik zou mijn tante kunnen informeren of die wat weet, maar daar zal wel wat tijd overheen gaan, ze woont namelijk in Engeland. Misschien kan ik haar een telegram sturen.’
  ‘Doet u dat.’ zei de heer Vrolijk, ‘dan zal ik intussen hier het een en ander uitzoeken.’
Verslagen verliet het stel het gemeentehuis.
  ‘Ik snap er niets van, Lena. Ik sta wel in het trouwboekje van mijn ouders, maar in de gemeentearchieven ben ik spoorloos.’
  ‘Lieverd, laten we eerst ergens thee gaan drinken, dan gaan we naar het postkantoor en sturen we je tante Edith een telegram. Misschien weet zij meer.’
En zo gebeurde het.
Twee dagen later ontving Jaap een telegram uit Engeland.
     ‘kan het verklaren -stop- kom de dertigste -stop’

Telegram 

wordt vervolgd

geschreven voor WE-300

 

 

17 gedachtes over “Het geboortebewijs 2

  1. Gelukkig hoeven wij niet tot de dertigste te wachten op die verklaring, toch?
    Een heerlijk verhaal om te lezen Hanneke, stuur het als feuilleton naar een dagblad en je maakt volgens mij grote kans op plaatsing ervan.

  2. Alweer een cliffhanger. Maar ik heb een lichtpuntje. Ik ga donderdag een paar dagen op vakantie naar Deventer en als ik terugkom staat alles keurig voor me klaar. De linken zet ik later maar ik denk dat de lezer zijn weg naar jouw weblog wel weet te vinden.

  3. Lang leve tante Edith. En nu maar hopen, dat het vliegtuig niet neerstort of wordt gekaapt of iets dergelijks. Of komt ze met de roeiboot? Ze komt tenslotte pas de dertigste.:-)

Zeg het maar:

